Kursplan

Filmens tekniska grunder i praktiken

FKGFTP

Color-grading, 3 Högskolepoäng
Etik och juridik, 3 Högskolepoäng

Inplacering

Kursen ges som fristående kurs.

Grundläggande behörighet.

Innehåll

Kursen syftar till att introducera och utveckla studenternas tekniska färdigheter inom filmproduktion, med fokus på inspelning och postproduktion. Kursen ger en grundlig förståelse och praktisk erfarenhet av olika aspekter inom filmproduktion, inklusive filmfotografi, ljudinspelning och bearbetning, videoredigering samt color-grading.

Genom en bred introduktion till tekniker och metoder får studenten verktyg för att utforska och utveckla sin förmåga att skapa film både tekniskt och konstnärligt.

Kursen tar även upp frågor som rör hållbarhet inom filmskapande samt juridiska och etiska frågor som är relevanta för produktionen av rörlig bild.

Kunskap och förståelse

• ge exempel på olika tekniker och metoder för inspelning och postproduktion för film
  • resonera kring etiska dilemman som kan uppstå i produktion av rörlig bild
  • identifiera olika juridiska frågeställningar inom filmproduktion

Färdighet och förmåga

• tillämpa grundläggande tekniker och metoder vid filminspelning
  • tillämpa grundläggande tekniker och metoder vid postproduktion av film
  • planera och genomföra praktiska filmiska moment utifrån givna tekniska ramar

Värderingsförmåga och förhållningssätt

• värdera tekniska val vid filminspelning och postproduktion i relation till formulerade mål och konstnärlig intention
  • resonera kring den rörliga bildens inverkan på samhälle och individ utifrån kulturella, ekonomiska, politiska, etiska eller sociala perspektiv
  • identifiera och diskutera miljömässigt hållbara val inom filmskapande.

Hållbarhetsmärkning

Kursen är hållbarhetsrelaterad, vilket innebär att minst ett av kursens lärandemål tydligt visar att kursens innehåll uppfyller minst ett av Göteborgs universitets fastställda kriterier för hållbarhetsmärkning.

Former för undervisning

Kursen genomförs som distansstudier via Göteborgs universitets lärplattform.

Undervisningen sker i form av instruktionsfilmer, seminarier och förinspelade videoföreläsningar.

Kursens undervisningsspråk är svenska.

Examinationsformer

Lärandemålen examineras genom:

• genomförda praktiska filmuppgifter
  • skriftliga inlämningsuppgifter
  • muntlig redovisning.

Komplettering av examinerad studentprestation kan komma att medges. Möjligheten till komplettering bedöms individuellt och beslutas av examinator. Komplettering sker genom de uppgifter som examinator bestämmer och inom angiven tidsram.

Frånvaro vid examinerande moment kan komma att ersättas med annan examinationsform efter examinators bedömning.

Om student som underkänts två gånger på samma examinerande moment önskar byte av examinator inför nästa examinationstillfälle, bör sådan begäran inlämnas skriftligt till institutionen och ska bifallas om det inte finns särskilda skäl däremot (HF 6 kap 22§).

Om student fått rekommendation från Göteborgs universitet om särskilt pedagogiskt stöd kan examinator, i det fall det är förenligt med kursens mål och förutsatt att inte orimliga resurser krävs, besluta att ge studenten en anpassad examination eller alternativ examinationsform.

I det fall en kurs har upphört eller genomgått större förändringar ska student garanteras minst tre examinationstillfällen (inklusive ordinarie examinationstillfälle) under en tid av minst ett år, dock som längst två år efter det att kursen upphört/förändrats. Vad avser praktik och verksamhetsförlagd utbildning gäller motsvarande, men med begränsning till endast ett ytterligare examinationstillfälle.

Betyg

På kursen ges något av betygen Godkänd (G) och Underkänd (U).

Kursvärdering

Studenterna ges möjlighet att utvärdera kursen anonymt i samband med kursens slut. Resultatet och eventuella förändringar i kursens upplägg ska förmedlas både till de studenter som genomförde värderingen och till de studenter som ska påbörja kursen.

Övriga föreskrifter

Nätbaserad undervisning på distans förutsätter tillgång till dator med kamera, mikrofon och internetuppkoppling.

Mobilkamera kan användas för inspelning av film.

Kursen arbetar med gratisprogramvara (Da-Vinci Resolve) för postproduktion.

Studenten förutsätts ha egen tillgång till en lämplig arbetsplats för eget filmskapande arbete. Det finns ingen möjlighet att utnyttja verkstäder på campus för genomförande av kursens praktiska moment.

Studenten står själv för eventuella kostnader i samband med genomförande av kursen så som material, studiebesök och kurslitteratur.