Förmedling och presentation av konstnärlig praktik
Om kursplanen
Kursens moduler
Inplacering
Kursen ges som fristående kurs.
Behörighet
Innehåll
Kursen syftar till att ge grundläggande kunskaper och praktiska färdigheter i att kunna förmedla och presentera en konstnärlig praktik i olika sammanhang. Det kan vara i en portfolio, i olika typer av muntliga och visuella presentationer, på hemsidor eller sociala medier. Fokus ligger på att undersöka och diskutera hur en konstnärlig praktik kan kommuniceras visuellt, att dokumentera olika former av arbete, samt att presentera en konstnärlig praktik utifrån en given kontext och tänkt mottagare.
Under kursens gång genomför studenterna ett flertal praktiska övningar samt ett individuellt projekt som presenteras vid kursens slut. Studenten får genom kursen en förståelse för vilka metoder och verktyg som kan användas för att kunna förmedla och presentera såväl sin egen som andras konstnärliga praktik, samt praktiska kunskaper i att göra detta.
Mål
Efter godkänd kurs ska studenten kunna:
Kunskap och förståelse
- identifiera och redogöra för metoder och verktyg relevanta för att förmedla en konstnärlig praktik i en vald kontext
*Färdigheter och förmåga*****
- kommunicera ett sammanställt urval av en konstnärlig praktik genom visuell och textbaserad förmedling
- tillämpa valda metoder för att presentera en konstnärlig praktik utifrån intention, kontext och mottagare.
Värderingsförmåga och förhållningssätt:
- reflektera kring hur formen för presentationen av en konstnärlig praktik påverkats av intention, kontext och mottagare
- resonera kring styrkor och utvecklingsmöjligheter i egen och andras presentation av en konstnärlig praktik.
Hållbarhetsmärkning
Former för undervisning
Kursen genomförs som nätbaserad distansundervisning via Göteborgs universitets digitala lärplattform. Undervisningen sker genom onlineföreläsningar, workshoppar, handledning och enskilt projektarbete.
Undervisningsspråk är svenska. Vissa undervisningsmoment på engelska kan förekomma.
Examinationsformer
Lärandemålen examineras genom:
- genomförda praktiska uppgifter
- muntlig och visuell presentation av individuellt projekt
- respons på annan students individuella projekt.
Komplettering av examinerad studentprestation kan komma att medges. Möjligheten till komplettering bedöms individuellt och beslutas av examinator. Komplettering sker genom de uppgifter som examinator bestämmer och inom angiven tidsram.
Frånvaro vid examinerande moment kan komma att ersättas med annan examinationsform efter examinators bedömning.
Om student som underkänts två gånger på samma examinerande moment önskar byte av examinator inför nästa examinationstillfälle, bör sådan begäran inlämnas skriftligt till institutionen och ska bifallas om det inte finns särskilda skäl däremot (HF 6 kap 22§).
Om student fått rekommendation från Göteborgs universitet om särskilt pedagogiskt stöd kan examinator, i det fall det är förenligt med kursens mål och förutsatt att inte orimliga resurser krävs, besluta att ge studenten en anpassad examination eller alternativ examinationsform.
I det fall en kurs har upphört eller genomgått större förändringar ska student garanteras minst tre examinationstillfällen (inklusive ordinarie examinationstillfälle) under en tid av minst ett år, dock som längst två år efter det att kursen upphört/förändrats. Vad avser praktik och verksamhetsförlagd utbildning gäller motsvarande, men med begränsning till endast ett ytterligare examinationstillfälle.
Betyg
På kursen ges något av betygen Godkänd (G) och Underkänd (U).
Kursvärdering
Studenterna utvärderar kursen skriftligt och muntligt i samband med kursens slut. En sammanfattning av kursvärderingen meddelas till de studenter som genomförde kursen och muntligt vid kursstart till de studenter som ska påbörja kursen.
Övriga föreskrifter
Nätbaserad undervisning på distans förutsätter tillgång till dator med kamera, mikrofon och internetuppkoppling.
Studenten står själv för kostnader för material i samband med kursens genomförande.