Litteraturlista

Funktionshinder

Kurs
SQ4245
Grundnivå
10 högskolepoäng (hp)

Om litteraturlistan

Giltig fr.o.m
Hösttermin 2024 (2024-09-02)
Beslutsdatum
2024-04-16

Litteraturlistan är fastställd av proprefekt 2013-02-06 att gälla från och med vårterminen 2013 med ändring 2013-06-11, 2015-06-11, 2015-11-09, 2016-10-10, 2017-12-18, 2018-06-11, 2019-01-28, 2022-11-15, 2024-04-16 att gälla från och med höstterminen 2024.


* Observera! Nedanstående kurslitteratur kan ha utkommit i senare upplagor/år. Vid kursstart gäller senaste upplaga.


Berg, Susanne & Grönvik, Kars (2007): Crip Theory: en preliminär positionering. Uppsala; Sociologiska institutionen, Uppsala universitet. 16 s. https://www.su.se/polopoly_fs/1.39088.1320403027!/CripTheory_enintroduktion.pdf


Calder-Dawe Octavia, Witten Karen & Penelope Carroll (2019). Being the body in question: young people’s accounts of everyday ableism, visibility and disability i Disability & Society 2020. Vol. 25 (No .1 ss. 132–155). 23 s.  https://doi.org/10.1080/09687599.2019.1621742


Campell Kumari Fiona (2009). Contours of ableism the production of disability and abledness. Palgrave Macmillan. Kap 1. 10 s. Finns som e-bok.


Egard, Hanna & Hedvall, Per-Olof (2021)”Tur att jag inte blev omprövad i år” – Samtal om ett villkorat liv med personlig assistans. Välfärdsforskning 6 nr 1. ss 20-31. 11 s.


Gerland, Gunilla (2014): Arbeta med autismspektrumtillstånd: hantverket och den professionella rollen. Enskededalen: Pavus. 91 s.


Kilman, Lisa, Andin, Josefine, Hua Håkan & Rönnberg Jerker (red) (2021). Leva som andra. Ett biopsykosocialt perspektiv på funktionsnedsättning och funktionshinder. Lund: Studentlitteratur.
231 s.


Larsson, M., & Larsson, L. G. (2023). Stöd och service till vissa funktionshindrade: LSS 2023. Komlitt Förlag. 222 s.


Lewin, Barbro (2011): För din skull, för min skull eller för skams skull? Om LSS bemötande. Lund: Studentlitteratur. 136 s.


Lindqvist, Rafael (2020). Socialvetenskapliga perspektiv på funktionshinder. Medborgarskap, delaktighet och tillgänglighet för personer med funktionsnedsättning. Lund: Studentlitteratur. 264 s.


Moser Hällen, Linn (red) (2021). Intersektionella perspektiv på Våld i nära relationer. Liber. Kap1-3, 5 och 14. 65 s.


Peuravaara, Kamilla (2013): ”Theorizing the Body: Conceptions of Disability, Gender and Normality” i Disability & Society 28 (3). ss 1-10. 10 s. http://www.tandfonline.com/doi/abs/10.1080/09687599.2012.710010


Simmeborn Fleischer, Ann (2012): ”Alienation and struggle: everyday student-life of three male students with Asperger Syndrome” i Scandinavian Journal of Disability Research 14 (2). ss 177-194. 17 s. http://www.tandfonline.com/doi/abs/10.1080/09687599.2012.710010


Starke, Mikaela (2011): ”Descriptions of children’s needs and parenthood among mothers with intellectual disability” i Scandinavian Journal of Disability Research 13 (4). ss. 283-298. 16 s.
https://sjdr.se/articles/10.1080/15017419.2010.507374


Söderlund, Hanna, Wälivaara Josefin & Ljuslinder, Karin (2021). (vetenskapligt paper - svenska). ”Handikapptoaletten hade de som förråd” – Att utmana funktionsnormativitet med humor’. 22 s. Finns tillgänglig via UB/Google-sökning.


Wolbring, Gregor (2008). The Politics of Ableism. Society of International Development (51). ss. 252 – 258. 6 s.