Fritidspedagogik i fritidshem 2

GU-93054
Kursinnehåll

Kort om kursen

Arbetar du i fritidshem, saknar lärarutbildning och är intresserad av att fördjupa dina kunskaper inom det fritidspedagogiska fältet? Denna kurs riktar sig i första hand till dig som saknar behörighet inom fritidspedagogik, men den är även öppen för alla som önskar fördjupa sig i fritidspedagogik på en grundläggande nivå.

Om utbildningen

Kursen är indelad i tre olika ämnesområden. Det första området fördjupar fritidshemmets samhällsuppdrag och lärare i fritidshems yrkesroll. Här lyfts frågor kring grupprocesser, yrkesspråk och yrkeskunnande. Särskilt fokus riktas mot hur fritidshemmet genom sin undervisning kan arbeta förebyggande och motverka diskriminering och annan kränkande behandling av elever. Område två inbegriper frågor kring digitala verktyg och hur de kan användas som en resurs i fritidshemmet för att stödja elevers lärande och skapa en meningsfull fritid. I kursens tredje område ligger fokus på läs-, skriv- och matematikutveckling utifrån en fritidspedagogisk utgångspunkt.

Du som läst en eller flera av kurserna i fritidspedagogik har, om du söker och antas till grundlärarprogrammet med inriktning mot arbete i fritidshem, möjlighet att ansöka om validering och tillgodoräkning av moment inom dessa kurser inom ramen för programmet.

Undervisningen

Kursen omfattar 15 hp och bedrivs på halvfart på förmiddagstid en fast dag i veckan. Den ges på distans, vilket kräver att du som student har tillgång till dator samt en väl fungerande internetuppkoppling. Kursen examineras genom både muntliga och skriftliga inlämningsuppgifter.

Behörigheter och urval

Grundläggande behörighet

Urval

Betyg (34 %), högskoleprov (33 %) och högskolepoäng, max 165 hp (33 %)