Examensarbete i omvårdnad med inriktning mot intensivvård
Degree Project in Nursing with emphasis on intensive care
Om kursplanen
Kursens moduler
Inplacering
Kursen ges som en obligatorisk fördjupningskurs i Specialistsjuksköterskeprogrammet med inriktning mot intensivvård, 60 högskolepoäng.
Behörighetskrav
För tillträde till kursen krävs 4 högskolepoäng godkänt resultat i Vetenskaplig metod inom Specialistsjuksköterskeprogrammet med inriktning mot intensivvård eller motsvarande
Innehåll
Planering
genomförande
rapportering
försvar av eget examensarbete
presentation och granskning av ett annat examensarbete
Mål
För att bli godkänd ska studenten:
Kunskap och förståelse
- visa kunskap och förståelse inom huvudområdet, inbegripet såväl överblick över området som fördjupade kunskaper inom valt problemområde
- visa fördjupad kunskap om tillämpliga metoder inom området och dess relevans för valt problemområde
- redogöra för forskningsetiska aspekter med risk/nytta analys relaterat till det studerade problemområdet
- visa insikt i aktuellt forsknings- och utvecklingsarbete
Färdigheter och förmåga
- visa förmåga att integrera kunskap och att analysera, bedöma och hantera komplexa frågeställningar
- visa förmåga att självständigt identifiera och formulera en problemställning utifrån aktuellt forskningsläge och/eller klinisk erfarenhet inom ramen för huvudområdet
- visa förmåga att med adekvata metoder planera, genomföra, och rapportera samt försvara ett examensarbete inom givna tidsramar
- argumentera för val av vetenskaplig metod, dess relevans för valt problemområdet
- argumentera för problemområdets relevans för huvudområdet
- visa förmåga att muntligt och skriftligt redogöra för och diskutera sina slutsatser och den kunskap och de argument som ligger till grund för dessa
- visa förmåga att argumentera för valt problemområde med hänsyn till relevanta vetenskapliga, samhälleliga och etiska aspekter
- visa medvetenhet om etiska aspekter på forsknings- och utvecklingsarbete
Värderingsförmåga och förhållningssätt
- visa förmåga att värdera vetenskapens möjligheter och begränsningar, dess roll i samhället och människors ansvar för hur den används.
- kritiskt granska och värdera eget och andras examensarbeten
- identifiera och värdera behov av ytterligare kunskap inom valt problemområde
Hållbarhetsmärkning
Former för undervisning
Undervisning sker i form av:
självstudier
handledning
föreläsning
workshop
seminarier
Examinationsformer
Examination sker genom:
*FPI- forskningspersonsinformation 0,5 hp
*Opponentskap 0,5 hp
Respondentskap 0,5 hp
Åhörare vid tre slutseminarier 0,5 hp
*Examensarbete 13 hp
Student kan ges möjlighet att komplettera inlämnad uppgift. Examinationer märkta med * kan kompletteras.
Om student som underkänts två gånger på samma examinerande moment önskar byte av examinator inför nästa examinationstillfälle, ska sådan begäran inlämnas skriftligt till kursansvarig institution och bifallas om det inte finns särskilda skäl däremot (HF 6 kap § 22).
Om student fått rekommendation från Göteborgs universitet om särskilt pedagogiskt stöd kan examinator, i det fall det är förenligt med kursens mål och förutsatt att inte orimliga resurser krävs, besluta att ge studenten en anpassad examination eller alternativ examinationsform.
Om en student har fått besked om att denne uppfyller kraven för att vara student vid Riksidrottsuniversitetet (RIU-student) har examinator rätt att besluta om anpassning vid examination, om detta görs i enlighet med Lokala regler gällande RIU-studenter vid Göteborgs universitet
Betyg
På kursen ges något av betygen Godkänd (G) och Underkänd (U).
Kursvärdering
Kursvärdering sker skriftligt samt muntligt i dialog med studenterna. Resultatet och eventuella förändringar i kursens upplägg ska förmedlas både till de studenter som genomförde värderingen och till de studenter som ska påbörja kursen.
Övriga föreskrifter
Tre författare per examensarbete betraktas som norm. Det skall vara möjligt att kunna bedöma de enskilda författarnas individuella prestationer.
Examensarbetet kan skrivas på svenska såväl som på engelska.
I det fall en kurs har upphört eller genomgått större förändringar ska studenten i normalfallet garanteras tillgång till minst tre provtillfällen (inklusive ordinarie provtillfälle) med utgångspunkt i kursens tidigare uppläggning