Kursplan

Gäller från termin
Ht-24
Beslutsfattare
Institutionen för biologi och miljövetenskap

Kursens moduler

Biodiversitet - mönster och processer, 10 Högskolepoäng

Inplacering

Kursen är en fördjupningskurs på avancerad nivå inom biologi. Kursen är en valbar kurs inom Nordiska masterprogrammet i biodiversitet och systematik (N2BIS) samt masterprogrammet i biologi (N2BIO), samt kan läsas som en fristående kurs.

Behörighetskrav

Minst 120 högskolepoäng (hp), varav minst 60 hp ska vara inom biologi och av dessa ska minst 15 hp vara fördjupning inom ämnet samt Engelska 6/Engelska B eller motsvarande.

Samtliga studenter som är antagna till mastersprogrammet i biologi eller nordiska masterprogrammet i biodiversitet och systematik bedöms som behöriga att läsa kursen.

Innehåll

Kursen täcker rumsliga mönster av biologisk mångfald, historisk biogeografi, artfördelningsmodellering och prognoser för mångfald, egenskapsutveckling i ett rumsligt och miljömässigt sammanhang, diversifieringsdynamik och rumslig prioritering av naturskydd.

De sex ämnena kan förstås som följande frågor:

• Var finns det flest arter och varför?
  • Varför lever olika organismgrupper i de regioner av världen där de lever?
  • Hur kommer olika arter att reagera på klimatförändringar och hur kan vi veta det?
  • Hur påverkar miljön hur arter utvecklas?
  • Varför har vissa grupper fler arter än andra och i vilken utsträckning relaterar det till var organismgrupperna lever?
  • Vilka områden och/eller arter är viktigast att skydda och varför?

Efter avslutad kurs ska studenten kunna:

• Förstå de tidsmässiga, rumsliga och miljömässiga drivkrafterna bakom mångfaldsmönster
  • Förstå hur människan påverkar biologisk mångfald och hur dessa effekter kan minimeras
  • Kunna läsa, förstå och tolka originalvetenskapliga artiklar inom området
  • Kunna analysera biodiversitetsdata i R

Hållbarhetsmärkning

Programmet är hållbarhetsrelaterat, vilket innebär att minst ett av programmets mål tydligt visar att programmets innehåll uppfyller minst ett av Göteborgs universitets fastställda kriterier för hållbarhetsmärkning.

Former för undervisning

Kursen ges helt och hållet som en onlinekurs med möjlighet till fysiska möten för studenter som vill. Den är uppdelad i sex ämnesområden. De första fem områdena omfattar en veckas undervisning vardera, medan det sista endast omfattar en halv vecka. De första fem områdena delas upp i två föreläsningar, två journal clubs och ett datorbaserat projekt (i R). Det sista ämnesområdet kommer endast att innehålla två föreläsningar och en journal club.

Undervisningsspråk: Engelska

Examinationsformer

Kursen examineras genom en serie rapporter som representerar de fem ämnen som behandlas under de första fem veckorna av kursen samt en muntlig examination via Zoom.

Om en student som har underkänts två gånger på samma examinerande moment önskar byta examinator inför nästa examinationstillfälle ska en sådan begäran bifallas om det inte finns särskilda skäl däremot (6 kap. 22 § HF).

Om en student har fått besked om pedagogiskt stöd från Göteborgs universitet med rekommendation om anpassad examination och/eller anpassad examinationsform kan examinator, i det fall det är förenligt med kursens lärandemål och förutsatt att inte orimliga resurser krävs, besluta att bevilja studenten anpassad examination och/eller anpassad examinationsform.

Om en kurs har avvecklats eller genomgått en större förändring ska studenten erbjudas minst två examinationstillfällen, utöver ordinarie examinationstillfälle. Dessa tillfällen fördelas under en tid av minst ett år, dock som längst två år efter det att kursen avvecklats/förändrats. Vad gäller praktik och verksamhetsförlagd utbildning (VFU) gäller motsvarande, men med begränsning till endast ett ytterligare examinationstillfälle.

Om en student har fått besked om att denne uppfyller kraven för att vara student vid Riksidrottsuniversitetet (RIU-student) har examinator rätt att besluta om anpassning vid examination, om detta görs i enlighet med Lokala regler gällande RIU-studenter vid Göteborgs universitet.

Betyg

Halva betyget kommer att ges under kursens gång. Fem rapporter, en för varje av de första fem veckorna, måste lämnas in och kommer att ge 10 % av slutbetyget vardera. Den andra halvan av betyget baseras på en muntlig tentamen via zoom. Vid tentamen kommer studenten slumpmässigt att tilldelas en av de artiklar de läst i journal clubs samt en av två möjliga frågor per föreläsning. Halva betyget på tentamen baseras på diskussionen om artikeln, och den andra halvan baseras på den teoretiska frågan från en föreläsning.

Kursvärdering

Resultatet och eventuella förändringar i kursens upplägg ska förmedlas både till de studenter som genomförde värderingen och till de studenter som ska påbörja kursen.