Företagsekonomi, Strategi
Business Administration, Strategy
Om kursplanen
Kursens moduler
Inplacering
Kursen ges som fristående kurs.
Kursen kan ingå i följande program: 1) Samhällsvetenskapligt miljövetarprogram (S1SMI), 2) Handelshögskolans logistikprogram (S1LOG) och 3) Europaprogrammet (S1EUR)
Behörighetskrav
För tillträde till kursen krävs att studenten genomgått FEK101 Företagsekonomi, Organisation och ledarskap, 7,5 hp, FEK102 Företagsekonomi, Marknadsföring, 7,5 hp, FEK103 Företagsekonomi, Externredovisning, 7,5 hp och FEK104 Företagsekonomi, Ekonomistyrning, 7,5 hp alternativt FEG100 Företagsekonomi 1, 30
hp, eller motsvarande kurs.
Innehåll
Kursens upplägg syftar till att ge en bredare förståelse för organisationer och organisering med tonvikt på strategi. Kursen ger en introduktion till det teoretiska områdets utveckling över tiden och tar upp och diskuterar grundläggande begrepp och strategiperspektiv. Den första delen av kursen innefattar föreläsningar och självständiga litteraturstudier. Del två består av en skriftlig rapport där studenterna arbetar i grupp, deltar vid seminarier och tränas i att analysera ett strategiskt problem där teori och praktik kopplas samman, samt presenterar och diskuterar resultaten.
Mål
Efter godkänd kurs ska studenten kunna:
- förklara och illustrera innebörden av grundläggande begrepp och teorier inom strategi
- resonera kritiskt och självständigt kring strategiproblem med hjälp av kurslitteraturen
- tillämpa grundläggande vetenskapliga metoder för att producera en skriftlig rapport som hanterar specifika strategiutmaningar, samt kommunicera och diskutera resultaten.
Hållbarhetsmärkning
Former för undervisning
Kursen består av föreläsningar och seminarier. Författandet av rapporten sker i grupp. Det är obligatorisk närvaro på det avslutande presentations- och diskussionsseminariet, samt på workshop-seminarier.
Undervisningsspråk: svenska
Undervisning på engelska kan förekomma.
Examinationsformer
Lärandemål 1 examineras via skriftlig tentamen.
Lärandemål 2 examineras via skriftlig rapport.
Lärandemål 3 examineras via skriftlig rapport och seminariedeltagande.
Obligatoriska moment
Det är obligatorisk aktiv närvaro på det avslutande presentations- och diskussionsseminariet, samt på workshop-seminarier. Frånvaro från dessa seminarier måste kompletteras med en individuell uppgift inom föreskriven tid för att uppnå Godkänt. Vid betyget underkänt på rapporten, måste rapporten kompletteras inom föreskriven tid för möjlighet att uppnå Godkänt.
Av resursskäl kan den skriftliga rapporten och seminarierna endast genomföras och examineras inom ramen för kurstillfället.
Om en student som har underkänts två gånger på samma examinerande moment önskar byta examinator inför nästa examinationstillfälle ska en sådan begäran bifallas om det inte finns särskilda skäl däremot (6 kap. 22 § HF).
Om en student har fått besked om pedagogiskt stöd från Göteborgs universitet med rekommendation om anpassad examination och/eller anpassad examinationsform kan examinator, i det fall det är förenligt med kursens lärandemål och förutsatt att inte orimliga resurser krävs, besluta att bevilja studenten anpassad examination och/eller anpassad examinationsform.
Om en kurs har avvecklats eller genomgått en större förändring ska studenten erbjudas minst två examinationstillfällen, utöver ordinarie examinationstillfälle. Dessa tillfällen fördelas under en tid av minst ett år, dock som längst två år efter det att kursen avvecklats/förändrats. Vad gäller praktik och verksamhetsförlagd utbildning (VFU) gäller motsvarande, men med begränsning till endast ett ytterligare examinationstillfälle.
Om en student har fått besked om att denne uppfyller kraven för att vara student vid Riksidrottsuniversitetet (RIU-student) har examinator rätt att besluta om anpassning vid examination, om detta görs i enlighet med Lokala regler gällande RIU-studenter vid Göteborgs universitet.
Betyg
På kursen ges något av betygen Utmärkt (A), Mycket bra (B), Bra (C), Tillfredställande (D), Tillräcklig (E) och Underkänd (F).
För ett godkänt kursbetyg krävs att samtliga lärandemål är uppfyllda. Det innebär att det krävs godkänt på den skriftliga tentamen (A–E) och godkänt på den skriftliga rapporten (G). De obligatoriska momenten i kursen måste också vara uppfyllda. Poäng på skriftlig tentamen och rapport läggs samman och översätts till betyg (A-F) för kursen.
Betyg (Benämning) Karakteristik:
A (Utmärkt) Ett framstående resultat som är utmärkt vad gäller teoretiskt djup,
praktisk relevans, analytisk förmåga och självständighet.
B (Mycket bra) Ett mycket bra resultat som karakteriseras av mycket bra teoretiskt djup, praktisk relevans, analytisk förmåga samt självständighet.
C (Bra) Ett bra resultat som karakteriseras av bra teoretiskt djup, praktisk relevans, analytisk förmåga samt självständighet.
D (Tillfredsställande) Ett resultat som är tillfredsställande vad gäller teoretiskt djup, praktisk relevans, analytisk förmåga och självständighet.
E (Tillräcklig) Ett resultat som möter minimikraven vad gäller teoretiskt djup, praktisk relevans, analytisk förmåga och självständighet, men inte mer.
F (Underkänd) Ett resultat som är otillräckligt vad gäller teoretiskt djup, praktisk relevans, analytisk förmåga och självständighet.
Enskilda examinationsmoment i kursen kan ha betygsskala UG (underkänt/godkänt).
Kursvärdering
Kursvärdering sker anonymt digitalt via kursens hemsida alternativt via skriftlig enkät som delas ut i anslutning till det sista schemalagda lektionstillfället eller i anslutning till tentamen. Resultatet av kursvärderingen skall kommuniceras via kursnämnd och kurshemsida.
Resultatet och eventuella förändringar i kursens upplägg ska förmedlas både till de studenter som genomförde värderingen och till de studenter som ska påbörja kursen.