Länkstig

Fritidspedagogik i fritidshem 3

Studietakt
50%
Undervisningstid
Dag
Studieort
Ortsoberoende
Undervisningsform
Distans
Undervisningsspråk
Svenska
Start/slut
-
Ansökningsperiod
-
Anmälningskod
GU-93055
Kursinnehåll

Kort om kursen

Denna kurs riktar sig till dig som arbetar i fritidshem och vill fördjupa dina kunskaper om barns och ungas uppväxt, lärande, lek och fritid i relation till lärares uppdrag med fokus på kompensatorisk och kompletterande utbildning. Denna kurs riktar sig i första hand till dig som saknar behörighet inom fritidspedagogik, men den är även öppen för alla som önskar fördjupa sig i fritidspedagogik på en grundläggande nivå.

Om utbildningen

I kursen undersöker vi och diskuterar samhällsförändringar, rådande strukturer och normer samt hur politiska beslut påverkar barns liv. Aspekter av social och ekonomisk hållbarhet diskuteras i relation till barns egna kulturer, platser och identitetsarbete i olika uppväxt- och fritidsmiljöer. Kursen tar stöd i barndomssociologiskt perspektiv med fokus på normkritiska perspektiv och intersektionell teori och diskuterar jämlikhet och jämställdhet för att särskilt uppmärksamma alla barns rätt till meningsfull och innehållsrik fritid, lek och utveckling.

Du som läst en eller flera av kurserna i fritidspedagogik har, om du söker och antas till grundlärarprogrammet med inriktning mot arbete i fritidshem, möjlighet att ansöka om validering och tillgodoräkning av moment inom dessa kurser inom ramen för programmet.

Undervisningen:

Kursen omfattar 15 hp och bedrivs på halvfart. Den ges på distans, vilket kräver att du som student har tillgång till dator samt en väl fungerande internetuppkoppling. Kursen bedrivs i olika arbetsformer (projekt och utvecklingsarbete) med stöd av föreläsningar, seminarier och redovisningar.

Behörigheter och urval

Behörighet

Grundläggande behörighet

Urval

Betyg (34 %), högskoleprov (33 %) och högskolepoäng, max 165 hp (33 %)