Kursplan

Bedömning av lärande

Understanding Educational Assessment

Kurs
PDG089
Grundnivå
7,5 högskolepoäng (hp)

Om kursplanen

Diarienummer (Format: GU 20XX/XXXX)
GU 2024/307
Ikraftträdandedatum
2024-11-29
Beslutsdatum
2024-11-21
Gäller från termin
Vårterminen 2025
Beslutsfattare
Institutionen för pedagogik och specialpedagogik

Kursens moduler

Bedömning av lärande, 7,5 Högskolepoäng

Inplacering

Kursen ges som fristående kurs på grundnivå.

Behörighet

Grundläggande behörighet.

Innehåll

Pedagogisk bedömning handlar om att stödja och utvärdera lärande. Kursen behandlar bedömning på både nationell och internationell nivå och tar sin utgångspunkt i politiska och sociala sammanhang. Centrala teman inkluderar syftena med och konsekvenserna av formativa och summativa bedömningar samt rättvisa som en kritisk aspekt av validitet. Kursen belyser också frågor om tolkningen av bedömningsresultat och deras konsekvenser på individ- och systemnivå. I slutet av kursen kommer studenterna att ha en förståelse för bedömningsutmaningar i olika inlärningssammanhang och förmågan att föreslå välgrundade åtgärder för att hantera dessa utmaningar.

Mål

Efter godkänd kurs ska studenten kunna:

Kunskap och förståelse
- Beskriva syftena med bedömning inom utbildning
- Förklara formativ och summativ bedömning, deras användning och konsekvenser i olika sammanhang

Färdigheter och förmåga
- Demonstrera hur man ger formativ återkoppling
- Diskutera hur internationella storskaliga utvärderingar används av olika aktörer
- Diskutera möjligheter och utmaningar i samband med bedömning av lärande i livslånga och livsvida sammanhang

Värderingsförmåga och förhållningssätt
 - Reflektera över rättvisa som en validitetsfråga i bedömning

Hållbarhetsmärkning

Ingen hållbarhetsmärkning.

Former för undervisning

Kursens undervisning genomförs med föreläsningar, seminarier och mindre gruppdiskussioner.

Undervisningsspråk: engelska

Examinationsformer

Bedömningen av de uppställda lärandemålen sker genom:
- Deltagande i sex workshops
- Återkoppling till en klasskamrat
- En reflekterande inlämningsuppgift
- En individuellt skriven akademisk essä

Om en student som har underkänts två gånger på samma examinerande moment önskar byta examinator inför nästa examinationstillfälle ska en sådan begäran bifallas om det inte finns särskilda skäl däremot (6 kap. 22 § HF).

Om en student har fått besked om pedagogiskt stöd från Göteborgs universitet med rekommendation om anpassad examination och/eller anpassad examinationsform kan examinator, i det fall det är förenligt med kursens lärandemål och förutsatt att inte orimliga resurser krävs, besluta att bevilja studenten anpassad examination och/eller anpassad examinationsform.

Om en kurs har avvecklats eller genomgått en större förändring ska studenten erbjudas minst två examinationstillfällen, utöver ordinarie examinationstillfälle. Dessa tillfällen fördelas under en tid av minst ett år, dock som längst två år efter det att kursen avvecklats. Vad gäller praktik och verksamhetsförlagd utbildning (VFU) gäller motsvarande, men med begränsning till endast ett ytterligare examinationstillfälle.

Om en student har fått besked om att denne uppfyller kraven för att vara student vid Riksidrottsuniversitetet (RIU-student) har examinator rätt att besluta om anpassning vid examination, om detta görs i enlighet med Lokala regler gällande RIU-studenter vid Göteborgs universitet.

Betyg

På kursen ges något av betygen Utmärkt (A), Mycket bra (B), Bra (C), Tillfredställande (D), Tillräcklig (E) och Underkänd (F). Den individuellt, skrivna essän betygssätts enligt sexgradig betygsskala. Alla andra uppgifter kommer att betygsättas godkänd eller underkänd.

För kursbetyget Tillräcklig (E) krävs att alla i kursen ingående examinerande moment genomförts och godkänts. Studenter som inte deltar i en eller flera av workshoparna kommer att erbjudas en alternativ skriftlig uppgift. Kriterierna för de olika betygsgraderna finns specificerade på kursens lärplattform.

Kursvärdering

Kursvärdering görs i relation till kursens lärandemål och innehåll och genomförs i slutet av kursen. Student som deltar i eller har avslutat en kurs ska ges möjlighet att anonymt framföra erfarenheter av och synpunkter på kursen i en kursutvärdering. Resultatet och eventuella förändringar i kursens upplägg ska förmedlas både till de studenter som genomförde värderingen och till de studenter som ska påbörja kursen.

Övriga föreskrifter

Nätbaserad information och kommunikation används och dator med internetuppkoppling krävs.