Kursplan

Estetiska och kulturella uttryck i skolämnet slöjd

Kurs
SLF40G
Grundnivå
7,5 högskolepoäng (hp)

Om kursplanen

Diarienummer
GU 2024/3
Ikraftträdandedatum
2024-06-24
Beslutsdatum
2024-06-24
Gäller från termin
Höstterminen 2024
Beslutsfattare
HDK-Valand - Högskolan för konst och design

Kursens moduler

Estetiska och kulturella uttryck i skolämnet slöjd, 7,5 Högskolepoäng

Inplacering

Kursen ges som fristående kurs och kan även ingå som valbar kurs i Ämneslärarprogrammet åk 7-9, inriktning bild/slöjd.

Behörighetskrav

Grundläggande behörighet och minst 7,5 hp inom slöjd.

Innehåll

Kursens syfte är att ge studenten kunskap och förståelse för estetiska och kulturella uttrycksformer i relation till skolans slöjdämne. Under kursen behandlas hur färg ochform kan påverka ett slöjdföremåls uttryck och hur detta kan kommuniceras med elever. Vidare behandlas i kursen design och formgivning samt estetiska och kulturella uttrycksformer ur ett ämnesdidaktiskt perspektiv. Kursen tar även upp olika inspirationskällor såsom mode, design, konsthantverk och hemslöjd.

Under kursen undersöker och prövar studenten olika uttrycksformer hantverksmässigt. Fokus läggs på ett processinriktat arbetssätt och kursdeltagarnas nya och tidigareerfarenheter i samspel med kursinnehållet utnyttjas för diskussion ocherfarenhetsutbyte.

Mål

Kunskap och förståelse

  • analysera och förklara färg, form, material, funktion och konstruktion i slöjdföremål, samt hur dessa faktorer påverkar slöjdföremålets uttryck.
  • redogöra för, samt använda relevanta begrepp kopplade till estetiska och kulturella uttryck vid diskussion och beskrivande av slöjdade föremål

Färdighet och förmåga

  • skapa föremål med slöjdens material, redskap, verktyg, maskiner och arbetsprocesser där ett valt formspråk eller en inspirationskälla varit utgångspunkt
  • beskriva skolämnet slöjds olika förhållningssätt till uttryck och estetik med utgångspunkt från dåtid som nutid
  • utveckla inspirationsmaterial för slöjdundervisning med utgångspunkt i design,mode, konsthantverk och hemslöjd från olika kulturer anpassat för skolans slöjdämne

Värderingsförmåga och förhållningssätt

  • reflektera och diskutera över hur estetiska och kulturella uttryck kan tillämpas i undervisning anpassat för skolans slöjdämne.

Hållbarhetsmärkning

Ingen hållbarhetsmärkning.

Former för undervisning

Kursen ges som nätbaserad distansutbildning med ett antal obligatoriska campusträffar.

Undervisningen sker genom föreläsningar, seminarier, litteraturstudier, uppgifter och redovisningar.

Examinationsformer

Lärandemålen examineras genom:

  • muntlig redovisning vid seminarier
  • genomförda hantverksarbeten
  • skriftliga inlämningsuppgifter.


Komplettering av examinerad studentprestation kan komma att medges. Möjligheten till komplettering bedöms individuellt och beslutas av examinator. Komplettering sker genom de uppgifter som examinator bestämmer och inom angiven tidsram.

Frånvaro vid muntliga examinerande moment kan komma att ersättas med annan examinationsform efter examinators bedömning.

Om student som underkänts två gånger på samma examinerande moment önskar byte av examinator inför nästa examinationstillfälle, bör sådan begäran inlämnas skriftligt till institutionen och ska bifallas om det inte finns särskilda skäl däremot (HF 6 kap 22§).

Om student fått rekommendation från Göteborgs universitet om särskilt pedagogiskt stöd kan examinator, i det fall det är förenligt med kursens mål och förutsatt att inte orimliga resurser krävs, besluta att ge studenten en anpassad examination eller alternativ examinationsform.

I det fall en kurs har upphört eller genomgått större förändringar ska student garanteras minst tre examinationstillfällen (inklusive ordinarie examinationstillfälle) under en tid av minst ett år, dock som längst två år efter det att kursen upphört/förändrats. Vad avser praktik och verksamhetsförlagd utbildning gäller motsvarande, men med begränsning till endast ett ytterligare examinationstillfälle.

Betyg

På kursen ges något av betygen Godkänd (G) och Underkänd (U).

Kursvärdering

Studenterna ges möjlighet att utvärdera kursen anonymt i samband med kursens slut. Resultatet och eventuella förändringar i kursens upplägg ska förmedlas både till de studenter som genomförde värderingen och till de studenter som ska påbörja kursen.

Övriga föreskrifter

Nätbaserad undervisning på distans förutsätter tillgång till dator med kamera, mikrofon och internetuppkoppling.

Material, litteratur, resor och eventuella studiebesök inom kursen bekostas av studenten.