Elevhälsa och en hälsofrämjande skolutveckling
Om litteraturlistan
Obligatorisk litteratur
Bengtsson, A., Kempe, M., & Necovski, I. (2022). EHM: Att komma igång – en modell för elevhälsa. Gothia Fortbildning. (117 sid.)
Bortes, C., & Giota, J. (2024). Beyond academics: Links from teaching practices in Swedish schools to students’ achievements and mental health complaints. Learning and Instruction, 92. (9 s.)
Folkhälsomyndigheten (2023). Skolbarns hälsovanor i Sverige 2021/22. Nationella resultat (165 sid).
Giota, J., & Gustafsson, J-E. (2020). Perceived Academic Demands, Peer and Teacher Relationships, Stress, Anxiety and Mental Health: Changes from Grade 6 to 9 as a Function of Gender and Cognitive Ability. Scandinavian Journal of Educational Research. https://doi.org/10.1080/00313831.2020.1788144 (15 sid.)
Josefsson, H., & Taneja Johansson S. (2024). Adolescent autistic girls navigating their diagnosis in Swedish secondary school. Frontiers in Education, 9. (11 s.)
Hjörne, E., & Säljö, R. (2014). Analysing and preventing school failure: exploring the role of multi-professionality in pupil health team meetings. International Journal of Education and Research, 63, 5-14. (9 sid.)
Hjörne, E. & Säljö, R. (Red.). (2021). Elevhälsa och hälsofrämjande skolutveckling i teori och praktik. Gleerups. (280 sid.)
Hylander, I., & Guvå, G. (2018). Elevhälsa som främjar lärande. Om professionellt samarbete i retorik och praktik. Studentlitteratur. (274 sid.)
Öhman, A. (2022 (red.). Etiska perspektiv på specialpedagogers yrkesroll och värdepedagogiska praktik. Studentlitteratur. (275 s.)
Skolverket. (2019). Hälsa för lärande – lärande för hälsa. Skolverket. https://www.skolverket.se/publikationer?id=4071 (108 sid.)
Törnsén, M. (2016). Rektors ledning och styrning av elevhälsan. I Elevhälsoarbete under utveckling – en antologi. Stockholm: Specialpedagogiska skolmyndigheten. Hämtad från https://webbutiken.spsm.se/globalassets/publikationer/filer/elevhalsoarbete-under-utveckling--en-antologi-tillganglig-version.pdf (21 sid.)
Referenslitteratur
Backlund, Å. Högdin, S., & Spånberger Weitz, Y. (2018). Skolsocialt arbete. Skolan som plats för och del av det sociala arbetet. Gleerups. (219 s.)
Bergh, D., & Giota, J. (2022). Student achievement goals and psychosomatic health complaints among Swedish adolescents: the role of sex. Journal of Public Health: From Theory to Practice, 30(4), 1011-1022. https://doi.org/10.1007/s10389-020-01374-0. (11 s.)
Gustafsson, J-E., Allodi Westling, M., Alin Åkerman, B., Eriksson, C., Eriksson, L., Fischbein, S., Persson, R.S. (2010). School, learning and mental health. A systematic review. Stockholm: Kungliga vetenskapsakademin. Hämtad från
http://su.diva-portal.org/smash/get/diva2:317965/FULLTEXT01.pdf (159 sid.)
Giota, J., Lace; I., & Emanuelsson, I. (2023). 50 years of integration and inclusion in Sweden: changes in special education support and achievement. Scandinavian Journal of Educational Research, 67(6), 997-1011. https://doi.org/10.1080/00313831.2022.2115129 (13 s.)
Gustavsson, K., & Hjörne, E. (2015). Friskolan en frizon för elever i behov av särskilt stöd? Inkludering, olikhet och specialpedagogik för alla. Pedagogisk forskning i Sverige 20(3-4), 273-292. (16 s.)
Hylander, I., & Skott, P. (2020). Samordning för ett hållbart elevhälsoarbete. FoU skriftserie nr 10/2020. Specialpedagogiska skolmyndigheten. (95 s.)
Högberg, B. (2024). Education systems and academic stress - A comparative perspective. British educational Research Journal. DOI:10.1002/erj.3964. (16 s.)
Jarl, M., Blossing, U., & Andersson, K. (2017). Att organisera för skolframgång. Natur & Kultur. (161 s.)
Langford, R., Bonell, C., Komro, K., Murphy, S., Magnus, D., Waters, E., … Campbell, R. (2017). The Health Promoting Schools Framework: known unknowns and an agenda for future research. Health Education & Behavior, 44(3), 463-475. (11 s.)
Schools for Health in Europe (2019). School health promotion – Evidence for effective action on inequalities. SHE Factsheet 4. EU Health Program. Hämtad från www.schoolsforhealth.org/sites/default/files/editor/fact-sheets/factsheet-4-2018.pdf (15 s.)
Svedberg, L. (2019). Pedagogiskt ledarskap och pedagogisk ledning. Studentlitteratur. (170 s.)