Kursplan

Demokratiers prestationsförmåga

The Performance of Democracies

Kurs
SK2211
Avancerad nivå
15 högskolepoäng (hp)

Om kursplanen

Diarienummer
GU 2024/54
Ikraftträdandedatum
2024-09-02
Beslutsdatum
2024-06-20
Gäller från termin
Höstterminen 2024
Beslutsfattare
Statsvetenskapliga institutionen

Kursens moduler

PM, 6 Högskolepoäng
Muntlig redovisning, 1,5 Högskolepoäng
Forskningsplan, 7,5 Högskolepoäng

Inplacering

Kursen är en fördjupningskurs i statsvetenskap. Kursen ges även som fristående kurs.Kursen är en valbar kurs inom Masterprogrammet i Statsvetenskap och Masterprogrammet i International Administration and Global Governance.

Behörighetskrav

För tillträde till kursen krävs godkänt på minst 30 högskolepoäng (hp) på kurser på avancerad nivå i statsvetenskap eller minst 30 högskolepoäng från kurser på ett av programmen Masterprogrammet i europastudier eller Masterprogrammet i international administration and global goverance, eller motsvarande kunskaper. Dessutom krävs språkkunskaper motsvarande Engelska 6/Engelska B.

Innehåll

Kursen undersöker faktorer som kan förklara variation mellan länder med avseende på demokratiers prestationsförmåga, samt implikationer av detta. Kursen tar upp hur institutionella skillnader mellan demokratiska stater kan kopplas till utfall på olika områden; exempelvis mänskligt välbefinnande, korruption, hållbara offentliga finanser, etc. Kursen har alltså fokus på den politiska styrningens kvalitén och på frågor om varför och hur demokratiska stater lyckas eller misslyckas på dessa områden – snarare än på frågor som hanterar vad demokrati är, övergångar till demokrati, eller demokratins fortlevnad. Den behandlar också vilka följder demokratiers prestationsförmåga kan få för medborgares attityder och stöd för demokratin.

Mål

Efter godkänd kurs ska studenten kunna:

Kunskap och förståelse

  • Visa fördjupad kunskap om institutionella skillnader mellan demokratier, samt hur dessa skillnader kan relateras till demokratiers prestationsförmåga.
  • Visa fördjupad kunskap om möjliga konsekvenser av demokratiers prestationsförmåga för attityder på individnivå, inklusive stöd för demokratin.

Färdigheter och förmåga

  • Identifiera huvudriktningar i litteraturen på området samt systematisera existerande forskningsresultat på ett meningsfullt sätt.
  • Granska och jämföra empiriska resultat från olika typer av akademisk litteratur.
  • Kritiskt värdera forskningsresultat samt identifiera motsättningar eller luckor.
  • Självständigt använda existerande teori för att analysera enskilda fall.
  • Självständigt arbeta fram text i enlighet med god akademisk standard inklusive korrekt citeringsteknik och referenshantering.
  • Självständigt utforma ett förslag på ett mindre forskningsprojekt som besvarar forskningsfrågor relaterade till kursinnehållet.

Värderingsförmåga och förhållningssätt

  • Systematisera och integrera, samt kritiskt värdera, olika teorier om vilka faktorer som påverkar demokratiers prestationsförmåga.

Hållbarhetsmärkning

Ingen hållbarhetsmärkning.

Former för undervisning

Undervisningen sker genom föreläsningar och seminarier.

Undervisningsspråk: engelska

Examinationsformer

Studenterna examineras genom två skriftliga uppgifter, en seminariepresentation och aktivt deltagande i seminarierna. Inlämningsuppgifter är a) ett PM som fokuserar på ett/flera specifikt fall och b) ett PM i form av ett projektförslag.

Komplettering av examinerad studentprestation medges. Om studenten inte lämnar in komplettering inom utsatt tid ska studenten underkännas på examinationsuppgiften.

Student som inte kunnat närvara vid ett obligatoriskt moment kan göra en alternativ uppgift. Uppgiftens exakta utformning anges i kursguiden.

Om student som underkänts två gånger på samma examinerande moment önskar byte av examinator inför nästa examinationstillfälle, ska sådan begäran inlämnas skriftligt till kursansvarig institution och bifallas om det inte finns särskilda skäl däremot (HF 6 kap § 22).

Om student fått rekommendation från Göteborgs universitet om särskilt pedagogiskt stöd kan examinator, i det fall det är förenligt med kursens mål och förutsatt att inte orimliga resurser krävs, besluta att ge studenten en anpassad examination eller alternativ examinationsform.

Minst fem tillfällen ska erbjudas studenterna att genomgå prov för att få godkänt resultat på en kurs eller del av en kurs (HF 6 kap 21 §).

I det fall en kurs har upphört eller genomgått större förändringar ska studenten i normalfallet garanteras tillgång till minst tre provtillfällen (inklusive ordinarie provtillfälle) under en tid av åtminstone ett år med utgångspunkt i kursens tidigare uppläggning. Detta får inte strida mot HF 6 kap 21 §.

Betyg

På kursen ges något av betygen Väl godkänd (VG), Godkänd (G) och Underkänd (U).

För att få betyget Godkänt på hela kursen ska studenten ha godkänt på alla uppgifter. För att få betyget Väl godkänd på hela kursen måste studenten ha betyget Väl godkänd på de två skriftliga uppgifter och godkänt på övriga moment.

Kursvärdering

Studenter som deltar i eller har avslutat en kurs ges möjlighet att framföra sina erfarenheter av synpunkter på kursen genom en kursvärdering. Resultatet och eventuella förändringar i kursens upplägg ska förmedlas både till de studenter som genomförde värderingen och till de studenter som ska påbörja kursen.