Kursplan

Examensarbete i omvårdnad

Degree Project in Nursing

Kurs
OM5250
Grundnivå
15 högskolepoäng (hp)

Om kursplanen

Diarienummer
GU 2024/13
Ikraftträdandedatum
2025-01-20
Beslutsdatum
2024-11-07
Gäller från termin
Vårterminen 2025
Beslutsfattare
Institutionen för vårdvetenskap och hälsa

Betygsskala

Tvågradig skala

Kursens moduler

Opponentskap, 0,5 Högskolepoäng
Respondentskap, 0,5 Högskolepoäng
Åhörare vid tre slutseminarier, 0,5 Högskolepoäng
Examensarbete, 13,5 Högskolepoäng

Inplacering

Kursen ges som en obligatorisk fördjupningskurs i Sjuksköterskeprogrammet, 180 högskolepoäng.

Behörighetskrav

För tillträde till kursen krävs godkända resultat i samtliga kurser från termin 1, 2, och 3, motsvarande 90 högskolepoäng, i Sjuksköterskeprogrammet, 180 högskolepoäng.

Förkunskapskravet ska vara uppfyllt senast 6 veckor innan föregående termins slut.

Innehåll

Planera och genomföra ett examensarbete i omvårdnad
Informationssökning
Opponent- och respondentskap
Deltagande i slutseminarier

Mål

Efter avslutad kurs ska studenten kunna:

Kunskap och förståelse

  • visa kunskap och förståelse inom huvudområdet för utbildningen
  • visa kunskap om områdets vetenskapliga grund
  • visa kunskap om tillämpliga metoder inom området
  • visa fördjupad kunskap inom valt problemområde samt orientering om aktuella forskningsfrågor
  • redogöra för forskningsetiska principer i relation till valt problemområde

Färdigheter och förmåga

  • visa förmåga att söka, samla, värdera och kritiskt tolka relevant information i en problemställning av relevans för huvudområdet
  • visa förmåga att planera, genomföra, dokumentera och försvara ett examensarbete inom huvudområdet inom givna tidsramar
  • visa förmåga att diskutera valt problemområde med hänsyn till relevanta vetenskapliga, samhälleliga och etiska aspekter

Värderingsförmåga och förhållningssätt

  • granska och värdera eget och andras examensarbeten
  • identifiera behov av ytterligare kunskap inom valt problemområde

Hållbarhetsmärkning

Ingen hållbarhetsmärkning.

Former för undervisning

Undervisning sker i form av:

självstudier
handledning
föreläsning
workshop
seminarier

Examinationsformer

Examination sker genom:

Opponentskap (0,5 hp)
Respondentskap (0,5 hp)
Åhörare vid tre slutseminarier (0,5 hp)
Examensarbete (13,5 hp) *

Examinationer märkta med * kan kompletteras.

Om student som underkänts två gånger på samma examinerande moment önskar byte av examinator inför nästa examinationstillfälle, ska sådan begäran inlämnas skriftligt till kursansvarig institution och bifallas om det inte finns särskilda skäl däremot (HF 6 kap § 22).

Om student fått rekommendation från Göteborgs universitet om särskilt pedagogiskt stöd kan examinator, i det fall det är förenligt med kursens mål och förutsatt att inte orimliga resurser krävs, besluta att ge studenten en anpassad examination eller alternativ examinationsform.

Om en student har fått besked om att denne uppfyller kraven för att vara student vid Riksidrottsuniversitetet (RIU-student) har examinator rätt att besluta om anpassning vid examination, om detta görs i enlighet med Lokala regler gällande RIU-studenter vid Göteborgs universitet.

Betyg

På kursen ges något av betygen Godkänd (G) och Underkänd (U).

Kursvärdering

Kursvärdering sker skriftligt samt muntligt i dialog med studenterna. Resultatet och eventuella förändringar i kursens upplägg ska förmedlas både till de studenter som genomförde värderingen och till de studenter som ska påbörja kursen.

Övriga föreskrifter

Tre författare per examensarbete betraktas som norm. Det skall vara möjligt att kunna bedöma de enskilda författarnas individuella prestationer.

Examensarbetet kan skrivas på svenska såväl som på engelska.

I det fall en kurs har upphört eller genomgått större förändringar ska studenten i normalfallet garanteras tillgång till minst tre provtillfällen (inklusive ordinarie provtillfälle) med utgångspunkt i kursens tidigare uppläggning.