Bild 4 för lärare åk 7-9
Om kursplanen
Kursens moduler
Inplacering
Kursen ges för studenter som läser bild som andraämne inom ämneslärarprogrammet med inriktning mot arbete i årskurs 7-9 (L1Ä79).
Kursen kan även ges som fristående kurs.
Behörighetskrav
Godkända kurser
- Bild 1 för lärare åk 7-9, 15hp (L9BD11)
- Bild 2 för lärare åk 7-9, 15hp (L9BD21)
- samt minst 6 hp från kursen Bild 3 för lärare åk 7-9, 15hp (L9BD31).
Innehåll
Kursen syftar till att fördjupa studentens kunskaper inom analog och digital bildframställning, formskapande samt att utveckla färdigheter kring kommunikation och presentation. Kursen introducerar centrala begrepp inom grafisk kommunikation och tillämpar kunskaper i ett arbete med bild och text.
Genom egna konstbaserade undersökningar utvecklar studenten även sin förmåga i att granska och analysera omvärlden utifrån samtidskonstens teman och tekniker kopplat till skolans demokratiuppdrag. Kursen behandlar begreppet appropriering ur ett pedagogiskt, konstnärligt och filosofiskt perspektiv.
I kursen förbereds studenten inför kommande yrkesroll genom att öva på att handleda och aktivt följa en process i konstbaserat undersökande arbete och planera bildlektioner. Studenten dokumenterar sin process löpande och reflekterar självständigt kring bildundervisning som skapar förutsättningar för varje elevs lärande och utveckling.
Kursen berör även musei- och konstpedagogik riktat mot skolbarn och ungdom.
Mål
Efter godkänd kurs ska studenten kunna:
Kunskap och förståelse
- diskutera konstnärliga referenser i relation till bildpedagogiska begreppsbildningar
- identifiera relevanta former för att kommunicera och presentera konstbaserade arbeten i en bilddidaktisk kontext
- redogöra för centrala begrepp inom grafisk kommunikation och hur dessa kan användas för att kommunicera bild och text
Färdigheter och förmåga
- genomföra och presentera ett eget konstbaserat undersökande arbete i ett utställningssammanhang
- praktiskt utforska hur form, material och tekniker påverkar uttrycket i ett eget konstbaserat undersökande arbete
- planera en lärandeaktivitet inklusive bedömning utifrån begreppet appropriering
- tillämpa centrala begrepp inom grafisk kommunikation och grundläggande tekniker för digital bildframställning
- kritiskt granska läromedel och annat undervisningsmaterial ut ett ämnesdidaktiskt perspektiv
Värderingsförmåga och förhållningssätt
- jämföra olika metoder och former för att handleda och utmana elevers estetiska och konstbaserade kunskapsprocesser i ämnet bild
- problematisera olika konstbaserade metoder, tekniker, färdigheter och begreppet hantverksskicklighet utifrån bilddidaktiska perspektiv och varje elevs lärande och utveckling
- värdera olika sätt att arbeta med kommunikation och presentation av konstbaserade arbetsätt utifrån skolans demokratiuppdrag och barnkonventionen.
Hållbarhetsmärkning
Former för undervisning
Undervisningen sker genom workshoppar, föreläsningar, handledning, och seminarier.
Undervisningsspråket är svenska. Vissa undervisningsmoment på engelska kan förekomma.
Examinationsformer
Kursens mål examineras genom:
- processdokumentation av individuellt konstbaserat arbete
- genomförande av utställning
- utställningskatalog
- skriftliga inlämningsuppgifter
- muntliga redovisningar.
Komplettering av examinerad studentprestation kan komma att medges. Möjligheten till komplettering bedöms individuellt och beslutas av examinator. Komplettering sker genom de uppgifter som examinator bestämmer och inom angiven tidsram.
Frånvaro vid obligatoriskt moment kan komma att ersättas med alternativ uppgift.
Om student som underkänts två gånger på samma examinerande moment önskar byte av examinator inför nästa examinationstillfälle, bör sådan begäran inlämnas skriftligt
till institutionen och ska bifallas om det inte finns särskilda skäl däremot (HF 6 kap 22§).
Om student fått rekommendation från Göteborgs universitet om särskilt pedagogiskt stöd kan examinator, i det fall det är förenligt med kursens mål och förutsatt att inte orimliga resurser krävs, besluta att ge studenten en anpassad examination eller alternativ examinationsform.
I det fall en kurs har upphört eller genomgått större förändringar ska student garanteras minst tre examinationstillfällen (inklusive ordinarie examinationstillfälle) under en tid av minst ett år, dock som längst två år efter det att kursen upphört/förändrats. Vad avser praktik och verksamhetsförlagd utbildning gäller motsvarande, men med begränsning till endast ett ytterligare examinationstillfälle.
Betyg
På kursen ges något av betygen Väl godkänd (VG), Godkänd (G) och Underkänd (U).
För att få betyget Godkänd skall den studerande kunna:
- visa att de kunskaper som beskrivs i kursinnehållet och dess lärandemål är uppnådda
- visa att denne i huvudsak tillgodogjort sig innehållet i kursmoment, litteratur och föreläsningar på de områden som efterfrågas.
För betyget Väl godkänd skall den studerande, förutom vad som anges för betyget Godkänd kunna:
- visa förmåga till analys och kunna generalisera förvärvade erfarenheter och kunskaper för användning i nya sammanhang och situationer
- visa förmåga att kunna inta olika perspektiv på undervisning och lärande
- visa på särskild tydlighet och självständighet i framställningar, i användning av begrepp, i redogörelser för olika förhållanden och ståndpunkter.
Kursvärdering
Studenterna utvärderar kursen skriftligt och muntligt i samband med kursens slut. En sammanfattning av kursvärderingen meddelas till de studenter som genomförde kursen och muntligt vid kursstart till de studenter som ska påbörja kursen.
Övriga föreskrifter
Studenten står själv för kostnader för material.