Didaktiska perspektiv på lärande och undervisning i högre utbildning
Om utbildningen
Kursen introducerar olika frågeställningar i relation till vuxnas lärande i högskolan, med utgångspunkt i forskning inom det högskolepedagogiska fältet, samt med särskild relevans för utformning och genomförande av undervisning. Kontextuella villkor för didaktiska ställningstaganden i det egna ämnesområdet och olika undervisningspraktiker behandlas. Begreppet didaktik diskuteras och problematiseras i relation till innebörd, teoretiska utgångspunkter samt implikationer för olika undervisningskontexter.
Vidare behandlas konsekvenser av olika utgångspunkter för utformning och tillämpning av former för undervisning inom det högskolepedagogiska fältet. Ämnestraditioner och underliggande normer i undervisningspraktiker problematiseras. I detta sammanhang behandlas även inkludering och breddat deltagande som en dimension av didaktiska ställningstagande för vuxnas lärande. Kursen ger möjlighet till profilering med avseende på egen undervisningskontext.
Behörigheter och urval
Behörighet
För tillträde till kursen krävs avlagd kandidatexamen om minst 180 högskolepoäng eller motsvarande examen. Dessutom måste studenten uppvisa färdighet i engelska motsvarande engelska 6 (svensk gymnasienivå) eller engelska B med minst godkänt resultat eller genom ett internationellt test i engelska med krav på lägsta resultat: TOEFL papper: 575 eller med dator: 213, eller alternativt en kandidatexamen som getts på engelska.
Tillgodoräkning
Du som har läst kurser i högskolepedagogik, antingen vid PIL-enheten på Göteborgs universitet eller vid något annat lärosäte kan inkludera dessa i din examen om de inte redan använts i någon annan examen. Om kurserna inte är poänggivande (t.ex. PIL101, PIL102 och PIL103) kan du ansöka om att få dem tillgodoräknande som poäng inom huvudområdet högskolepedagogik.
För frågor om tillgodoräkning, kontakta Elin Nordenström, elin.nordenstrom@gu.se
Urval
Högskolepoäng, max 165 hp.