Epidemiologi och biostatistik
Epidemiology and biostatistics
Om kursplanen
Kursens moduler
Inplacering
Kursen kan ges inom ramen för Masterprogram i folkhälsovetenskap. Kursen kan även ges som fristående kurs på avancerad nivå.
Kursen kan ingå i följande program: 1) Masterprogram i folkhälsovetenskap (M2PHP)
Behörighetskrav
Avlagt kandidatexamen eller yrkesexamen motsvarande minst 180 högskolepoäng eller på annat sätt förvärvat motsvarande kunskaper inom huvudområdena hälsovetenskap eller samhällsvetenskap. Sökande ska ha godkänt resultat från engelska B/6 från svenskt gymnasium eller motsvarande kunskaper verifierade genom TOEFL eller IELTS test.
Från och med VT25 gäller följande krav: Behörig att antas till kursen är den som har yrkesexamen/kandidatexamen om minst 180 högskolepoäng inom något av områdena hälsovetenskap, samhällsvetenskap, naturvetenskap, ekonomiska vetenskaper, humaniora eller ingenjörsvetenskap samt betyg Godkänd/E i Engelska B/Engelska 6.
Innehåll
Kursen fokuserar på två huvudteman inom folkhälsovetenskapen, biostatistik och epidemiologi. Kompetens inom dessa områden är grundläggande för programmets båda fördjupningsområden hälsoekonomi och jämlik hälsa.
Biostatistik inkluderar tillämpning av statistik inom folkhälsovetenskap för insamling, sammanfattning och analys av data, liksom för tolkning och slutsatser av resultat. I kursen lär sig studenterna att samla in, hantera och visualisera olika typer av data samt att förstå och tillämpa lämpliga biostatistiska koncept och metoder, till exempel sannolikhetsfördelningar, skattningar och konfidensintervall, hypotestestning samt regression, som är relevanta för olika studieområden. För att studenterna ska kunna bygga praktiska färdigheter inom statistisk och analys ingår, under hela kursen, obligatoriska datalaborationer med statistisk programvara.
Epidemiologi är läran om utbredning, fördelning och orsaker till hälsorelaterade tillstånd och förhållanden i specifika populationer. I kursen lär sig studenterna att förstå principerna, metoderna, styrkorna och begränsningarna i olika typer av epidemiologisk studiedesign. Studenterna lär sig även att planera för folkhälsovetenskaplig forskning, att tolka epidemiologiska fynd, att effektivt kommunicera forskning till lekmän och yrkesgrupper samt tillämpa resultaten för utvecklingen av epidemiologiska studier.
Slutligen förbereder kursen för mer avancerade kurser inom biostatistik och ger studenterna möjlighet att börja planera forskningsfrågor för den kommande examensuppsatsen.
Mål
Efter godkänd kurs ska studenten kunna:
Kunskap och förståelse
- Beskriva nyckelbegrepp och metoder för olika typer av epidemiologiskforskning samt deras respektive styrkor och svagheter.
- Beskriva statistiska metoder och deras tillämpning i folkhälsovetenskaplig forskning
- Identifiera olika datastrukturer (t.ex. variabeltyper och skalnivåer) och fördelningsegenskaper hos variabler, samt skilja på begreppen deskriptiv statistik och inferens.
Färdigheter och förmåga
- Analysera epidemiologisk forskning, inklusive olika metodologier, utifrån etiska perspektiv samt identifiera hot mot validitet i olika studiedesigner.
- Självständigt genomföra lämplig statistisk analys med hjälp av statistikprogram samt tolka och skriftligt presentera resultat på ett vetenskapligt sätt.
- Sammanställa och presentera vetenskaplig och praktisk relevans av specificerad pidemiologisk forskning, för olika intressenter
Värderingsförmåga och förhållningssätt
- Kritiskt analysera epidemiologisk forskning utifrån metodologiska och etiskaperspektiv, både muntligt och skriftligt.
- Bedöma folkhälsovetenskaplig forskning utifrån vetenskaplig relevans och kvalitet samt reflektera över styrkorna och begränsningarna i olika metodologiska strategier.
Hållbarhetsmärkning
Former för undervisning
Föreläsningar, seminarier, datalaborationer, individuellt arbete samt grupparbete.
Undervisningsspråk: engelska
Examinationsformer
Kursen examineras genom:
- En individuell datorbaserad tentamen i biostatistik, vilken inkluderar statistiskabegrepp, analys av data samt tolkning och förmedling av resultaten skriftligen.
- En individuell skriftlig tentamen, vilken täcker epidemiologiska och statistiskakoncept och tillämpningar som undervisas i kursen.
- Sex obligatoriska datalaborationer och tre obligatoriska seminarier.
Frånvaro från någon av de obligatoriska datalaboratorierna eller seminarierna skall kompletteras genom skriftliga uppgifter i enlighet med kursledarens instruktioner.
Om student som underkänts två gånger på samma examinerande moment önskar byteav examinator inför nästa examinationstillfälle, ska sådan begäran inlämnas skriftligt till institutionen och bifallas om det inte finns särskilda skäl däremot (HF 6 kap § 22).
I det fall en kurs har upphört eller genomgått större förändringar ska student garanteras minst tre examinationstillfällen (inklusive ordinarie examinationstillfälle) under en tid av minst ett år, dock som längst två år efter det att kursen upphört/förändrats. Vad avser praktik och VFU gäller motsvarande, men med begränsning till endast ett ytterligare examinationstillfälle.
Om student fått rekommendation från Göteborgs universitet om särskilt stöd kan examinator, i det fall det är förenligt med kursens mål och förutsatt att inte orimliga resurser krävs, besluta att ge studenten en anpassad examination eller alternativ examinationsform.
Betyg
På kursen ges något av betygen Väl godkänd (VG), Godkänd (G) och Underkänd (U).
För betyget Godkänd (G) måste studenten ha uppnått ett godkänt (G) på den datorbaserade biostatistiska tentamen och den skriftliga tentamen samt på kursens samtliga obligatoriska moment (datorlaborationer och seminarier).
För betyget Väl Godkänd (VG) på hel kurs krävs betyget VG på den skriftliga tentamen, VG på den datorbaserad tentamen i biostatistik samt betyget G på kursens samtliga obligatoriska moment (datorlaborationer och seminarier).
Kursvärdering
Kursvärderingen genomförs skriftligen och muntligen med studenterna. Kursledaren ansvarar för att analysera utvärderingarna och ge förslag till förbättring. Analysen och förslagen om utveckling delas med studenterna via programrådet och lärplattformen. Resultaten av och möjliga förändringar av kursen kommer att delas med studenter som deltog i utvärderingen och studenter som startar kursen.