Kursplan

Gäller från termin
Vårterminen 2025
Beslutsfattare
Institutionen för litteratur, idéhistoria och religion

Kursens moduler

Globala perspektiv på kristendomen, 7,5 Högskolepoäng

Inplacering

Kursen ges som fristående kurs.

Kursen är en fortsättningskurs inom inriktningen Kristendomens historia.

Behörighetskrav

Godkänd grundkurs om 30hp i valfritt ämne, eller motsvarande.

Innehåll

Kursen behandlar den kristna kyrkans framväxt ur ett globalt perspektiv. I kursen uppmärksammas särskilt den så kallade österländska kristenheten under antiken och tidig medeltid och utomeuropeiska kyrkosamfund som i modern tid har uppvisat stark medlemstillväxt. Likaså behandlas i anslutning till detta kursinnehåll på ett grundläggande sätt under kursen kristendomshistorisk ämnesidentitet, källkritiska grundprinciper samt genus- och liturgihistoriska perspektiv.

Efter godkänd kurs ska studenten kunna:

Kunskap och förståelse
• redogöra för ett antal förändringsskeden i de utomeuropeiska kyrkornas historia samt söka förstå förklaringar till förändringarna
• redogöra för utmärkande ämnesspecifika drag inom kristendomens historia

Färdigheter och förmåga
• källkritiskt samt utifrån ett genusperspektiv granska grundläggande texter från olika kyrkobildningar och olika delar av kyrkornas historia
• uppvisa studiefärdigheter genom arbete i grupp och genom muntliga redovisningar

Värderingsförmåga och förhållningssätt
• värdera texter från de utomeuropeiska kyrkornas historia såsom underlag för olika vetenskapliga problemställningar

Hållbarhetsmärkning

Ingen hållbarhetsmärkning.

Former för undervisning

Undervisningen genomförs i form av föreläsningar och seminarier. Aktivt deltagande krävs på seminarierna, som är obligatoriska. Tidpunkterna för dessa är preciserade i de anvisningar som studenten får senast två veckor före kursstart. På campuskursen sker seminarierna muntligt och på onlinekursen sker seminarierna skriftligt genom digitala diskussionsforum.

Undervisningsspråk: svenska.

Examinationsformer

Kursen examineras på campuskursen genom aktiv seminarienärvaro och en salsskrivning och på onlinekursen genom skriftlig interaktion på arbetsytan och genom skriftliga redovisningar av kurslitteraturen.

Student är skyldig att behålla en kopia på skriftliga hemuppgifter tills de är betygsatta och återlämnade.

Den som lämnar in hemuppgift efter stipulerad tid har inte rätt att få
den bedömd, utan får gå upp vid ordinarie omtentamen alternativt få en ny tentamen sig förelagd vid ett annat tillfälle.

För student som underkänts i tentamen ges möjlighet till förnyat prov vid högst fyra tillfällen.

Om student som underkänts två gånger på samma examinerande moment önskar byte av examinator inför nästa examinationstillfälle, bör sådan begäran inlämnas skriftligt till institutionen och ska bifallas om det inte finns särskilda skäl däremot (HF 6 kap 22§).

Om student fått rekommendation från Göteborgs universitet om särskilt pedagogiskt stöd kan examinator, i det fall det är förenligt med kursens mål och förutsatt att inte orimliga resurser krävs, besluta att ge studenten en anpassad examination eller alternativ examinationsform.

I det fall en kurs har upphört eller genomgått större förändringar ska student garanteras minst tre examinationstillfällen (inklusive ordinarie examinationstillfälle) under en tid av minst ett år, dock som längst två år efter det att kursen upphört/förändrats.

Betyg

På kursen ges något av betygen Väl godkänd (VG), Godkänd (G) och Underkänd (U).

För betyget Godkänd krävs aktiv närvaro på kursens obligatoriska moment samt godkänt betyg på salsskrivningen. För betyget Väl Godkänd krävs att studenten på ett synnerligen produktivt och kritiskt reflekterande sätt har visat kunskaper och färdigheter i enlighet med kursens mål.

Betyget Godkänd kan inte ändras till Underkänd på studentens begäran.

Student som godkänts på tentamen får inte delta i ny examination för högre betyg.

Vederbörande har inte heller rätt att återkalla en inlämnad tentamen för att undvika betygsättning.

Examinator har möjlighet att begära in kompletteringar av tentamen för betyget Godkänd. Kompletteringsuppgiften ska i sådana fall delges studenten skriftligt och göras inom av läraren utsatt tid.

För slutbetyget Väl Godkänd krävs Väl Godkänt betyg på salsskrivningen (campus) / skriftliga redovisningar av kurslitteraturen (online).

Kursvärdering

Institutionen ansvarar för att kursvärdering systematiskt och regelbundet genomförs, sammanställs, analyseras och kommuniceras till studenterna i enlighet med styrdokument för kursvärdering vid Institutionen för litteratur, idéhistoria och religion.

Resultatet och eventuella förändringar i kursens upplägg ska förmedlas både till de studenter som genomförde värderingen och till de studenter som ska påbörja kursen.

Övriga föreskrifter

Kursen får inte tillgodoräknas/ingå i examen tillsammans med RKT121 Kristendomens historia, fortsättningkurs eller RT1211 Kristendom bortom västerlandet. Historiska perspektiv på utomeuropeisk kristendom, fortsättningskurs.

Utöver angivna lärandemål ska studenten inom kursen, när så är relevant, uppmuntras
att göra bedömningar med avseende på jämställdhets- och likabehandlingsaspekter, samt medvetandegöra och problematisera ekologiskt, ekonomiskt och socialt hållbar
utveckling.