Kursplan

Genrepedagogisk undervisning i teori och praktik

Kurs
PDA721
Avancerad nivå
15 högskolepoäng (hp)

Om kursplanen

Diarienummer
GU 2024/284
Ikraftträdandedatum
2024-09-02
Beslutsdatum
2024-06-27
Gäller från termin
Höstterminen 2024
Beslutsfattare
Institutionen för didaktik och pedagogisk profession

Kursens moduler

Genrepedagogisk undervisning i teori, 7,5 Högskolepoäng
Genrepedagogisk undervisning i praktik, 7,5 Högskolepoäng

Inplacering

Kursen ges som fristående kurs.

Behörighetskrav

Avklarade studier om minst 90 hp inom Lärarutbildning.

Innehåll

Kursen vänder sig till verksamma lärare som önskar fördjupa sina kunskaper i genrepedagogisk undervisning i syfte att utveckla sin läs- och skrivundervisning i skolämnen där elever förväntas kunna tolka och själva producera texter såsom inom SO- och NO-ämnen och inom språkämnen. Kursen fokuserar såväl de skrivdidaktiska aspekterna av Sydneyskolans genrepedagogik som de läsdidaktiska genom Reading to Learn.

Kursen syftar till att utveckla och fördjupa kunskaper i genrepedagogisk undervisning i teori och praktik. Kursen är tänkt att utveckla studentens kunskaper om och förmåga till att planera, organisera och utvärdera sådan undervisning i syfte att möta alla elever i olika undervisningsämnen.

Kursen är uppbyggd i en inledande teoretisk delkurs (delkurs 1) där den genrepedagogiska bakgrunden introduceras vilken följs av en metodiskt inriktad delkurs (delkurs 2) där kunskaper från delkurs 1 tillämpas.

Delkurser

  1. Genrepedagogisk undervisning i teori (Genre-based instruction in theory), 7,5 hp 
    Betygsskala: Väl godkänd (VG), Godkänd (G) och Underkänd (U)
    Delkurs 1 fokuserar genrepedagogikens teoretiska bas och dess utgångspunkter i syfte att utveckla kunskap och förståelse för dess tillämpning.

  2. Genrepedagogisk undervisning i praktik 
    (Genre-based instruction in praxis), 7,5 hp 
    Betygsskala: Väl godkänd (VG), Godkänd (G) och Underkänd (U)
    Delkurs 2 fokuserar genrepedagogikens tillämpning bland annat genom undervisning om planering och genomförande undervisning.

Mål

Efter godkänd kurs ska studenten kunna:

Kunskap och förståelse

Delkurs 1: Genrepedagogisk undervisning i teori

  • visa kunskap om genrepedagogikens ideologiska utgångspunkter,
  • visa kunskap om genrepedagogikens lingvistiska utgångspunkter,
  • visa kunskap om genrepedagogikens pedagogiska utgångspunkter.

Delkurs 2: Genrepedagogisk undervisning i praktik

  • visa kunskap om genrer i olika skolämnens kursplaner.


Färdigheter och förmåga

Delkurs 2: Genrepedagogisk undervisning i praktik

  • genomföra enkla analyser av undervisningsmaterial,
  • planera för genrepedagogisk undervisning i olika skolämnen,
  • genomföra grundläggande analyser av elevtexter.


Värderingsförmåga och förhållningssätt

Delkurs 1: Genrepedagogisk undervisning i teori

  • diskutera genrepedagogik som teori och metod i relation till andra skriv- och läsdidaktiska inriktningar/undervisningsmodeller.

Delkurs 2: Genrepedagogisk undervisning i praktik

  • diskutera utmaningar och möjligheter med genrepedagogisk undervisning.

Hållbarhetsmärkning

Ingen hållbarhetsmärkning.

Former för undervisning

Kursen innefattar inspelade föreläsningar samt seminarier och verkstäder.

Undervisningsspråk: svenska

Undervisningen genomförs huvudsakligen på svenska, men inslag på engelska, danska och norska kan förekomma.

Examinationsformer

Genrepedagogisk undervisning i teori examineras genom:

  • en individuell digital salstentamen
  • en individuell inlämningsuppgift


Genrepedagogisk undervisning i praktik examineras genom:

  • en individuell, muntlig redovisning
  • två individuella inlämningsuppgifter


Om student som underkänts två gånger på samma examinerande moment önskar byte av examinator inför nästa examinationstillfälle, bör sådan begäran inlämnas skriftligt till institutionen och ska bifallas om det inte finns särskilda skäl däremot (HF 6 kap 22§).

Om student fått rekommendation från Göteborgs universitet om särskilt pedagogiskt stöd kan examinator, i det fall det är förenligt med kursens mål och förutsatt att inte orimliga resurser krävs, besluta att ge studenten en anpassad examination eller alternativ examinationsform.

I det fall en kurs har upphört eller genomgått större förändringar ska student garanteras minst tre examinationstillfällen (inklusive ordinarie examinationstillfälle) under en tid av minst ett år, dock som längst två år efter det att kursen upphört/förändrats.

Betyg

På kursen ges något av betygen Väl godkänd (VG), Godkänd (G) och Underkänd (U).

Digital salstentamen och inlämningsuppgift inom delkurs Genrepedagogisk undervisning i teori, samt en av inlämningsuppgifterna i delkurs Genrepedagogisk undervisning i praktik bedöms med Väl godkänd (VG), Godkänd (G) och Underkänd (U).

Övriga examinationer bedöms med Godkänd (G) eller Underkänd (U).

För betyget Godkänd på hel kurs krävs minst Godkänd på alla examinerande moment.

För betyget Väl Godkänd på hel kurs krävs Väl Godkänd på minst en av examinationerna inom delkurs Genrepedagogisk undervisning i teori, Väl Godkänd på en av inlämningsuppgifterna i delkurs Genrepedagogisk undervisning i praktik, samt Godkänd på övriga examinerande moment.

Kursvärdering

Kursvärdering sker skriftligt (anonymt) efter avslutad kurs. Sammanställning av utvärderingen rapporteras till avdelningschef och görs tillgänglig för studenterna. Resultatet och eventuella förändringar i kursens upplägg ska förmedlas både till de studenter som genomförde värderingen och till de studenter som ska påbörja kursen.

Övriga föreskrifter

Digitala undervisningsmoment förekommer.