Kursplan

Familj och migration

Kurs
SQ4242
Grundnivå
10 högskolepoäng (hp)

Om kursplanen

Diarienummer
GU 2024/2491
Ikraftträdandedatum
2025-01-20
Beslutsdatum
2024-10-24
Gäller från termin
Vårterminen 2025
Beslutsfattare
Institutionen för socialt arbete

Kursens moduler

Familj och migration, 10 Högskolepoäng

Inplacering

Kursen är en fördjupningskurs på grundnivå och ingår i socionomprogrammet omfattande 210 högskolepoäng.

Kursen ingår i kompletterande socionomutbildningen för personer med utländsk examen omfattande 90 högskolepoäng.

Kursen kan ingå i följande program: 1) Socionomprogrammet (S1SOP), 2) Socionomprogrammet (S1SOC) och 3) Kompletterande socionomutbildning för personer med utländsk examen (S1KSO).

Behörighetskrav

För att vara behörig till kursen krävs att den studerande har godkänt resultat från kurser SQ4111 Socialt arbete, 30 hp, SQ4122 Juridik för det sociala arbetet, 15 hp och SQ4131 Det sociala arbetets teorier, metoder och etik, 15 hp, enligt utbildningsplan för socionomprogrammet vid Göteborgs Universitet eller har motsvarande kunskaper genom godkända studier om minst 60 hp inom närliggande område samt relevant yrkeserfarenhet.

Innehåll

Kursen är en av tre kurser inom profilområdet barn och familj. Kursen har en konstruktionistisk ansats och fokuserar migrerade familjers livssituationer utifrån sociala, psykologiska och strukturella teoretiska perspektiv.


Följande teman behandlas

  • migrerade familjers livsvillkor och sociala sammanhang och hur dessa påverkas av juridiska, politiska och kulturella faktorer 
  • maktdimensionerna klass, etnicitet och kön/genus samt våld i nära relationer
  • samhällets insatser för migrerade familjer, de metoder som används i det sociala arbetet samt aktuell forskning rörande området
  • professionellt förhållningssätt, organisatoriska och normativa aspekter på det sociala arbetet med migrerade familjer, samt yrkesrollen i ett myndighetsutövande perspektiv

Mål

Efter avslutad kurs förväntas studenten kunna


Kunskap och förståelse

  • beskriva och förklara livsvillkor för migrerade familjer utifrån historiska, psykosociala, samhällspolitiska och socioekonomiska perspektiv
  • redogöra för aktuell forskning om migrerade familjer med relevans för socialt arbete redogöra för metoder som används i socialt arbete med migrerade familjer samt problematisera de organisatoriska och juridiska aspekter som omgärdar området


Färdigheter och förmåga

  • granska och urskilja hur användningen av olika teoretiska perspektiv kan vidga förståelsen för migrerade familjers livssituation med särskilt beaktande av maktperspektiv. Utifrån genomförd granskning redogöra för möjliga konsekvenser på individ-, grupp- och strukturell nivå samt för olika handlingsstrategier som kan vidtas för att förändra och förebygga sociala problem i socialt arbete.
  • genomföra utredning och dokumentation i socialt arbete inom området
  • tillämpa barnperspektivet i socialt arbete med migrerade familjer


Värderingsförmåga och förhållningssätt

  • reflektera över och värdera aktuell forskning om migrerade familjer med relevans för socialt arbete
  • problematisera och ta ställning till etiskt och professionellt förhållningssätt i socialt arbete med migrerade familjer med särskilt beaktande av ett klient/brukarperspektiv och egna och samhälleliga värderingar.

Hållbarhetsmärkning

Ingen hållbarhetsmärkning.

Former för undervisning

Undervisningen sker framförallt i form av klassföreläsningar, i viss mån i föreläsningar i storgrupp, litteraturstudier, intervjuer och studiebesök, grupparbeten, seminarier och övningar (se under former av bedömning). Ett aktivt deltagande i den mindre arbetsgruppens förberedelser och skriftliga och muntliga presentationer och kommentatorskap av andra arbetsgruppers arbeten vid seminarierna är obligatoriskt.

Examinationsformer

Kursens lärandemål examineras genom fyra examinerande seminarier samt en individuell skriftlig examinerande tentamen. För godkänt på kursen krävs dessutom förberedelser inför, närvaro samt aktivt deltagande vid samtliga seminarier.

En student kan göra igentagningsuppgifter på kursen vid frånvaro från upp till två examinerande moment. Vid frånvaro från fler än två examinerande moment behöver momentet göras om vid kommande kurstillfälle.

Den studerande ges möjlighet till minst två omtentamenstillfällen under en tid av ett år från kursens start därefter sker omtentamen i samband med ordinarie tentamenstillfällen.

Student äger rätt till byte av examinator efter att ha underkänts två gånger på samma examination, om det är praktiskt möjligt. En sådan begäran ställs till institutionen och skall vara skriftlig.

I det fall en kurs upphört eller genomgått större förändringar bör studenten garanteras tillgång till minst tre provtillfällen (inklusive ordinarie provtillfälle) under en tid av åtminstone ett år med utgångspunkt av kursens tidigare uppläggning.

Betyg

På kursen ges något av betygen Väl godkänd (VG), Godkänd (G) och Underkänd (U). För betyget Godkänd (G) krävs att lärandemålen uppnåtts samt att studenten deltagit på samtliga obligatoriska moment. För Väl godkänd (VG) krävs dessutom att studenten visar särskild god förmåga att resonera självständigt, kritiskt och analyserande samt har särskilt god språkbehandling. För Väl godkänd krävs också att relevanta och omfattande delar av kurslitteraturen används för att besvara frågorna i hemtentamensuppgiften.

Seminarierna betygssätts utifrån betygsskalan U respektive G. Den skriftliga tentamen examineras utifrån betygsskalan U, G eller VG.

Om arbetet får betyget Underkänd (U) men bedöms ligga nära gränsen för betyget Godkänd (G) skall komplettering medges. Vid underkänd komplettering hänvisas studenten till omtentamenstillfället.

Kursvärdering

Kursvärdering sker fortlöpande under kursen genom en dialog med studenterna i samband med seminarier och föreläsningar, muntligt kursutvärderingstillfälle och en skriftlig utvärdering vid kursens slut. Förändringar av kursensinnehåll, litteratur och pedagogik presenteras vid nästa kursintroduktion.