Litteraturlista

Genusvetenskap, fortsättningskurs

Kurs
GS1201
Grundnivå
30 högskolepoäng (hp)

Om litteraturlistan

Giltig fr.o.m
Vårtermin 2025 (2025-01-20)
Beslutsdatum
2024-12-04

Delkurs 1 Genusvetenskapliga teorier – historiska och samtida perspektiv, 15 hp

Feministisk epistemologi

Collins, Patricia Hill (1989) “The Social Construction of Black Feminist Thought”. Signs, 14(4), s. 745-773. (29 sidor)

Haraway, Donna (1988) ”Situated Knowledges: The Science Question in Feminism and the Privilege of Partial Perspective”, Feminist Studies, 14 (3), s. 575-599. (25 sidor)

Harding, Sandra (1992) ‘Rethinking Standpoint Epistemology: What is ”Strong Objectivity?”’, The Centennial Review , 36 (3), s.437-470. (34 sidor)

Kropp, **kön och reproduktion*
Firestone, Shulamith (2015/1970)
The Dialectic of Sex: The Case for Feminist Revolution*, New York: Verso (240 sidor). Boken finns i flera upplagor. Läs främst kap. 1 ”The Dialectic of Sex”, kap 9. ”Dialectics of Cultural History”, kap. 10 ”The Ultimate Revolution: Demands and Speculations”

Gemzöe, Lena (2015) Feminism, Stockholm: Bilda. Läs kapitel 2, s. 33-78. (46 sidor) Denna text är stöd till, och kontextualisering av, Firestone.

Gunnarsson Payne & Handelsman-Nielsen (2022) “The surrogacy question, unresolved: surrogacy policy debate as a hegemonic struggle over rights”, Critical Policy Studies, Vol. 17, nr 3, s. 372-389. https://doi.org/10.1080/19460171.2022.2105736 (18 sidor)

Performativitet och den heterosexuella matrisen

Butler, Judith (2007/1990) Genustrubbel: feminism och identitetens subversion, översättning Suzanne Almqvist, Göteborg: Daidalos, även som e-bok. Läs ”Inledning” av Ellen Mortensen, s. 7 – 19, kapitel 3 ”Subversiva kroppshandlingar”, s. 145 - 221 och ”Sammanfattning: från parodi till politik”, s. 223 – 231 (99 sidor). Du kan också läsa texten i original på engelska: Butler, Judith (1990) Gender Trouble: Feminism and the Subversion of Identity, New York: Routledge, kapitel 3 ”Subversive Bodily Acts”, s. 79-141 och ”Conclusion: From Parody to Politics”, s. 142 – 149. Boken finns i senare upplagor och på engelska som e-bok.

Rich, Adrienne, (1980) "Compulsory Heterosexuality and Lesbian Existence" Signs nr:
4, s. 631 - 660 (29 sidor) http://www.jstor.org/stable/3173834?seq=1.


Affective** turn in Gender Studies**

Ahmed, Sara (2011). ”Affektekonomier”. I: Ahmed, S. Vithetens hegemoni. Hägersten: Tankekraft Förlag, ss. 65-92. (28 sidor)

Pedwell, Carolyn and Anne Whitehead (2012) “Affecting feminism: Questions of feeling in feminist theory”, Feminist Theory, 13 (2): 115-129. (15 sidor)

Anti-gender movement 

Hemmings, Claire (2021) ‘Unnatural Feelings: the Affective Life of “Anti-Gender” Mobilisations’, Radical Philosophy, 2.09: 27-40. http://eprints.lse.ac.uk/107433/

Korolczuk Elzbieta och Jenny Gunnarsson Payne (2018). ”Anti-genuskampanjer: Globalt hot mot vetenskap och demokrati”, Feministiskt perspektiv, 24-01-2018, https://feministisktperspektiv.se/2018/01/24/anti-genusrorelser-globalt-hot-mot-vetenskap-och-demokrati/.

Martinsson, L. (2020) “When gender studies becomes a threatening religion”, European Journal of Women’s Studies https://doi.org/10.1177/1350506820931045.

Emerging intersectional movements: #Woman, Life, Freedom & #BlackLivesMatter

Brock, André (2012) “From the Blackhand Side: Twitter as a Cultural Conversation,” Journal of Broadcasting and Electronic Media vol. 56, no. 4, pp. 529- 549 (21 sidor)

Garza, Alicia (2014) ‘A Herstory of #BlackLivesMatter’ 7 October, 2014. https://thefeministwire.com/2014/10/blacklivesmatter-2/.

L. (2022)‘Figuring a Women’s Revolution: Women Interacting with the images’.Trans by Alireza Doostdar, Jadaliyya. 5, October 2022, para. 9. https://www.jadaliyya.com/Details/44479.


Delkurs 2: Metoder och metodologi, 7,5 hp 

Alm, Björn (2019) Introduktion till etnografiskt fältarbete. Malmö: Gleerups, s. 51 – 96 (46 sid.).

Kolankiewicz, Marta, Mia Liinason & Maja Sager (red.) (2024) Genusvetenskapliga forskningsmetoder. Lund: Nordic Academic Press. DOI: https://doi.org/10.37852/oblu.260

https://books.lub.lu.se/catalog/view/260/360/1616

Följande kapitel:

Kapitel 1: ”Inledning” av Marta Kolankiewicz, Mia Liinason och Maja Sager, s. 11–26 (16 sid.)

Kapitel 2: ”Att skriva fram kunskap som situerad” av Maja Sager, s. 29– 44 (16 sid.).

Kapitel 10: ”Feministisk etnografi” av Sara Kauko, s. 165–180 (16 sid.)

Kapitel 11: ”Multi-situerad etnografi för en sammantrasslad värld” av Signe Bremer & Anna Olovsdotter Lööv, s. 181 – 195 (15 sid.) DOI: https://doi.org/10.37852/oblu.260

Kapitel 12: ”Att göra digital etnografi” av Onur Kilic & Agata Kochaniewicz, s. 197–212 (16 sid.)

Kapitel 13: ”Semistrukturerade intervjuer. Samtal som forskning” av Riya Raphael, s. 213–228 (16 sid.)

Kapitel 14: ”Deltagarorienterade intervjumetoder” av Terese Anving, s. 229–243 (15 sid.)

Kapitel 22: ”Kritisk diskursanalys som feministisk metod” av Scott Burnett, s. 359–377 (18 sid.)

Kapitel 23: ”Tänka genom narrativ” av Ann Phoenix, s. 379–394 (15 sid.)

Kapitel 24: ”Att läsa mot istället för med. Feministisk litteraturvetenskap” av Järvstad Kristin, s. 395–412 (17 sid.)

Kap 25: ”Att studera visuella material” av Ellen Suneson, s. 413–428 (16 sid.)

Kvale, Steinar & Svend Brinkmann (2014) Den kvalitativa forskningsintervjun. Lund: Studentlitteratur. Kapitel 1, 6 – 8, 11.

Martinsson, Lena (2007) ”Syftet som arbetsredskap”, Att baka en katedral. Red. Lena Eskilsson & Hildur Kalman. Umeå: Kvinnovetenskapligt forum, s. 7–9 (3 sid.)

https://www.umu.se/globalassets/organisation/fakulteter/samfak/umea-centrum-for-genusstudier/genusforskarskolan/kursplaner-scheman-etc/att-baka-en-katedral.pdf

Rose, Gillian (2022) Visual Methodologies. Thousand Oaks: Sage. Kapitlet om ”Semiology”. (Flera utgåvor, senaste 2022)

Referenslitteratur

Davis, Dana-Ain & Christa Craven (2016) Feminist ethnography: Thinking through methodologies, challenges, and possibilities, Lanham, MD: Rowman & Littlefield. Kapitel 1, 3, 4 och 5 (90 sid.) (Finns som e-bok, tre låntagare kan läsa den samtidigt)

Stacey, Judith (1988) ”Can there be a feminist ethnography?”, Women’s Studies International Forum, vol. 11, nr. 1, s. 2–27 (7 sid.) E-tidskrift.

Delkurs 3: Självständigt arbete, 7,5 hp 

Brobäck, Anna, Anna Westerlund & Anette Wahlandt (2023) APA-lathunden. Göteborg: Göteborgs universitet. https://gupea.ub.gu.se/bitstream/handle/2077/40505/APA7%20uppdatering%20HT23.pdf?sequence=39&isAllowed=y

Språkrådet (2017) Svenska skrivregler. Red. Ola Karlsson. Stockholm: Språkrådet.

Vetenskapsprådet (2024) God forskningssed. Stockholm: Vetenskapsrådet.

https://www.vr.se/analys/rapporter/vara-rapporter/2024-10-02-god-forskningssed-2024.html

Referenslitteratur

Blomström, Vendela & Jeanna Wennerberg (2021) Akademiskt läsande och skrivande. Lund: Studentlitteratur.

Dysthe, Olga, Frøydis Hertzberg & Torlaug Løkensgard Hoel (2011) Skriva för att lära. Skrivande i högre utbildning. 2 uppl. Lund: Studentlitteratur. Kapitel 7–8.

Lundberg, Anna & Ann Werner (Red.) (2014) Kreativt skrivande och kritiskt tänkande i genusvetenskap. Göteborg: Nationella sekretariatet för genusforskning.


Skrivguiden. https://skrivguiden.se/


Strömquist, Siv (2019) Uppsatshandboken. Lund: Studentlitteratur.



___________________________