Evidens i praktiken: förändring av verksamheter utifrån evidens
Om kursplanen
Kursens moduler
Inplacering
Kursen ges som fristående kurs och ingår som en delkurs i programmet Evidensbasering: praktik, teori, kontext. Kursen kan ingå i följande program: 1) Evidensbasering: praktik, teori, kontext, Magister/masterprogram (H2EVI)
Behörighetskrav
För tillträde till kursen krävs krävs kandidatexamen om 180 hp eller motsvarande, eller relevant erfarenhet av arbete med evidens, kvalitetssäkring eller verksamhetsutveckling samt minst yrkesexamen eller universitetsutbildning motsvarande 120 hp. Dessutom krävs språkkunskaper motsvarande Svenska 3 och Engelska 6
Innehåll
Kursen tar upp förändringsprocesser i sin helhet: från initiering och behovsanalys, till metoder och modeller för förändringsarbete utifrån evidens (i form av forskningsresultat eller annan kunskap) samt uppföljning och utvärdering av effekter. Centralt i kursen är förståelse för sambandet mellan ett antal viktiga faktorer, nämligen hur och med vilka syften som förändringsprocessen initieras och drivs, vad som skall förändras, liksom vem som driver, genomför och utvärderar förändringsarbetet.
Mål
Kunskap och förståelse
• identifiera och förklara hur teorier inom forskning om organisation, implementering och förbättringskunskap beskriver avgörande faktorer vid förändring av en verksamhet,
• redogöra för hur ett kunskapsunderlag kan bidra till ett förändringsarbete,
• beskriva ledarskapets betydelse för organisationsförändringar,
• identifiera olika typer av samverkan samt risker och möjligheter med dessa,
• beskriva grundläggande modeller för utvärdering och uppföljning,
• redogöra för vad olika antaganden om orsakssamband innebär för utvärdering och uppföljning av verksamhetsförändringar,
• identifiera politiska och ideologiska aspekter av olika modeller för styrning och kvalitetssäkring,
• redogöra för specifika metoder som är användbara vid generering av kvalitativa data för analys av aktörers skilda synsätt på en verksamhets centrala utvecklingsbehov,
Färdighet och förmåga
• empiriskt kartlägga målsättningar och behov i en verksamhet,
• formulera och (i förekommande fall) genomföra en förändringsplan, som tar hänsyn till tillgängliga resurser,
• analysera hinder och möjligheter i en existerande verksamhet, ett förändringsarbete eller ett förändringsförslag med avseende på intern koherens och i förhållande till befintlig forskning och praktikers erfarenheter,
• planera en utvärdering av en verksamhet eller ett förändringsprojekt både genom kvantitativa och kvalitativa metoder,
Värderingsförmåga och förhållningssätt
• analysera hur olika aktörers antaganden, mål och värderingar inverkar på en verksamhet eller ett förändringsarbete,
• använda vetenskapsteori och organisationsforskning för att visa vad som står på spel för aktörer inom en verksamhet eller vid förändring,
• jämföra olika teorier om förändringsarbete med avseende på vilken betydelse centrala faktorer har i dessa teorier, såsom kunskap, planering, ledarskap, utvärdering, uppföljning och kausalitet,
• reflektera över skillnaden mellan forskningskontext och tillämpningskontext och analysera problem och möjligheter associerade till programtrohet.
Hållbarhetsmärkning
Former för undervisning
Föreläsningar, inlämningar och seminarier. Genomförande av eget projekt där en verksamhetsrelevant fråga undersöks i syfte att planera ett förändringsarbete. Projekt presenteras skriftligt där revidering genomförs efter opponents och seminariedeltagares synpunkter. Motsvarande moment tillgängliggörs också på distans i form av föreläsningsfilmer, inlämningar och skriftlig återkoppling.
Undervisningsspråk: svenska
Examinationsformer
Skriftlig inlämning som försvaras samt opponering på annan students studieuppgift. Aktivt deltagande i obligatoriska seminarier kan förekomma.
Rättande lärare kan begära komplettering av examination.
Om student som underkänts två gånger på samma examinerande moment önskar byte av examinator inför nästa examinationstillfälle, ska sådan begäran inlämnas skriftligt till kursansvarig institution och bifallas om det inte finns särskilda skäl däremot (HF 6 kap § 22).
Studenten erbjuds max fem examinationstillfällen.
I det fall en kurs har upphört eller genomgått större förändringar ska studenten i normalfallet garanteras tillgång till minst tre provtillfällen (inklusive ordinarie provtillfälle) under en tid av åtminstone ett år med utgångspunkt i kursens tidigare uppläggning.
Om student fått rekommendation från Göteborgs universitet om särskilt pedagogiskt stöd kan examinator, i det fall det är förenligt med kursens mål och förutsatt att inte orimliga resurser krävs, besluta att ge studenten en anpassad examination eller alternativ examinationsform.
Betyg
På kursen ges något av betygen Godkänd (G) och Underkänd (U).
Kursvärdering
Studenter som deltar i eller har avslutat kursen ges möjlighet att anonymt framföra erfarenheter av och synpunkter på denna i en kursvärdering. En sammanställning av kursvärderingen och kursansvarig lärares reflektion tillgängliggörs för studenterna inom rimlig tid efter kursslut. Nästa gång kursen ges presenteras sammanställningen och eventuella genomförda åtgärder.
Övriga föreskrifter
Kursen kräver tillgång till dator (eller motsvarande) med internetuppkoppling.