Europeiska unionens roll i internationella relationer
The European Union's Role in International Affairs
Om kursplanen
Kursens moduler
Inplacering
Kursen ges som en kärnkurs i Europakunskap på grundnivån och ges som fristående kurs. Kursen ges även som fristående kurs för utbytesstudenter.
Behörighet
Innehåll
Syftet med kursen är att ge en djupare förståelse kring frågan om vilken typ av internationell aktör EU är genom att studera vilken roll EU spelar inom en rad olika globala politikområden. EU:s kompetens och makt har vuxit avsevärt de senaste tre årtiondena och väcker frågan om hur EU ska beskrivas och analyseras som internationell aktör. Kursen fördjupar sig i EU:s politiska, ekonomiska, sociala och säkerhetsmässiga relationer med omvärlden och ger kunskaper om hur EU:s internationella roll varierar över olika sakpolitiska områden. Studenterna kommer att lära sig hur olika teorier och begrepp kan användas för att förklara och belysa olika aspekter av EU:s komplexa roll som en icke-statlig internationell aktör. Kursen ger fördjupade kunskaper om vilken roll EU:s institutioner och medlemsstater spelar i utformandet av EU:s externa relationer och hur andra länder uppfattar EU:s internationella roll. Studenter kommer lära sig att jämföra hur EU:s aktörskap varierar mellan olika globala politikområden med fokus på handel, utvecklingsbistånd, medlemskapsutvidgning, diplomati och säkerhet.
Mål
Efter godkänd kurs ska studenten kunna:
Kunskap och förståelse
- Beskriva hur den Europeiska unionens roll och externa relationer till omvärlden har utvecklats i det internationella politiska systemet;
- Redogöra för vilken roll EU:s institutioner och medlemsstaterna spelar i utformandet av EU:s olika externa politikområden; och
- Resonera kring hur EU:s kompetens och makt skiljer sig åt mellan olika externa politikområden och internationella sakfrågor.
Färdigheter och förmåga
- Tillämpa och jämföra centrala vetenskapliga perspektiv som återfinns i den akademiska litteraturen om EU:s internationella roll muntligt och skriftligt.
- Självständigt arbeta fram text i enlighet med god akademisk standard, inklusive korrekt citationsteknik och referenshantering
- Uttrycka sig muntligt och skriftligt på god och begriplig engelska
Värderingsförmåga och förhållningssätt
- Kritiskt värdera varför EU:s roll och makt i internationella relationer varierar mellan olika internationella sakfrågor och externa politikområden.
Hållbarhetsmärkning
Former för undervisning
Undervisningen sker i form av föreläsningar och seminarier.
Undervisningsspråk: engelska
Examinationsformer
Studenterna kommer att bedömas utifrån skriftliga och muntliga moment. Kursen består av 7,5 hp som bedöms i tre moment på kursen:
- Aktivt deltagande i tre obligatoriska seminarier (3 hp)
- Muntlig seminariepresentation i grupp (1 hp)
- Tentamen (3,5 hp)
Komplettering av examinerad studentprestation medges, dock ej på tentamen. Om studenten inte lämnar in komplettering inom utsatt tid ska studenten underkännas på examinationsuppgiften. Student som inte kunnat närvara vid det obligatoriska momentet kan göra en alternativ uppgift. Uppgiftens exakta utformning anges i kursguiden.
Restriktioner angående användandet av generativ AI anges i kursguiden. Studenter är skyldiga att informera sig om gällande regler för examinerande inslag som exempelvis inlämningsuppgifter, seminarieuppgifter och tentamina i den aktuella kursen.
Om student som underkänts två gånger på samma examinerande moment önskar byte av examinator inför nästa examinationstillfälle, bör sådan begäran inlämnas skriftligt till institutionen och ska bifallas om det inte finns särskilda skäl däremot (HF 6 kap 22§).
Om student fått rekommendation från Göteborgs universitet om särskilt pedagogiskt stöd kan examinator, i det fall det är förenligt med kursens mål och förutsatt att inte orimliga resurser krävs, besluta att ge studenten en anpassad examination eller alternativ examinationsform.
Minst fem tillfällen ska erbjudas studenterna att genomgå examination för att få godkänt resultat på en kurs eller del av en kurs (HF 6 kap 21 §).
I det fall en kurs har upphört eller genomgått större förändringar ska student garanteras minst tre examinationstillfällen (inklusive ordinarie examinationstillfälle) under en tid av minst ett år, dock som längst två år efter det att kursen upphört/förändrats.
Betyg
På kursen ges något av betygen Väl godkänd (VG), Godkänd (G) och Underkänd (U).
För att erhålla betyget Godkänt (G) på hela kursen, måste alla tre momenten vara godkända. För att erhålla betyget Väl Godkänt (VG) på hela kursen måste studenten ha betyget VG på den avslutande individuella tentamen (3,5 hp) och G på de övriga två momenten.
För att erhålla betyget G måste studenten ha uppnått kursmålen. För att erhålla betyget VG måste studentens arbete visa på en mycket god förmåga att koppla teoretiska perspektiv till empirisk analys, en god självständig analytisk förmåga och att de skriftliga uppgifterna uppfyller höga akademiska krav när det gäller struktur och språk.
Kursvärdering
Studenter som deltar i eller har avslutat en kurs ges möjlighet att framföra sina erfarenheter och synpunkter på kursen genom en kursvärdering. Resultat och eventuella förändringar i kursens upplägg ska förmedlas både till de studenter som genomförde värderingen och till de studenter som ska påbörja kursen.
Övriga föreskrifter
Studenterna rekommenderas att ha 60 högskolepoäng i samhällsvetenskapliga ämnen.