Franska: Sociala medier i den fransktalande världen
Kort om kursen
Kursen behandlar språkliga, sociala och tekniska aspekter av kommunikationen på franskspråkiga sociala medier. Här introduceras begrepp och teorier inom diskursanalys och kommunikationsvetenskap som är användbara i analyser av sociala medier från den fransktalande världen.
In this course, linguistic, social and technical aspects of communication in French-speaking social media are treated.
Om utbildningen
I denna kurs introduceras begrepp och teorier inom diskursanalys och kommunikationsvetenskap som är användbara i analyser av sociala medier från den fransktalande världen. Språkliga, sociala och tekniska aspekter av kommunikationen på franskspråkiga sociala medier behandlas i kursen. Hur franska språket används i detta sammanhang blir belyst och diskursiva praktiker i olika medietyper såsom bloggar, mikrobloggar, forumdiskussioner och kommentarsfält behandlas. Frågor som också tas upp är vad som skiljer traditionella och sociala medier åt och vad det digitala sammanhanget (plattformarnas egenskaper, gränssnittens utformning, möjligheterna till hyperlänkning, etc.) innebär för språkanvändning och kommunikation på sociala medier. De sociala mediernas betydelse för människors identitetskonstruktion, liksom deras roll som arena för diskussioner och debatter i den fransktalande världen, studeras också.
This course introduces concepts and theories in discourse analysis and communication studies that are useful in analyses of social media in the French speaking parts of the world. Linguistic, social and technical aspects of communication in French-speaking social media are treated in the course. The course discusses how the French language is used in this context, and also treats discursive practices in different media types such as blogs, micro-blogs, forum discussions and comment sections. Questions that are also discussed are what separates traditional media from social media and what the digital context (the properties of platforms, the design of interfaces, the possibilities to hyperlinking, etc) means for language use and communication in social media. The importance of social media for identity construction, as well as their role as an arena for discussions and debates in the French-speaking parts the world are also studied.
Behörigheter och urval
Behörighet
För tillträde till kursen krävs godkänd Fördjupningskurs i franska 30 högskolepoäng (FR1302 och FR1303), eller motsvarande.
Urval
Högskolepoäng, max 165 hp.
Efter studierna
Vad händer sedan - plugga vidare, ta ut examen, söka jobb? Hur planerar du dina studier för att få drömjobbet?
Det finns många frågor, och en del svar hittar du här:
https://www.gu.se/studera/efter-studierna
Så är det att plugga
Lokaler
Vi finns på Humanisten, Renströmsgatan 6