Globala perspektiv på hållbar utveckling för förskollärare
Om kursplanen
Kursens moduler
Medverkande institution
Institutionen för didaktik och pedagogisk profession
Inplacering
Behörighetskrav
För behörighet till kursen krävs godkända kurser motsvarande 150 hp på grundnivå inom förskollärarutbildning eller motsvarande kunskaper.
I ULV samt i VAL anges behörighetskrav även i SFS 2008: 1101 (ULV) och SFS2011:689 ändrad t.o.m. SFS 2013:831 med senare ändringar (VAL).
Innehåll
Kursen behandlar kunskapsområdet hållbar utveckling och globala frågor med relevans för förskollärarens yrkesroll. Innehållet i kursen utgår från tvärvetenskaplig forskning som berör relationer mellan ekologiska, ekonomiska, sociala och kulturella aspekter. Den är indelad i tre temaområden med fokus på till exempel global och social rättvisa, förutsättningar för liv och hälsa samt hållbar energi. Dessutom belyser kursen forskning om undervisning och lärande som fokuserar förskolebarns delaktighet, aktörskap, handlingskompetens och meningsskapande i relation till hållbarhet.
Vidare behandlas förskollärarens didaktiska kompetens att i förskola och förskoleklass ta utgångspunkt i barns kunskaper och erfarenheter i arbetet med hållbarhet, mänskliga rättigheter samt demokratiska värderingar.
Mål
Kunskap och förståelse
- redogöra för och problematisera relationer mellan ekologiska, ekonomiska, sociala och kulturella aspekter av hållbar utveckling i ett globalt perspektiv.
- beskriva och diskutera förskollärares ansvar för att skapa förutsättningar för barns delaktighet, aktörskap, handlingskompetens och meningsskapande i förhållande till hållbar utveckling.
Färdigheter och förmåga
- argumentera för förskollärarens kompetens att ta tillvara barns kunskaper och erfarenheter av olika aspekter av hållbar utveckling som utgångspunkt för undervisning i förskola och förskoleklass.
- observera och analysera förskolans miljöer, material och arbetssätt för att utveckla kunnande om hur hållbarhet kan planeras, genomföras och kvalitetssäkras i den pedagogiska verksamheten.
Värderingsförmåga och förhållningssätt
- reflektera över den pedagogiska verksamhetens betydelse och visa förmåga att identifiera samhälleliga och etiska aspekter med särskilt beaktande av mänskliga rättigheter.
- identifiera och diskutera det egna behovet av kunskap och förståelse om globala perspektiv och hållbar utveckling för att undervisa i förskola och förskoleklass.
Hållbarhetsmärkning
Former för undervisning
Kursens struktur innebär att undervisningen varvas och integreras i seminarier, föreläsningar, fältstudier samt workshops där lärare och kursdeltagare i samtal och handling gemensamt bidrar till utbyte av kunskaper och erfarenheter.
Förutsättning för undervisningen är att studenter deltar aktivt, dels genom litteraturstudier i anslutning till de olika undervisningsmomenten, dels genom muntlig och skriftlig kommunikation av innehåll i kursen.
På kursen används olika former av digital kommunikation mellan lärare och student, samt mellan studenter. Därför krävs tillgång till dator med internetuppkoppling samt webkamera och mikrofon/högtalare.
Undervisningsspråk: Svenska
Examinationsformer
Vid bedömning av studentens arbete i kursen utgörs underlaget av deltagande i obligatoriska moment samt tre examinerande uppgifter:
- En empirisk undersökning inom kursens innehållsområde som presenteras muntligt och skriftligt (4 hp)
- Ett tematiskt arbete inom kursens innehållsområde som presenteras muntligt och skriftligt (3,5 hp)
- En skriftlig uppgift inom kursens innehållsområde med utgångspunkt i ett tematiskt arbete (7,5hp)
För bedömning skall underlaget vara sådant att individuella prestationer kan särskiljas.
Frånvaro vid obligatoriskt moment kan komma att ersättas med alternativ uppgift efter beslut av examinator.
Om student som underkänts två gånger på samma examinerande moment önskar byte av examinator inför nästa examinationstillfälle, bör sådan begäran inlämnas skriftligt till institutionen och ska bifallas om det inte finns särskilda skäl däremot (HF 6 kap 22§).
Om student fått rekommendation från Göteborgs universitet om särskilt pedagogiskt stöd kan examinator, i det fall det är förenligt med kursens mål och förutsatt att inte orimliga resurser krävs, besluta att ge studenten en anpassad examination eller alternativ examinationsform.
I det fall en kurs har upphört eller genomgått större förändringar ska student garanteras minst tre examinationstillfällen (inklusive ordinarie examinationstillfälle) under en tid av minst ett år, dock som längst två år efter det att kursen upphört/förändrats. Vad avser praktik och verksamhetsförlagd utbildning gäller motsvarande, men med begränsning till endast ett ytterligare examinationstillfälle.
Betyg
Betyg
På kursen ges något av betygen Väl godkänd (VG), Godkänd (G) och Underkänd (U). För att få kursbetyget VG krävs betyget VG på de två poänggrundande momenten.
1030: Empirisk undersökning, 4 hp (G/U)
1040: Tematiskt arbete, 3,5 hp (G/U)
1050: skriftlig uppgift, 7,5 hp (VG/G/U)
Bedömningskriterier och bedömningsvillkor anges i separat kursdokument på Göteborgs universitets lärplattform.
Kursvärdering
Studenten ges möjlighet att göra skriftlig utvärdering av varje kurs. Resultat från kursvärdering meddelas studentgruppen på den aktuella kursen samt för nästa studentgrupp som läser kursen.
Övriga föreskrifter
Kursen går helt på distans utan obligatorisk sammankomst och är därmed ortsoberoende. Det kommer att erbjudas några frivilliga campusträffar. Nätbaserad information och kommunikation via Göteborgs universitets lärplattform används och dator med internetuppkoppling krävs.
Kursen är hållbarhetsfokuserad, med hänvisning till kriterierna:
1. Hållbarhet som begrepp; 2. Analys ur ett globaliseringsperspektiv; 4. Bevarande av ekosystem; 5. Mänskliga rättigheter och rättvisefrågor; 6. Värderingar, kultur och etik och 10. Aktörers arbete och ansvarstagande, enligt (dnr V 2013/838).
Att kursen är hållbarhetsfokuserad innebär att minst ett av kursens lärandemål tydligt visar att kursens innehåll uppfyller minst ett av Göteborgs universitets fastställda kriterier för hållbarhetsmärkning. Detta innehåll utgör även kursens huvudsakliga fokus.