Farmaci i vården
Om kursplanen
Kursens moduler
Inplacering
Kursen är inplacerad på grundnivå på termin 5 på Receptarieprogrammet. Kursen kan ingå i en kandidat- respektive magisterexamen inom huvudområdet farmaci. Kursen ges även som fristående kurs.
Kursen kan ingå i följande program: Receptarieprogrammet/Farmaci, kandidatprogram (N1FAR).
Huvudområde: Farmaci
Fördjupning: G2F, Grundnivå, har minst 60 hp kurs/er på grundnivå som förkunskapskrav
Behörighetskrav
För behörighet till kursen fordras att Receptarieprogrammets första 90 hp eller motsvarande kurser är godkända, varav 7,5 hp Samhällsfarmaci.
Innehåll
Kursen avser att förbereda receptarier för arbete på vårdavdelning och omfattar läkemedelshantering inom slutenvård, vätsketerapi, hantering av bristsituation vid restnotering av läkemedel, vårdhygien, sekretess samt optimerad läkemedelsförsörjning ur ett hållbarhetsperspektiv. Hur intravenösa läkemedel praktiskt iordningställs på ett säkert sätt är en annan viktig del i kursen. Läkemedelsberäkningar kommer också att ingå. Kursen innehåller även informationssökning kring läkemedelshantering baserat på vanliga frågor från sjuksköterskor och läkare. Under kursen ges även en översikt av hur hälso- och sjukvården är uppbyggd i Sverige och Västra Götalandsregionen. Kursen avslutas med fältstudier på vårdavdelningar.
Mål
Efter avslutad kurs förväntas studenten kunna:
Kunskap och förståelse
- redogöra för kedjan från ordination till administrering av läkemedel inom slutenvård
- beskriva när olika beredningsformer av läkemedel är lämpliga att använda utifrån patienters individuella förutsättningar, samt ge förslag på alternativa beredningsformer när ordinerat läkemedel är svårt att administrera
- redogöra för de vanligaste infusionsvätskorna samt när de används
- beskriva de vanligaste läkemedelsrelaterade problemen som uppstår vid vårdens övergångar
Färdighet och förmåga
- iordningställa och hantera intravenösa läkemedel på ett säkert sätt
- besvara vanligt förekommande frågor från vårdpersonal rörande läkemedelshantering med hjälp av relevanta databaser
- utföra läkemedelsberäkningar vid iordningställande av intravenösa läkemedel och kunna tolka det framräknade värdet
- föreslå och motivera förbättringsarbete rörande läkemedelshantering inom vården
Värderingsförmåga och förhållningssätt
- identifiera och värdera risker vid läkemedelshantering ur både vårdpersonalens och patientens perspektiv
- reflektera över hållbar läkemedelsanvändning utifrån ett miljö- och säkerhetsperspektiv
Kursen är hållbarhetsrelaterad, vilket innebär att minst ett av kursens lärandemål tydligt visar att kursens innehåll uppfyller minst ett av Göteborgs universitets fastställda kriterier för hållbarhetsmärkning.
Hållbarhetsmärkning
Former för undervisning
Undervisning sker i form av föreläsningar, seminarier, grupparbete, självstudier av litteratur samt fältstudier på vårdavdelning på sjukhus.
Delar av undervisningen sker i grupp men varje student har personligt ansvar för sitt eget lärande och för gruppens prestation. Fem seminarier där teori och praktik varvas är grundläggande för att förbereda sig inför fältstudier och framtida arbete inom sjukvård.
I kursen ingår också ett grupparbete som ska sammanställas i en skriftlig rapport och redovisas muntligt vid kursens slut.
För att underlätta progression av kunskapsinhämtning under kursen finns återkommande webbaserade kunskapstester i anslutning till föreläsningarna.
Undervisningsspråk: svenska.
Examinationsformer
Kursen examineras genom
- En skriftlig salstentamen, 3,5 hp
- Fem seminarier och fältstudier, 1,5 hp
- Webbaserade kunskapstester, 1,0 hp
- En gruppvis inlämning av skriftlig rapport med muntlig redovisning, 1,5 hp
Obligatoriska moment är närvaro vid kursstart, aktivt deltagande på seminarier och fältstudier. I händelse av frånvaro vid obligatoriska moment ges möjlighet att komplettera enligt anvisning av kursansvarig lärare.
Förutom den skriftliga salstentamen under kurstillfället ges ytterligare två tillfällen för skriftlig salstentamen under året. Frånvaro i perioden med fältstudier ska tas igen vid senare tillfälle enligt anvisning av kursansvarig lärare. Antal tillfällen för fältstudier under ett kurstillfälle är begränsade till två tillfällen.
Om student som underkänts två gånger på samma examinerande moment önskar byte av examinator inför nästa examinationstillfälle, bör sådan begäran inlämnas skriftligt till institutionen och ska bifallas om det inte finns särskilda skäl däremot (HF 6 kap 22§).
Om student fått rekommendation från Göteborgs universitet om särskilt pedagogiskt stöd kan examinator, i det fall det är förenligt med kursens mål och förutsatt att inte orimliga resurser krävs, besluta att ge studenten en anpassad examination eller alternativ examinationsform.
I det fall en kurs har upphört eller genomgått större förändringar ska student garanteras minst tre examinationstillfällen (inklusive ordinarie examinationstillfälle) under en tid av minst ett år, dock som längst två år efter det att kursen upphört/förändrats. Vad avser praktik och verksamhetsförlagd utbildning gäller motsvarande, men med begränsning till endast ett ytterligare examinationstillfälle.
Betyg
På kursen ges något av betygen Väl godkänd (VG), Godkänd (G) och Underkänd (U). För betyget Godkänd (G) på hel kurs krävs att studenten uppnår godkänt resultat på skriftlig tentamen och övriga obligatoriska moment.
För betyget Väl godkänd (VG) på hel kurs krävs att studenten, utöver godkänt betyg på kursens obligatoriska moment, även får Väl godkänt (VG) betyg på skriftlig tentamen.
Kursvärdering
Efter avslutad kurs genomförs en skriftlig kursutvärdering. Sammanställning av den skriftliga kursutvärderingen samt eventuella kommentarer återkopplas till studenterna samt avrapporteras till kansliet på Receptarieprogrammet där den är tillgänglig som allmän handling. Kursutvärderingen distribueras även till alla lärare som deltagit på kursen och ska tas i beaktande vid planering av påföljande kurstillfälle
Övriga föreskrifter
Kurslitteraturen är på svenska.
Vid den skriftliga tentamen ska studenten i enlighet med Göteborgs universitets policy och regler om klädsel och personlig utsmyckning kunna styrka sin identitet. Detta innebär bland annat att studentens ansikte ska kunna visas för identifikation.
Under fältstudierna måste klädsel och personlig utsmyckning anpassas efter de regler och riktlinjer som gäller på respektive vårdavdelning.