Kursplan

Hydrosfär och biosfär, Övningar och rapporter, 2,5 Högskolepoäng
Hydrosfär och biosfär, Teori, 2,5 Högskolepoäng

Inplacering

Kursen omfattar 30 högskolepoäng (hp) på grundnivå och är en obligatorisk kurs inom N1GVS Geovetenskap, kandidatprogram. Kursen kan även läsas som en fristående kurs.

Kursen kan ingå i följande program:

1. Geovetenskap, kandidatprogram (N1GVS)
  2. Miljövetenskap med inriktning naturvetenskap, kandidatprogram (N1MVN)

Behörighet

Matematik 3b eller 3c, Naturkunskap 2. Naturkunskap kan ersättas av Kemi 1 och Fysik 1a eller 1b1+1b2.

Innehåll

Kursen består av två delkurser:

1. Geosfär, 15 hp

Betygsskala: Väl godkänd (VG), Godkänd (G) och Underkänd (U). Delkursen är uppdelad i två moment:

1. Den djupa jorden, 7,5 hp
    Behandlar plattektonik, mineraler och bergarter, vulkaner, jordbävningar, geofysik, strukturgeologi, naturresurser, jordens tidiga historia och "djup tid" samt geologiska principer.

2. Den grunda jorden, 7,5 hp
    Behandlar geomorfologi, kvartärgeologi, fanerozoisk utveckling, skred, edslidningar samt havsnivåförändringar.

2. Hydrosfär, biosfär, väder och klimat, 15 hp

1. Hydrosfär och biosfär, 5 hp
    Behandlar den hydrologiska cykeln, yt-, mark- och grundvatten, vattendrags dynamik. Geofysiska undersökningar av jordlager med fokus på geologi, arkeologi och infrastruktur i mark.

2. Väder och klimat, 10 hp
    Behandlar atmosfärens fysik, meterologi - väder, moln, nederbörd, vind, atmosfärens cirkulation, strålningsbalans och vindsystem, regional klimatologi, Skandinaviens klimat, lokalklimatologi.

Efter godkänd kurs ska studenten kunna:

Kunskap och förståelse

Delkurs 1 Geosfär

• storskaliga processer; plattektonik och mantelkonvektion
  • jordens sammansättning - mineralogi och geokemi
  • vulkaner, jordbävningar och geofysik
  • bildning, omvandling och deformation av bergarter
  • geologiska naturresurser (malmer- och industriråvaror)

Den grunda jorden

• primära processerna som omformar landskapet
  • landformer och deras utveckling
  • sedimentologiska och stratigrafiska principer

Jordens historia

• utvecklingen av kontinenter och oceaner
  • geologiska perioderna
  • livets utveckling
  • jordens klimathistoria

Delkurs 2 Hydrosfär, biosfär, väder och klimat

• den hydrologiska cykeln, yt-, mark- och grundvatten och vattendrags dynamik
  • markers utveckling och struktur, fysikaliska och kemiska egenskaper hos mark. Att undersöka de grunda marklagren med geofysiska metoder. Inriktningen är mot arkeologigeofysik och förstå samspelet mellan jordarter och arkeologi.
  • atmosfärens fysik, meterologi - väder, moln, nederbörd, vind, atmosfärens cirkulation - strålningsbalans och vindsystem, regional klimatologi, Skandinaviens klimat, lokalklimatologi

Färdigheter och förmåga

Delkurs 1 Geosfär

• identifiera mineral, bergarter, jordarter och fossil
  • beräkna strykning och stupning/riktning för olika geologiska strukturer och rita geologiska profiler
  • med hjälp av fjärranalys identifiera landformer och andra geologiska strukturer

Delkurs 2 Hydrosfär, biosfär, väder och klimat

• annvända enkla programmeringsmetoder för beräkning och simulering
  • utföra grundläggande klimatologiska analyser

Värderingsförmåga och förhållningssätt

• utveckla ett vetenskapligt förhållningssätt
  • utvärdera och analysera litteratur och data

Hållbarhetsmärkning

Kursen är hållbarhetsfokuserad, vilket innebär att minst ett av kursens lärandemål tydligt visar att kursens innehåll uppfyller minst ett av Göteborgs universitets fastställda kriterier för hållbarhetsmärkning. Detta innehåll utgör även kursens huvudsakliga fokus.

Former för undervisning

Undervisningen består av föreläsningar, obligatoriska exkursioner, obligatoriska praktiska moment samt självstudier.

Undervisningsspråk: svenska

Viss undervisning kan i förekommande fall ges på engelska.

Examinationsformer

Den djupa jorden, Teori, 5 hp: U/G/VG

Den djupa jorden, Övningar och rapporter, 2,5 hp: U/G

Den grunda jorden, Teori, 5 hp: U/G/VG

Den grunda jorden, Övningar och rapporter, 2,5 hp: U/G

Hydrosfär och biosfär, Teori, 2,5 hp: U/G/VG

Hydrosfär och biosfär, Övningar och rapporter, 2,5 hp: U/G

Väder och klimat, Teori, 7 hp: U/G/VG

Väder och klimat,Övningar och rapporter, 3 hp: U/G

Skriftlig digital tentamen ges för varje delkurs. Även andra examinationsformer kan förekomma.

Om student som underkänts två gånger på samma examinerande moment önskar byte av examinator inför nästa examinationstillfälle, bör sådan begäran inlämnas skriftligt till institutionen och ska bifallas om det inte finns särskilda skäl däremot (HF 6 kap 22§).

Om student fått rekommendation från Göteborgs universitet om särskilt pedagogiskt stöd kan examinator, i det fall det är förenligt med kursens mål och förutsatt att inte orimliga resurser krävs, besluta att ge studenten en anpassad examination eller alternativ examinationsform.

I det fall en kurs har upphört eller genomgått större förändringar ska student garanteras minst tre examinationstillfällen (inklusive ordinarie examinationstillfälle) under en tid av minst ett år, dock som längst två år efter det att kursen upphört/förändrats. Vad avser praktik och verksamhetsförlagd utbildning gäller motsvarande, men med begränsning till endast ett ytterligare examinationstillfälle.

Betyg

På kursen ges något av betygen Väl godkänd (VG), Godkänd (G) och Underkänd (U).

För betyget Godkänd (G) för kursen som helhet krävs att samtliga moment inom alla delkurser är godkända. För betyget Väl godkänd (VG) på hel kurs krävs dessutom minst sammanlagt 12 hp VG i de moduler som betygsätts U/G/VG.

Kursvärdering

Studenterna ges möjlighet till anonym, skriftlig utvärdering i slutet av kursen.

Resultatet och eventuella förändringar i kursens upplägg ska förmedlas både till de studenter som genomförde värderingen och till de studenter som ska påbörja kursen.