Bilder och berättande för barn och unga
Om litteraturlistan
Primärlitteratur:
Davies, Nicola och Rebecca Cobb, Dagen då kriget kom, övers. Helena Stedman (2018).
Furu, Frank och Linda Bondestam, Ni är inte min mamma (2021).
Lindgren, Barbro, Titta Hamlet (2017).
Lindenbaum, Pija, Gittan och gråvargarna (2000).
Lindenbaum, Pija, Gullsippan och vitvivan (2021).
Lindström, Eva, Alla går iväg (2015).
Lindström, Eva, Ingenting är omöjligt för oss (2021).
Lindström, Eva, Vi är vänner (2014).
Sendak, Maurice, Till vildingarnas land (1963).
Tan, Shaun, Ankomsten, (2010/2019).
Thor, Annika och Emma Brorström, Flickan från långt borta (2015).
Vagna, Sarah och Maya Jönsson, Jag kom hit på ett litet blad (2017).
Wallnäs, Henrik och Matilda Ruta, Åka buss (2016).
Följande texter kommer att finnas tillgängliga som pdf eller via länk på Göteborgs universitets lärplattform Canvas:
Adelborg, Ottilia, Pelle Snygg och barnen i Snaskeby (1896).
Beskow, Elsa, Puttes äventyr i blåbärsskogen (1901).
Carroll, Lewis och John Tenniel, Alice's Adventures in Wonderland [Alice i Underlandet] (1865). https://archive.org/details/alicesadventur00carr/page/10/mode/2up
Hoffmann, Heinrich, Julbocken eller Pelle Snusk: lustiga historier och roliga bilder.
Pelle Snusk [orig. Struwwelpeter] (1845).
Lindgren, Astrid, Emil i Lönneberga (1963).
Nyström, Jenny, Barnkammarens bok (1882).
Sekundärlitteratur (på Canvas/fritt tillgängligt på internet)
Astrid Lindgrens värld, redigerad av Helene Ehriander och Birger Hedén, Lund: Absalon, 1997. https://lup.lub.lu.se/search/files/79260904/Bild_och_text_i_Astrid_lindgrens_va_rld.pdf
Druker, Elina, ”Berättelser om flykt. Miniatyren som samhällskritik”, i Andersson, Maria & Druker, Elina (red.), Mångkulturell barn- och ungdomslitteratur, Lund: Studentlitteratur, 2017, s. 201–2016.
Druker, Elina, 'Var befinner sig den svenska bilderboksforskningen?: en kartläggning av bilderboksforskningens etablering och expansion', Barnboken (Online)., 2018(41), 2018 http://dx.doi.org/10.14811/clr.v41i0.334
Edwards, Agneta, Boksamtal med bilderböcker, Natur & Kultur, Stockholm, 2017, ca 15 sidor.
Edwards, Agneta, Läsguide till ”Ingenting är omöjligt för oss”, https://alma.se/vack laslust/lasguider/lasguide-eva-lindstrom/
Furuland, Lars & Mary Ørvig, Ord och bilder för barn och ungdom 1 Barnlitteraturen: historik, kommentarer, texturval, 4., helt omarb. uppl., Rabén & Sjögren, Stockholm, 1990, 15 sidor.
Hallberg Kristin, Bilderbokens barn – drömmens och verklighetens resenärer. Svenska bilderböcker 1880–1945, Läs mig - sluka mig! En bok om barnböcker. (red. Hallberg, Kristin), Stockholm: Natur och kultur 1998, ca 15 sidor.
Hellström, Martin, "Värdet av vänskap: Eva Lindströms flyktiga bekantskaper", i Kärrholm, Sara & Tenngart, Paul (red.), Barnlitteraturens värden och värderingar, Studentlitteratur, Lund, 2012, ca 15 sidor.
Hultman, Maria & Tejera, Pernilla, 'Bilden av Emil', Bild och text i Astrid Lindgrens värld, redaktörer: Helene Ehriander & Birger Hedén., 1997, s. 125–140.
Lovell Smith, Rose. The Animals of Wonderland: Tenniel as Carroll's Reader, Criticism, 2003, Vol. 45, Nr. 4. McCullen, 383-415.
Mehrstam, Christian, Superhjältar och björnvarelser: Temabegreppet och lärarens förberedande läsning från förskolan till mellanstadiet, För berättelsens skull: modeller för litteraturundervisningen, red. Ingrid Lindell & Anders Öhman, Stockholm: Natur & kultur 2019, s. 114–137.
Nikolajeva, Maria, Bilderbokens pusselbitar, Lund: Studentlitteratur, 2000, 15 sidor.
Salisbury, Martin, and Morag, Styles, Children's Picturebooks: The Art of Visual Storytelling. London: Laurence King, 2012, s. 75–86.
Sikorska, Magdalena, The stories we see, New Review of Children & apos;s Literature and Librarianship, 2004, 10:2, s. 201–212, https://doi.org/10.1080/1361454042000312301.
Sipe, Lawrence R, Picturebooks as Aesthetic Objects, Literacy, Teaching and Learning; Worthington Vol. 6, Iss. 1, (2001), s. 23–42.
Sundmark, Björn. ”Bilderbokens berättelser”. Berättande i förskolan, redigerad av Bim Riddersporre och Barbro Bruce, Stockholm: Natur och kultur, 2014, 15 sidor.
Wall, John (2010). Ethics in light of childhood. Washington, D.C.: Georgetown University Press, ca 15 sidor.
Warnqvist, Åsa, “Family First in Homes Away From Home: Depictions of Refugee Experiences and Flight from War in Picturebooks Published in Sweden 2014–2018”, Bookbird, vol. 56, nr. 4, 2018, s. 60–71, https://doi.org/10.1353/bkb.2018.0067.
Wesseling, Elisabeth, Visual Narrativity in the Picture Book: Heinrich Hoffmann’s Der Struwwelpeter, Children’s Literature in Education, Vol. 35, No. 4, 2004, 27 sidor.
Zweigbergk, Eva von, Barnboken i Sverige 1750-1950, Rabén & Sjögren, Stockholm, 1965, 15 sidor.
Österlund, Mia, ”Kavat men känslosam. Den komplexa bilderboksflickan i Pija Lindenbaums Gittan-triologi”. I Andersson, Maria & Druker, Elina (red.), Barnlitteraturanalyser, 1. uppl., Studentlitteratur, Lund, 2008, ca 15 sidor.
Sidantal totalt för sekundärlitteraturen: ca 500 sidor