Filmens tekniska grunder i praktiken

Kurs
FKGFTP
Grundnivå
15 högskolepoäng (hp)
Studietakt
Undervisningstid
Blandad undervisningstid
Studieort
Ortsoberoende
Undervisningsform
Distans
Undervisningsspråk
Svenska
Start/slut
Ansökningsperiod
Anmälningskod
GU-50062
Kursinnehåll

Kort om kursen

Vill du utveckla dina tekniska kunskaper i ditt filmskapande eller använder du rörlig bild i ditt arbetsområde? I denna kurs kommer du att tillägna dig grundläggande tekniska färdigheter inom filmskapande, inklusive filmfotografi, ljudinspelning, ljudläggning, videoredigering och färgkorrigering. Kursen omfattar även en diskussion om de etiska och hållbarhetsrelaterade aspekterna av filmproduktion.

Om utbildningen

Kursen riktar sig till dig som vill utveckla nya kunskaper och bredda din kompetens och vänder sig till exempelvis fotografer, kommunikatörer och lärare, samt till dig som är intresserad av att arbeta med film som konstform.

Studierna sker helt på distans och under kursen får du tillgång till förinspelade tekniska tutorials och genomgångar av lärare från kandidatprogrammet i film. Genom detta material kommer du att genomföra en mängd uppgifter för att utveckla ditt tekniska kunnande inom filmskapande och produktion av rörlig bild. Tekniska förutsättningarI kursen arbetar vi med gratisversionen av Davinci Resolve för redigering av bild och ljud, du behöver inte ha tidigare kunskap i denna programvara men det är viktigt att du har en dator som uppfyller systemkraven för att kunna köra den smidigt. Inspelning av uppgifterna kan genomföras med antingen en smartphone eller en mer avancerad kamera.

Anmäl dig till kursen på antagning.se.
Anmälan är öppen 16 september - 15 oktober 2024.

Behörigheter och urval

Behörighet

Grundläggande behörighet

Urval