Grammatikkursen fick Örjan att se elevtexter i nytt ljus

Är du svensklärare och vill hitta nya sätt att undervisa i grammatik? I så fall är kursen "Grammatikdidaktik för svenskämnet" något för dig – åtminstone om du frågar Örjan Johansson.

Det var ett perfekt tillfälle för mig och många andra svensklärare att fylla en stor kunskapslucka.

Varför valde du att läsa kursen?

– Det var flera som delade information om kursen i en grammatikgrupp på Facebook och jag blev intresserad direkt, eftersom min akilleshäl är grammatik. Jag ville helt enkelt lära mig att undervisa i grammatik på ett bättre sätt

Varför valde du Göteborgs universitet?

– Jag tog nästan för givet att det inte fanns någon liknande kurs någon annanstans. Den kändes unik. Sedan verkade Göteborgs universitet vara rätt ställe när man ska läsa språk. Man har ju hört Språket i P1 med forskare från Göteborgs universitet så jag nappade nästan direkt.

Vad innebär det att läsa grammatikdidaktik?

– Kursen innebar att vi fick kunskap om varför man ska undervisa i grammatik men kanske framförallt hur man kan göra det. Rent konkret innebar den att vi fick en fördjupning i vad grammatik är och hur man ska använda det i sin lärarroll. Det här fick vi sedan använda oss av i klassrummet och vi fick lära oss hur man motiverar både lärare och elever i ett ämne som kanske vanligtvis uppfattas som lite tråkigt.

Vad var det bästa med kursen?

– En riktigt bra sak är de lärare som håller i kursen, de är väldigt duktiga och oerhört måna om att vi faktiskt ska lära oss, men om man ska se till kursinnehållet så var det att vi fick praktisera allt vi lärde oss! Vi gjorde en undervisningsplanering som vi först diskuterade i studentgruppen för att sedan genomföra i klassrummet och tillslut berätta om på en träff i Göteborg. Vi fick lov att syna oss själva och varandra ganska hårt och det tror jag var jättenyttigt.

Hur kommer du använda grammatikdidaktiken framöver?

– Ja, vi har ju lärt oss att använda grammatik som ett sätt att göra texter bättre och det är någonting som åtminstone jag bär med mig varje dag när jag läser elevtexter. Jag tänker helt enkelt lite annorlunda på hur texterna skulle kunna bearbetas.

Vem skulle du rekommendera att gå kursen?

– Jag skulle rekommendera alla som vill hjälpa sina elever vidare i skrivandet, men som känner att de inte har verktygen, att söka kursen. Framförallt om man känner att grammatik skulle kunna vara ett sådant verktyg.

Text: Sven Lindström

Örjan Johansson, svensklärare på Västerbergslagens utbildningsförbund