Kursplan

Globalization, Poverty and International Social Work

Kurs
SW2277
Avancerad nivå
15 högskolepoäng (hp)

Om kursplanen

Diarienummer (Format: GU 20XX/XXXX)
GU 2024/2491
Ikraftträdandedatum
2025-01-20
Beslutsdatum
2024-11-25
Gäller från termin
Vårterminen 2025
Beslutsfattare
Institutionen för socialt arbete

Kursens moduler

Globalization, Poverty and International Social Work, 15 Högskolepoäng

Inplacering

Kursen ingår i det internationella mastersprogrammet i socialt arbete och mänskliga rättigheter (Social Work and Human Rights). Kursen är en fördjupningskurs.

Kursen kan ingå i följande program: 1) Masterprogrammet i socialt arbete och mänskliga rättigheter (S2SWH) och 2) Masterprogrammet i socialt arbete (S2SOA och S2MSA)

Behörighetskrav

En kandidatexamen i socialt arbete eller närliggande ämne, adekvata kunskaper i engelska.

Innehåll

Kursen behandlar följande ämnen:

  • Olika perspektiv på globalisering, global fattigdom, migration och internationellt socialt arbete.
  • Sambanden mellan globalisering, klimatförändringar och nationella och internationella konflikter.
  • Sambanden mellan globalisering, migration och mänskliga rättigheter.
  • Olika aspekter och resultat av global politik, interaktioner, utbyten och maktobalanser.
  • Sambanden mellan migration, hälsa och socialt arbete.
  • Kritiska reflektioner kring globalisering, samtida lösningar på global fattigdom och främjandet av mänskliga rättigheter.

Mål

Efter avslutad kurs förväntas studenten kunna:

Kunskap och förståelse

  • identifiera och redogöra för centrala begrepp och perspektiv relaterade till globalisering, migration, fattigdom och internationellt socialt arbete.

  • identifiera och redogöra för konflikter och spänningar som uppstår i takt med ökad globalisering och klimatförändringar.

  • beskriva och diskutera hur globalisering och internationella konflikter påverkar migrationsmönster och mänskliga rättigheter i specifika regioner.

  • beskriva och diskutera strategier för att bekämpa fattigdom, hantera sociala problem och kränkningar av mänskliga rättigheter i specifika regioner.

Färdigheter och förmåga

  • tillämpa teoretiska perspektiv på globalisering och perspektiv i socialt arbete för att bedöma effektiviteten av sociala program för fattigdomsbekämpning.

  • tillämpa teoretiska perspektiv på migration och de mänskliga rättigheterna för att analysera hur olika länder (ursprungs- och destinationsländer) hanterar internationell migration och de sociala spänningar som uppstår i samband med den.

  • utforma strategier för att hantera globala sociala problem, med särskild hänsyn till fattigdom och migration, och främja mänskliga rättigheter.

Värderingsförmåga och förhållningssätt

  • reflektera över olika etiska förhållningssätt i internationellt socialt arbete med utsatta grupper.

  • reflektera över makt- och dominansförhållanden i internationellt socialt arbete och olika sätt att förhålla sig till dessa i det praktiska sociala arbetet.

Hållbarhetsmärkning

Ingen hållbarhetsmärkning.

Former för undervisning

Kursen bedrivs huvudsakligen genom föreläsningar och seminarier.

Undervisningsspråk: Engelska

Examinationsformer

Examination av kursen sker genom sex seminarier och en avslutande examinationsuppgift.

Seminarierna kräver obligatorisk närvaro och aktivt deltagande, vilket kan inkludera skriftliga inlämningsuppgifter. Vid frånvaro eller otillräckligt deltagande ska en ersättningsuppgift lämnas in. Vid frånvaro eller otillräckligt deltagande vid fler än två obligatoriska tillfällen är en ersättningsuppgift inte tillräcklig. I detta fall måste studenten delta i motsvarande moment vid ett framtida kurstillfälle.

Seminariedeltagande betygsätts med antingen Godkänd (G) eller Underkänd (U). Den avslutande examinationsuppgiften bedöms med betygen Väl godkänd (VG), Godkänd (G) eller Underkänd (U). Om uppgiften får betyget Underkänd (U) men bedöms ligga nära gränsen för betyget Godkänd (G) måste komplettering tillåtas.

Om student som underkänts två gånger på samma examinerande moment önskar byte av examinator inför nästa examinationstillfälle, bör sådan begäran inlämnas skriftligt till institutionen och ska bifallas om det inte finns särskilda skäl däremot (HF 6 kap 22 §).

Om student fått rekommendation från Göteborgs universitet om särskilt pedagogiskt stöd kan examinator, i det fall det är förenligt med kursens mål och förutsatt att inte orimliga resurser krävs, besluta att ge studenten en anpassad examination eller alternativ examinationsform.

I det fall en kurs har upphört eller genomgått större förändringar ska student garanteras minst tre examinationstillfällen (inklusive ordinarie examinationstillfälle) under en tid av minst ett år, dock som längst två år efter det att kursen upphört/förändrats. Vad gäller praktik och verksamhetsförlagd utbildning gäller motsvarande, men med en begränsning till endast ett ytterligare examinationstillfälle.

Betyg

På kursen ges något av betygen: Väl godkänd (VG), Godkänd (G) och Underkänd (U).

För betyget Godkänd (G) krävs att lärandemålen uppfylls och närvaro och aktivt deltagande på kursens samtliga obligatoriska moment. För Väl godkänd (VG) krävs dessutom att betyget Väl Godkänd erhålls på den avslutande examinationsuppgiften.

Kursvärdering

Kursvärdering sker genom en muntlig mittkursutvärdering och en skriftlig utvärdering vid kursens slut. Utvärderingsresultaten kommuniceras till studenterna och fungerar som en vägledning för att vidareutveckla kursen.