
Fortbildning för rektorer: Leda förskola i strukturellt missgynnade områden: att möjliggöra en förskola för alla
Kursen Leda förskola i strukturellt missgynnade områden – att möjliggöra en förskola för alla, 7,5 hp, syftar till att stärka rektorer i att leda förskola och utveckla undervisningspraktiker i förskolor med socioekonomiska utmaningar och stor mångfald i barngruppen i urbana, strukturellt missgynnade områden. I kursen betonas det nära samspelet mellan områdeskontext och rektors ledarskapspraktik i arbetet med förskolans demokratiska och kompensatoriska uppdrag. Därtill fokuserar kursen på förhållnings- och arbetssätt för undervisning när undervisningskontexten präglas av stor diversitet avseende språk, kulturer och kunskaps- och utvecklingsnivåer.
TEMA: Leda i olika skolformer och i fritidshemmet
Målgrupp
Kursen riktas till rektorer/biträdande rektorer i förskola, som leder eller har intresse för att leda förskolor i områden med socioekonomiska utmaningar och/eller stor mångfald i barngrupperna på förskolor i urbana, strukturellt missgynnade områden.
Två krav behöver vara uppfyllda för att få delta i fortbildningen:
- Fullgjord befattningsutbildning för rektorer, dvs. Rektorsprogrammet eller den äldre statliga rektorsutbildningen eller att deltagaren har fått rektorsprogrammet tillgodoräknat av ett lärosäte som anordnar sådan befattningsutbildning.
- Arbetat som rektor eller i motsvarande ledningsfunktion minst ett år på halvtid eller motsvarande efter befattningsutbildning.
Till målgruppen hör även skolledare med motsvarande ledningsfunktion som rektor men med annan titel, exempelvis biträdande rektorer. De kan gå fortbildningen i mån av plats. En sådan tjänst behöver inneha mandat att styra, leda och ta beslut om verksamheten.
Kostnad
Kursen är en statlig uppdragsutbildning och utbildningskostnaden finansieras av Skolverket. För huvudmannen tillkommer kostnad för deltagarens litteratur, kostnad för kost och logi samt resor till och från internat. Kostnaden för kost och logi är ca 12.000 kr (ex moms). Kostnaden kan komma att korrigeras.
Innehåll
Genomgående tema för kursen är att stärka rektorer i att leda förskola och utveckla undervisningspraktiker på förskolor med socioekonomiska utmaningar och stor mångfald i barngrupperna.
Kursen innehåller tre sammanhängande teman:
• områdeskontexters särskildheter och förskolans förutsättningar,
• rektors ledarlitteraciteter för att verka i ett demokratiskt och kompensatoriskt uppdrag,
• rektors ledning av undervisningsutveckling i förskolemiljöer som präglas av stor diversitet avseende språk och kulturer, liksom kunskaps- och utvecklingsnivåer.
Tema 1 fokuserar på områdeskontexters särskildheter och förskolans förutsättningar, ur såväl ett utbildningssociologiskt som ett pedagogiskt perspektiv. Utifrån begreppet ”(För)skolan mitt i byn” identifieras och diskuteras vad ”byn” är samt hur förskolan och rektors ledarskap påverkar och påverkas av rådande förutsättningar. I temat berörs också skärningspunkten mellan rektors arbete och huvudmannens styrning och stöd, samt samverkan med andra aktörer i den lokala samhällskontexten.
Tema 2 behandlar rektors ledarlitteraciteter för att verka i ett demokratiskt och kompensatoriskt uppdrag. Ställningstaganden i relation till dilemman i rektors yrkesvardag och i relation till förskolans demokratiska och kompensatoriska uppdrag bearbetas utifrån litteracitetsbegreppet (som kontextuell, etisk, moralisk och kritisk litteracitet). Specifik vikt läggs vid problematisering av den egna rollen och de egna ledarhandlingarna.
Tema 3 tar upp rektors ledning av undervisningsutveckling i förskolemiljöer som präglas av stor diversitet avseende språk, kulturer och kunskaps- och utvecklingsnivåer. Temat berör och problematiserar såväl förhållningssätt som arbetssätt i spontan och planerad undervisning. Särskild vikt läggs vid att identifiera behov för rektors och personalens professionella lärande för att med en helhetssyn på barnet och barnets behov och intressen främja undervisningsutveckling utifrån kontextspecifika förutsättningar.
Genomförande
Vid de fysiska och digitala kurstillfällena varvas föreläsningsinslag med erfarenhetsutbyten, dialoger, workshopövningar, litteraturseminarier och handledning. Tillsammans arbetar kursens deltagare, med stöd av kursens lärare, formativt och processinriktat med kursens examinerande uppgifter under hela kursens gång.