Kursplan

Företagsekonomi, Externredovisning

Business Administration, Financial Accounting

Kurs
FEK103
Grundnivå
7,5 högskolepoäng (hp)

Om kursplanen

Diarienummer (Format: GU 20XX/XXXX)
GU 2024/1573
Ikraftträdandedatum
2025-01-20
Beslutsdatum
2024-11-29
Gäller från termin
Vårterminen 2025
Beslutsfattare
Företagsekonomiska institutionen

Kursens moduler

Tentamen, 6 Högskolepoäng
Laboration, 1,5 Högskolepoäng

Inplacering

Kursen ges som fristående kurs.

Kursen kan ingå i följande program: 1) Samhällsvetenskapligt miljövetarprogram (S1SMI), 2) Handelshögskolans logistikprogram (S1LOG) och 3) Europaprogrammet (S1EUR)

Behörighet

Engelska 6, Matematik 3b eller 3c, Samhällskunskap 1b eller 1a1+1a2

Innehåll

Kursen består av två delar, en praktisk del och en teoretisk del. Den praktiska delen består dels i att studenten, i lag, ska göra löpande kontering i kontoplan, dels upprätta enklare bokslut (laboration del 1 och 2). Den teoretiska delen koncentreras på grundläggande kunskaper och förståelse om externredovisningens funktioner och dess kontext. Studenten skall förstå skillnader mellan ekonomistyrning, externredovisning och skatteredovisning och förvärva kunskap om årsredovisningens innehåll och sammansättning (förvaltningsberättelse, resultat- och balansräkningar, finansieringsanalys och noter) samt förståelse för vem som använder externredovisning (hur och varför). Den teoretiska delen omfattar även grundläggande kunskaper och förståelse för de regler som styr löpande bokföring, bokslut och årsredovisningen. Studenten skall ha kännedom om olika lagar och kompletterande normer så som K-regelverken, särskilt för större, icke-noterade svenska företag, bokföringslagen, årsredovisningslagar och aktiebolagslagen.

Mål

Efter godkänd kurs ska studenten kunna:

  1. Redogöra för innebörden i grundläggande redovisningsbegrepp samt bokföra löpande affärshändelser.
  2. Upprätta enklare bokslut och tillämpa lagar och regler i specifika redovisningssituationer.
  3. Relatera till externredovisningens funktioner och kontext samt redogöra för lagar och regler som styr löpande bokföring, bokslut och årsredovisningen.
  4. Tillämpa normerna i specifika situationer och analysera dessas effekt på bokslut och årsredovisning.

Hållbarhetsmärkning

Ingen hållbarhetsmärkning.

Former för undervisning

Föreläsningar, seminarier och räknestugor.

Undervisningsspråk: svenska
Undervisning på engelska kan förekomma.

Examinationsformer

Lärandemål 1 examineras genom laboration.
Lärandemål 2 examineras genom laboration, del 2.
Lärandemål 3 och 4 examineras genom individuell skriftlig tentamen. När kursen ges under vårterminer erbjuds den första omtentamen i augusti.


Obligatoriska moment
Föreläsningar med närvarokrav kan förekomma under kursen. Vid frånvaro från obligatoriska moment krävs att en kompletteringsuppgift genomförs inom föreskriven tid.

Av resursskäl kan laboration del 1 och 2 endast genomföras och examineras inom ramen för kurstillfället.


Om en student som har underkänts två gånger på samma examinerande moment önskar byta examinator inför nästa examinationstillfälle ska en sådan begäran bifallas om det inte finns särskilda skäl däremot (6 kap. 22 § HF).

Om en student har fått besked om pedagogiskt stöd från Göteborgs universitet med rekommendation om anpassad examination och/eller anpassad examinationsform kan examinator, i det fall det är förenligt med kursens lärandemål och förutsatt att inte orimliga resurser krävs, besluta att bevilja studenten anpassad examination och/eller anpassad examinationsform.

Om en kurs har avvecklats eller genomgått en större förändring ska studenten erbjudas minst två examinationstillfällen, utöver ordinarie examinationstillfälle. Dessa tillfällen fördelas under en tid av minst ett år, dock som längst två år efter det att kursen avvecklats/förändrats. Vad gäller praktik och verksamhetsförlagd utbildning (VFU) gäller motsvarande, men med begränsning till endast ett ytterligare examinationstillfälle.

Om en student har fått besked om att denne uppfyller kraven för att vara student vid Riksidrottsuniversitetet (RIU-student) har examinator rätt att besluta om anpassning vid examination, om detta görs i enlighet med Lokala regler gällande RIU-studenter vid Göteborgs universitet.

Betyg

På kursen ges något av betygen Utmärkt (A), Mycket bra (B), Bra (C), Tillfredställande (D), Tillräcklig (E) och Underkänd (F).
För ett godkänt kursbetyg krävs att samtliga lärandemål är uppfyllda. Det innebär godkänd skriftlig tentamen (A-E) och godkänd laboration (G). De obligatoriska momenten i kursen måste också vara uppfyllda. Betyget på kursen (A-F) baseras på den individuella prestationen på tentamen.


Betyg (Benämning) Karakteristik:
A (Utmärkt) Ett framstående resultat som är utmärkt vad gäller teoretiskt djup, praktisk relevans, analytisk förmåga och självständighet.

B (Mycket bra) Ett mycket bra resultat som karakteriseras av mycket bra teoretiskt djup, praktisk relevans, analytisk förmåga samt självständighet.

C (Bra) Ett bra resultat som karakteriseras av bra teoretiskt djup, praktisk relevans, analytisk förmåga samt självständighet.

D (Tillfredsställande) Ett resultat som är tillfredsställande vad gäller teoretiskt djup, praktisk relevans, analytisk förmåga och självständighet.

E (Tillräcklig) Ett resultat som möter minimikraven vad gäller teoretiskt djup, praktisk relevans, analytisk förmåga och självständighet, men inte mer.

F (Underkänd) Ett resultat som är otillräckligt vad gäller teoretiskt djup, praktisk relevans, analytisk förmåga och självständighet.


Enskilda examinationsmoment i kursen kan ha betygsskala UG (underkänt/godkänt).

Kursvärdering

Kursvärdering sker anonymt digitalt via kursens hemsida alternativt via skriftlig enkät som delas ut i anslutning till det sista schemalagda lektionstillfället eller i anslutning till tentamen. Resultatet av kursvärderingen skall kommuniceras via kursnämnd och kurshemsida.

Resultatet och eventuella förändringar i kursens upplägg ska förmedlas både till de studenter som genomförde värderingen och till de studenter som ska påbörja kursen.