
Fortbildning för rektorer: Leda och organisera för pedagogisk kvalitet i förskola
Kursen Leda och organisera för pedagogisk kvalitet i förskola, 7,5 hp, betonar förskolans kvalitet som en central faktor för barns lärande och utveckling. Som rektor har du en nyckelroll i att säkerställa en likvärdig utbildning av hög kvalitet. Denna kurs ger dig forskningsbaserade verktyg för att analysera och leda kvalitetsarbetet i förskolan. Genom fördjupning i kvalitetsbegrepp, kartläggningsmetoder och strategier för kollegialt lärande stärker du ditt pedagogiska ledarskap
TEMA: Leda i olika skolformer och i fritidshemmet
Målgrupp
Två krav behöver vara uppfyllda för att få delta i fortbildningen:
- Fullgjord befattningsutbildning för rektorer, dvs. Rektorsprogrammet eller den äldre statliga rektorsutbildningen eller att deltagaren har fått rektorsprogrammet tillgodoräknat av ett lärosäte som anordnar sådan befattningsutbildning.
- Arbetat som rektor eller i motsvarande ledningsfunktion minst ett år på halvtid eller motsvarande efter befattningsutbildning.
Till målgruppen hör även skolledare med motsvarande ledningsfunktion som rektor men med annan titel, exempelvis biträdande rektorer. De kan gå fortbildningen i mån av plats. En sådan tjänst behöver inneha mandat att styra, leda och ta beslut om verksamheten.
Kostnad
Kursen är en statlig uppdragsutbildning och utbildningskostnaden finansieras av Skolverket. För huvudmannen tillkommer kostnad för deltagarens litteratur, kostnad för kost och logi samt resor till och från internat. Kostnaden för kost och logi är ca 12.500 kr (ex moms). Kostnaden kan komma att korrigeras något.
Innehåll
Genomgående tema för kursen är förskolans kvalitet i relation till rektors ansvar för att skapa förutsättning för förskollärare att utföra förskolans pedagogiska uppdrag.
Kursen innehåller tre sammanhängande delar:
• kunskap om innebörder av pedagogisk kvalitet i förskolan,
• genomförande av kvalitetsgranskning i förskolan,
• ledning av förskolans pedagogiska kvalitetsarbete.
Kursen behandlar olika kvalitetsbegrepp och indikatorer för förskolan med fokus på förskollärarens uppdrag utifrån ett professions-, styrnings- och innehållsperspektiv.
Genom att kartlägga förskolans rutiner och lärmiljöer samt genom samtal med barn och vårdnadshavare förväntas rektor identifiera utvecklingsområden i förskolans utbildning så att alla barn erbjuds möjlighet till lek, lärande, utveckling och omsorg.
Kursens innehåll om ledning av förskolan utgår från deltagarnas egna iakttagelser och erfarenheter samt värdera och problematisera gällande förbättringsmöjligheter inom ramen för läroplanen.
Vidare behandlar kursen ledning i förskolan med fokus på att leda förskollärares kollegiala lärande, med hänsyn till personalsammansättningen i förskolan.
Genomförande
Vid de fysiska och digitala kurstillfällena varvas föreläsningar, litteraturseminarier, fältstudier, och handledning.
Kursen genomförs både som digitala träffar och som fysiska träffar vid tvådagarsinternat.