
Delegering av den verkställande makten: Dilemman och institutionella lösningar
Kort om kursen
Att delegera politiskt makt är förenat med en del generella problem. I den här kursen går vi igenom den andra länken i delegeringskedjan som innebär att de folkvalda beslutar om den verkställande makten, eller exekutiven. Vad händer när parlamentet beslutar om en ny regering? På den här kursen diskuterar vi delegeringens konsekvenser med utgångspunkt i den så kallade principal-agentteorin samt kritiken mot detta perspektiv.
Om utbildningen
I kursen uppmärksammas särskilt de olika sätt som makt kan överlämnas till exekutiven, samt vilka konsekvenser detta får för samarbete, effektivitet och policy, genom att studera institutioner för maktöverlämnande i olika länder.
Kursen utgår från i den så kallade principal-agentteorin, som klargör att principalernas (väljarnas) och agenternas (de förtroendevalda politikernas) egenintressen skiljer sig åt och att agenten (politikern) i princip alltid har bättre information om sitt område än principalen (väljaren). Det innebär svårigheter för väljaren att avgöra om politikern handlar i väljarens intresse när olika beslut fattas. Kursen tar också upp kritik i form av institutionella teorier på detta rationalistiska angreppssätt.
Genom att jämföra och tillämpa olika teoretiska perspektiv utvecklas förmågan att förstå orsaker och konsekvenser av olika sätt att organisera delegering till den verkställande makten.
Behörigheter och urval
Behörighet
För tillträde till kursen krävs godkänt i minst 60 högskolepoäng samhällsvetenskapliga ämnen eller motsvarande. Dessutom krävs språkkunskaper motsvarande Engelska 6/Engelska B.
Urval
Högskolepoäng, max 165 hp
Efter studierna
Efter kursen har du utvecklat din förmåga att förstå orsaker och konsekvenser av olika sätt att organisera delegering till den verkställande makten.
Så är det att plugga
Undervisningen
Undervisningen består av föreläsningar och seminarier. Undervisningsspråket är engelska. Kursen har ett skriftligt moment som examineras i samband med seminarier då du försvarar ditt eget arbete och opponerar på en studiekamrats arbete. Till detta kommer ytterligare muntliga moment då ni, i hel- eller halvgrupp, diskuterar insikter och frågor från föregående föreläsning.