Kursplan

Digital publicering: Text, ljud och rörlig bild

Kurs
JU1408
Grundnivå
30 högskolepoäng (hp)

Om kursplanen

Diarienummer
GU 2024/468
Ikraftträdandedatum
2024-09-02
Beslutsdatum
2024-05-31
Gäller från termin
Höstterminen 2024
Beslutsfattare
Institutionen för journalistik, medier och kommunikation

Kursens moduler

Att publicera, 3 Högskolepoäng
Text och bild, 8 Högskolepoäng
Ljud, 8 Högskolepoäng
Rörlig bild, 8 Högskolepoäng
Webbpublicering, 3 Högskolepoäng

Inplacering

Fristående kurs, kan ingå i en kandidatexamen

Huvudområde
Journalistik

Fördjupning
G1N, Grundnivå, har endast gymnasiala förkunskapskrav

Behörighet

Grundläggande behörighet.

Innehåll

Kursen ger studenten de färdigheter som krävs för att skapa innehåll i form av text och bild, ljud och rörlig bild, samt publicera det digitalt. Studenten får också grundläggande kunskap om källkritik, lagar och etik. I kursen varvas olika lärandeaktiviteter som föreläsningar, övningar och workshops. Studenterna samarbetar också i olika konstellationer kring sina produktioner.

Delkurser

**1. Att publicera **(Publishing), 3 hp
Betygsskala: Godkänd (G) och Underkänd (U).
Delkursen ger grundläggande kunskaper i publiceringens villkor: lagar som styr, etiska riktlinjer att förhålla sig till, samt källkritiska metoder.

2. Text och bild (Writing and Photography), 8 hp
Betygsskala: Godkänd (G) och Underkänd (U)
Delkursen ger grundläggande kunskaper i journalistiskt skrivande, fotografering och bildbehandling för publicering i digitala kanaler.

3. Ljud (Audio), 8 hp
Betygsskala: Godkänd (G) och Underkänd (U)
Delkursen ger förståelse för och färdighet i att producera innehåll till poddar. I delkursen ingår såväl inspelningsteknik som redigering.

4. Rörlig bild (Video), 8 hp
Betygsskala: Godkänd (G) och Underkänd (U)
Delkursen ger grundläggande förståelse för och färdighet i produktion av rörlig bild för digitala kanaler. I delkursen ingår film- och berättarteknik samt redigering för produktion av video för digitala plattformar.

5. Webbpublicering (Web publishing), 3 hp
Betygskala: Godkänd (G) och Underkänd (U)
Delkursen ger grundläggande kunskaper i webbpublicering. I delkursen ingår produktion av egna webbplatser för publicering av material i form av text, foto, ljud och rörlig bild.

Efter godkänd kurs ska studenten kunna:

Kunskap och förståelse

• redogöra för de lagar, regler och villkor som styr digital publicering,

Färdigheter och förmåga

• visa förmågan att använda metoder och programvaror för att självständigt och tillsammans med andra producera innehåll för digital publicering: Text, foto, rörlig bild och ljud, och

Värderingsförmåga och förhållningssätt

• göra relevanta överväganden av egna och andras produktioner, avseende kvalitet, etik och källkritik, i arbetet med digital publicering.

Hållbarhetsmärkning

Ingen hållbarhetsmärkning.

Former för undervisning

Undervisningen sker i huvudsak genom föreläsningar, workshops, seminarier och övningar, såväl individuellt som i grupp.

Undervisningsspråk: svenska
Undervisning på engelska eller skandinaviska språk kan förekomma.

Examinationsformer

Varje delkurs omfattar en examination enligt följande:

Att publicera: Tentamen, 3 hp, individuell, U/G
Text och bild: Text- och bildproduktion, 8 hp, individuell, U/G
Ljud: Ljudinslagsproduktion, 8 hp, individuell och grupp, U/G
Rörlig bild: Videoproduktion, 8 hp, grupp, U/G
Webbpublicering: Webbproduktion, 3 hp, individuell, U/G

Antalet provtillfällen är av resursskäl begränsade till fem. Ett ordinarie examinationstillfälle samt en omexamination i anslutning till pågående kurs. Därefter är studenten hänvisad till nästkommande gång kursen ges.

Om student som underkänts två gånger på samma examinerande moment önskar byte av examinator inför nästa examinationstillfälle, ska sådan begäran inlämnas skriftligt till institutionen och ska bifallas om det inte finns särskilda skäl däremot (HF 6 kap 22§).

Om student fått rekommendation från Göteborgs universitet om särskilt pedagogiskt stöd kan examinator, i det fall det är förenligt med kursens mål och förutsatt att inte orimliga resurser krävs, besluta att ge studenten en anpassad examination eller alternativ examinationsform.

I det fall en kurs har upphört eller genomgått större förändringar ska student garanteras minst tre examinationstillfällen (inklusive ordinarie examinationstillfälle) under en tid av minst ett år, dock som längst två år efter det att kursen upphört/förändrats.

Betyg

På kursen ges något av betygen Godkänd (G) och Underkänd (U). För betyget Godkänd på kursen krävs godkänt på samtliga delkurser.

Kursvärdering

Kursvärderingar görs kontinuerligt, såväl muntligt som skriftligt. Resultaten sammanställs och används i institutionens löpande kvalitetsarbete.

Resultatet och eventuella förändringar i kursens upplägg ska förmedlas både till de studenter som genomförde värderingen och till de studenter som ska påbörja kursen.