Bild för lärare åk 7 - 9
Om kursplanen
Kursens moduler
Ämnesgrupp
Inplacering
Kursen ges som uppdragsutbildning.
Kursen ges inom Skolverkets Lärarlyftet. Kursen avser att ge behörighet för ansökanom lärarlegitimation i grundskolans bildämne, med inriktning mot arbete i årskurs 7-9.
Behörighetskrav
Behörig till kursen är, i enlighet med reglerna för Lärarlyftet, student som uppfyller följande kriterier:
- har en behörighetsgivande lärarexamen utan att vara ämnesbehörig i bild för åk 7-9
- är anställd hos en huvudman eller hos entreprenör som utför uppgifter inom sådan verksamhet som avses i 2§ förordningen (2007:222) om statsbidrag för fortbildning av lärare
- har en arbetsgivare som godkänt deltagandet.
Innehåll
Kursens övergripande mål är att den studerande ska vidareutveckla sin lärarkompetensavseende elevers lärande i bildämnet och i årskurserna 7-9. Utifrån sin lärarerfarenhet, och med sin undervisningsvardag som resurs, fördjupar studenten sina ämnesteoretiska och ämnesdidaktiska kunskaper, liksom sin förmåga att planera, genomföra ochutvärdera undervisning i bild.
I kursen utvecklar studenten fördjupade kunskaper och insikter för att kunna utveckla barn och ungas bildspråkliga och kommunikativa kompetenser med ett yrkesprofessionellt förhållningssätt.
Kursen är en grundkurs inom bildämnet och behandlar bilddidaktisk verksamhet i ungdomsskolan. Kursen förbereder studenten för yrkesrollen som bildlärare. Studierna inom inriktningen leder till en kunskapsutveckling och förtrogenhet med ämnesinnehållet genom förankring i ämnesteori och ämnesdidaktik integrerat med studentens egna erfarenheter av arbete i skolverksamhet.
Studenten tränar sin förmåga att reflektera kring ämnet bild utifrån olika perspektiv. En central utgångspunkt i kursen är en vidgad kunskapssyn som tillämpas genom gestaltning av olika former av kunskaper där kunskapsutveckling sker genom estetiskt lärande (bildkommunikation och estetiska lärprocesser). Kursen behandlar också normkritisk pedagogik i relation till bildundervisning och skolans demokratiuppdrag samt barn och ungas visuella kulturer i ett mångkulturellt och multimedialt samhälle. Studenten utvecklar och fördjupar sina förmågor att problematisera och reflektera över skolans demokratiuppdrag i ett samhälle präglat av mångfald. Olika arbetssätt med gestaltningsformer och utvecklandet av konstnärlig kompetens definieras och diskuteras i relation till bildämnet.
Processbaserat lärande betonas utifrån bildinriktningens profil som vetenskapligt grundar sig i ett sociokulturellt perspektiv på bildkommunikation. Individuella och kollektiva nivåer av lärande beaktas i kursen genom att studenten dokumenterar sitt eget lärande fortlöpande i samråd med lärare. Dialogiska arbetsformer (relationell didaktik) betonas, liksom reflektion kring den studerandes eget och andras lärande.
Mål
Efter godkänd kurs ska studenten kunna:
Kunskap och förståelse
- redogöra för grundläggande teori- och begreppsbildningar inom bildämnet ochderas betydelse för elevers kunskaps- och identitetsskapande
- redogöra för olika vetenskapsteoretiska perspektiv i relation till bildämnet i skriftligoch muntlig form
- redogöra för grundläggande aspekter av bildkommunikation utifrån en vidgad kunskapssyn och normkritik
- redogöra för olika gestaltande uttrycksformers pedagogiska tillämpning
- förklara bildundervisningens centrala innehåll för barn, unga och vuxna i tal och skrift
- urskilja, bedöma och betygsätta kunskapsnivåer i bildämnet
Färdigheter och förmåga
- använda digitala verktyg i den pedagogiska verksamheten samt beakta betydelsen av olika mediers och digitala miljöers roll för densamma
- tillämpa kunskaper och färdigheter i att se och framställa bildmässiga uttryck och gestaltningsformer
- använda relevanta begrepp inom bilddidaktik och ämnesteori på ett adekvat sätt i relation till undervisning i ämnet bild
- självständigt genomföra och presentera ett eget konstbaserat undersökande arbete med referenser till relevant ämnesteori
- analysera ett individuellt projekt både muntligt och skriftligt med referenser till kursinnehållet
- tillvarata elevers kunskaper och erfarenheter för att stimulera varje elevs lärande och utveckling i bild med särskilt fokus på specialpedogik
Värderingsförmåga och förhållningssätt
- problematisera och kritiskt granska bildlärarrollen och skolans demokratiuppdrag i ett samhälle präglat av mångfald och flerspråklighet
- planera, iscensätta och värdera bildspråkligt lärande utifrån skolans styrdokument och riktlinjer
- reflektera kring bildundervisning utifrån etiska och estetiska aspekter samt sociala och miljömässiga hållbarhetsperspektiv
- följa upp, värdera och bedöma kunskapskvaliteter och kunskapsprogression hos elever
- reflektera kring egna val och resultat i en konstbaserad arbetsprocess
- analysera bildmässiga uttryck och gestaltningsformer i relation till undervisning iämnet bild
- reflektera kring bildlärarens yrkesroll utifrån olika vetenskapliga och metodologiska perspektiv.
Hållbarhetsmärkning
Former för undervisning
Kursen ges som distansutbildning med ett antal obligatoriska campusträffar.
Undervisningen sker i form av föreläsningar, seminarier, fältstudier, workshoppar samt eget konstbaserat arbete.
Undervisningsspråk: svenska
Examinationsformer
Lärandemålen examineras genom
- litteraturseminarier
- diskussioner
- individuellt utformade uppgifter
- muntliga redovisningar
- skriftliga inlämningsuppgifter
- redovisning och dokumentation av eget konstbaserat arbete.
För bedömning skall underlaget vara sådant att individuella prestationer kan särskiljas.
Kompletteringar på examinerande uppgifter kan komma att medges. Examinator beslutar om kompletteringens omfattning och inlämningsdatum. Om en student inte lämnar in komplettering inom utsatt tid ska studenten underkännas på examinationsuppgiften.
Student har rätt till byte av examinator, om det är praktiskt möjligt, efter att ha underkänts två gånger på samma examination. En sådan begäran ställs till institutionen och skall vara skriftlig.
Antal provtillfällen är begränsat till fem.
Betyg
På kursen ges något av betygen Väl godkänd (VG), Godkänd (G) och Underkänd (U).
För att få betyget Godkänd skall den studerande kunna
- visa att de kunskaper som beskrivs i kursinnehållet och dess målbeskrivning är uppnådda
- visa att denne i huvudsak tillgodogjort sig innehållet i kursmoment, litteratur och föreläsningar på de områden som efterfrågas.
För betyget Väl godkänd skall den studerande, förutom de som anges för betyget Godkänd kunna:
- visa förmåga till analys samt kunna generalisera förvärvade erfarenheter och kunskaper för användning i nya sammanhang och situationer.
- visa förmåga att kunna inta olika perspektiv på undervisning och lärande.
- visa på särskild fyllighet, klarhet och självständighet i framställningar, i sin användning av begrepp, i sina redogörelser för olika förhållanden och ståndpunkter.
Kursvärdering
Studenterna ges möjlighet att utvärdera kursen anonymt i samband med kursens slut. Resultatet och eventuella förändringar i kursens upplägg ska förmedlas både till de studenter som genomförde värderingen och till de studenter som ska påbörja kursen
Övriga föreskrifter
Kursen förutsätter tillgång till dator med kamera, mikrofon och internetuppkoppling.
Studenten står själv för kostnader i samband med undervisning så som litteratur, material, resor och eventuella studiebesök