Förhistoriens metallarbete i fokus - analys och tolkning av kopparlegeringar

Kurs
AE1001
Grundnivå
15 högskolepoäng (hp)
Studietakt
Undervisningstid
Blandad undervisningstid
Studieort
Ortsoberoende
Undervisningsform
Distans
Undervisningsspråk
Engelska
Start/slut
Ansökningsperiod
Anmälningskod
GU-12002
Ansökan stängd. Sen anmälan öppnar 15 juli 2024.

Om utbildningen

Kursen ger teoretiska insikter såväl som praktiska färdigheter i arkeologiskt metallarbete. Olika aspekter inom metallanalys kommer att behandlas som exempelvis att praktiskt öva sig på att sortera och typologisera metallföremål av koppar. Under kursen diskuteras ett antal naturvetenskapliga metoder som även berättar biografin över objekten. Exempelvis speglas metallens ursprungsområde genom blyisotopsanalys och dess produktion via spårämnesanalys, metallografi och korrosionsstudier.

Kursen har ett källkritiskt metodologiskt perspektiv och vikt läggs därför på att studenten diskuterar vilken information varje metod genererar, samt att bedöma objektens lämplighetför respektive analys. Kursen presenterar olika analysmetoder i relation till kopparlegeringar från olika perioder. Studenten erbjuds möjligheten att själv testa och uppleva varierade metoder och diskutera resultat.

Behörigheter och urval

Behörighet

För tillträde till kursen fordras minst 30hp i arkeologi grundkurs eller motsvarande.

Urval

Högskolepoäng, max 165 hp.