Utbildningsplan

Grundlärarprogrammet med inriktning mot arbete i fritidshem

Teacher Education Programme directed towards School-Age Educare

Program
L1FHG
180 högskolepoäng (hp)

Om utbildningsplanen

Giltig fr.o.m.
Hösttermin 2025
Diarienummer
GU 2024/2663
Ikraftträdandedatum
2025-03-15
Beslutsdatum
2025-01-13
Gäller från termin
Höstterminen 2025
Beslutsfattare
Utbildningsvetenskapliga fakultetsstyrelsen
Medverkande institution

Statsvetenskapliga institutionen
HDK-Valand - Högskolan för konst och design
Institutionen för pedagogik och specialpedagogik
Institutionen för sociologi och arbetsvetenskap
Institutionen för kost- och idrottsvetenskap
Institutionen för pedagogik, kommunikation och lärande
Högskolan för scen och musik

Startar på grundnivå och slutar på avancerad nivå
Nej

Inriktningar

Fritidshem, Hem- och konsumentkunskap, 180 Högskolepoäng
Fritidshem, idrott och hälsa, 180 Högskolepoäng
Fritidshem, musik, 180 Högskolepoäng
Fritidshem, bild, 180 Högskolepoäng
Fritidshem, hem och konsumentkunskap för studenter m yrkeser, 180 Högskolepoäng
Fritidshem, musik för studenter med yrkeserfarenhet, 180 Högskolepoäng
Fritidshem, idrott och hälsa för studenter m yrkeserfarenhet, 180 Högskolepoäng
Fritidshem, Bild för studenter med yrkeserfarenhet, 180 Högskolepoäng

Syfte

Syftet med programmet är att utbilda grundlärare för fritidshem och grundskolans praktisk­ estetiska ämnen. Grundlärarprogrammet med inriktning mot arbete i fritidshem är en professionsutbildning som ger kunskaper och färdigheter för yrkesverksamhet som lärare i fritidshem och i ett praktiskt-estetiskt ämne i grundskolans årskurs 1-6.

Behörighetskrav

Grundläggande behörighet och Engelska 6, Naturkunskap 1b/lal + la2, Samhällskunskap lb/lal+la2.

Grundlärarprogrammet med inriktning mot arbete i fritidshem erbjuds i två varianter, en ordinarie på helfart och en variant för yrkeserfarna på trekvartsfart.


Inriktning mot arbete i fritidshem, ordinarie:

  • Inriktning fritidshem, ingångsämne bild
  • Inriktning fritidshem, ingångsämne idrott och hälsa
  • Inriktning fritidshem, ingångsämne hem- och konsumentkunskap
  • Inriktning fritidshem, ingångsämne musik


Grundläggande behörighet och Engelska B, Naturkunskap A, Samhällskunskap A eller Engelska 6, Naturkunskap 1b/lal + la2, Samhällskunskap 1b/lal + la2 (områdesbehörighet 6a/A6a).


Inriktning mot arbete i fritidshem, yrkeserfarna:

  • Inriktning fritidshem för studenter med yrkeserfarenhet, ingångsämne bild
  • Inriktning fritidshem för studenter med yrkeserfarenhet, ingångsämne idrott och hälsa
  • Inriktning fritidshem för studenter med yrkeserfarenhet, ingångsämne hem och konsumentkunskap
  • Inriktning fritidshem för studenter med yrkeserfarenhet, ingångsämne musik


Grundläggande behörighet och Engelska B, Naturkunskap A, Samhällskunskap A eller Engelska 6, Naturkunskap 1b / 1a1+1a2, Samhällskunskap 1b / 1a1+1a2.

Därutöver krävs tre års dokumenterad yrkeserfarenhet (motsvarande minst halvtid) inom läroplansstyrd fritidspedagogisk verksamhet efter den 1 juli 1998.

Förkunskapskravet anger den behörighet som behövs för att antas. Validering av yrkeserfarenhet sker efter att student antagits och utgör en egen process.


Särskilda förkunskapskrav för kurs inom program

Inom programmet gäller särskilda förkunskapskrav för tillträde till kurs vilka anges i respektive kursplan. Särskilda förkunskapskrav för kurs anger vilka förkunskaper som anses nödvändiga för att student ska få registreras på en kurs inom programmet. Kurserna är inbördes placerade i en studiegång som syftar till att inom ramen för examensmålen och den övergripande progressionen var för sig bidra till att utveckla studentens förmåga att arbeta som lärare inom det verksamhetsområde som utbildningen är avsedd för. Student ska följa kurserna i den ordning som studiegången föreskriver. Kursansvarig institution kontrollerar att student uppfyller de särskilda förkunskapskrav som gäller för tillträde till respektive kurs i programmet.

Examen och huvudområde

Utbildningen leder till Grundlärarexamen med inriktning mot arbete i fritidshem (Degree of Bachelor of Arts in Primary Education - Extended School).

Student som med godkänt resultat genomgått grundlärarutbildningen och uppfyller kraven enligt examensordningen för utbildningen kan ansöka om examen.

Studenten ansöker själv om examensbevis efter avslutade studier. Av examensbeviset ska det framgå vilken inriktning studenten fullgjort och vilket eller vilka undervisningsämnen som examen omfattar.

SFS 1993:100/SFS 2021/1338
6 kap. 4 §2 Inom utbildningen får bara de examina avläggas som anges i bilaga 2 till denna förordning (examensordningen).
I examensordningen anges det på vilken nivå en viss examen ska avläggas och vilka krav som ska uppfyllas för en viss examen (examensbeskrivning).
5 §3 I förordningen (2021:1335) om utbildning till lärare och förskollärare finns bestämmelser om krav på den utbildning som ska leda fram till förskollärar-, grundlärar-, ämneslärar- och yrkeslärarexamen. Bestämmelser som avviker från den förordningen finns i de förordningar som anges i 4 § tredje stycket.

Innehåll

Ingångar

(BIFH) Fritidshem, bild, 180 hp

(BY75) Fritidshem, bild för studenter med yrkeserfarenhet, 180 hp

(HKFH) Fritidshem, hem- och konsumentkunskap, 180 hp

(HY75) Fritidshem, hem- och konsumentkunskap för studenter med yrkeserfarenhet, 180 hp

(IDFH) Fritidshem, idrott och hälsa, 180 hp

(IY75) Fritidshem, idrott och hälsa för studenter med yrkeserfarenhet, 180 hp

(MUFH) Fritidshem, musik, 180 hp

(MY75) Fritidshem, musik för studenter med yrkeslivserfarenhet, 180 hp


Inriktning mot arbete i fritidshem, ordinarie

Utbildningen omfattar tre olika men relaterade områden och innehåller kurser på grundnivå:

  • Utbildningsvetenskaplig kärna (60 hp).
  • Ämnesstudier dels inom det fritidspedagogiska området (60 hp), dels inom det praktiska eller estetiska området (30 hp).
  • Verksamhetsförlagd utbildning (30 hp).
  • Av ämnesstudierna inom det fritidspedagogiska området utgörs 15 hp av ett självständigt arbete (examensarbete).

Utbildningsvetenskaplig kärna (60 hp)

Den utbildningsvetenskapliga kärnan är indelad i följande fyra tematiska områden, vilka omfattar 15 hp vardera.

  1. Att bli lärare: Professionen, didaktik och värdegrund för grundlärare i fritidshem (LRK14G)
  2. Läroplansteori, organisation, uppföljning och analys av lärande och utveckling (LRK21G, LRK62G)
  3. Ledarskap, specialpedagogik, sociala relationer och konflikthantering (LRK31G, LRK73G)
  4. Vetenskapsteori och forskningsmetodik, utvärdering och utvecklingsarbete (LRK55G, LRK81G)

Kurserna inom den utbildningsvetenskapliga kärnan innehåller kunskaper som är gemensamma för Förskollärarprogrammet, Grundlärarprogrammet och Ämneslärarprogrammet. Därutöver innehåller dessa kurser dels kunskaper som är specifika för Grundlärarprogrammet, dels kunskaper som är riktade mot yrkesutövning i de skolverksamheter som Grundlärarprogrammets inriktning mot arbete i fritidshem utbildar för.


Ämnesstudier: Fritidspedagogiskt område (60 hp inklusive självständigt arbete)

Ämnesstudierna inom det fritidspedagogiska området utgörs av följande kurser:

  • Fritid, lek och relationer i fritidshem (LRFP11)
  • Språk och kreativa lärprocesser för lärare i fritidshem (LRFP25)
  • Barns uppväxt och fritid i närmiljön för lärare i fritidshem (LRFP31)
  • Barns digitala mediekulturer för lärare i fritidshem (LRFP41)
  • Utomhuspedagogik för lärare i fritidshem (LRFP61)

Varje kurs omfattar 7,5 hp förutom kursen LRFP25 som omfattar 15 hp.


Valbar praktisk-estetisk ämneskurs (30 hp)

Av ämnesstudierna utgörs 30 hp av kurser inom det praktisk-estetiska området, vilkas innehåll har sin grund i motsvarande skolämne. Följande kurser kan förekomma:

  • Bild för grundlärare (30 hp) (L6BD11)
  • Hem-och konsumentkunskap för grundlärare (30 hp) (L6HK11, L6HK21)
  • Idrott och hälsa för grundlärare (30 hp) (L6ID12)
  • Musik för grundlärare (30 hp) (L6MU12)

Valbar praktisk-estetisk ämneskurs söks i samband med ansökan till Grundlärarprogrammet med inriktning mot arbete i fritidshem. Vilka kurser som är sökbara vid en given tidpunkt fastställs av Utbildningsvetenskapliga fakulteten.


Verksamhetsförlagd utbildning (30 hp)

Den verksamhetsförlagda utbildningen (VFU) omfattar 30 hp fördelade på fyra kurser. VFU är förlagd inom relevant verksamhet. Mål, arbets- och ansvarsfördelning avseende VFU framgår av aktuellt avtal avseende verksamhetsförlagd utbildning inom lärarutbildning vid Göteborgs universitet.

Observera att specifika regler och riktlinjer kan finnas under verksamhetsförlagd utbildning gällande exempelvis klädsel eller annan personlig utsmyckning.


Självständigt arbete (examensarbete)

I examen ingår ett självständigt arbete (examensarbete) om 15 hp och skrivs på grundnivå. Självständigt arbete (examensarbete) ska i första hand knytas till studentens verksamhetsförlagda utbildning (VFU) eller pågående forskningsprojekt eller externa uppdragsgivare eller, i fall där detta av särskilda skäl inte är möjligt, i andra hand knytas till problemområden som studenten själv har identifierat. Att främja professions- och vetenskapsrelevanta examensarbeten bidrar till att studenten rustas för ett kommande yrkesliv med goda förutsättningar att där agera på vetenskaplig grund.

På grundnivå ska examensarbetet vara inriktat mot att söka, värdera, bearbeta, sammanställa och presentera vetenskaplig litteratur. Examensarbetet kan även vara inriktat på en mindre empirisk studie eller ett vetenskapligt grundat utvecklingsarbete.

Ett övergripande mål med examensarbetet är att studenten ska nå vetenskaplig progression. Examensarbetet bidrar till att studenten får öva upp delar av sin vetenskapliga kompetens och teoretiska bas. Studenten blir därmed rustad för att kunna bidra med erforderlig vetenskaplig kompetens i VFU-verksamheten, forskningsprojektet eller i annan verksamhet.


Inriktning mot arbete i fritidshem, yrkeserfarna

Utbildningen riktar sig till dem med yrkeserfarenhet från läroplansstyrd fritidspedagogisk verksamhet och som vill utbilda sig till grundlärare med inriktning mot arbete i fritidshem. Studietakten är 75 %. Studietiden varierar utifrån den validering som görs av varje sökande innan kursstart.

Utbildningen omfattar tre olika men relaterade områden och innehåller kurser på grundnivå:

  • Utbildningsvetenskaplig kärna (60 hp).
  • Ämnesstudier dels inom det fritidspedagogiska området (60 hp), dels inom det praktiska eller estetiska området (30 hp).
  • Verksamhetsförlagd utbildning (30 hp).
  • Av ämnesstudierna inom det fritidspedagogiska området utgörs 15 hp av ett självständigt arbete (examensarbete).


Utbildningsvetenskaplig kärna (60 hp)

Den utbildningsvetenskapliga kärnan är indelad i följande fyra tematiska områden, vilka omfattar 15 hp vardera.

  1. Lärande, utveckling och didaktik (LRK41G)
  2. Läroplansteori, organisation, uppföljning och analys av lärande och utveckling (LRK21G, LRK62G)
  3. Ledarskap, specialpedagogik, sociala relationer och konflikthantering (LRK31G, LRK73G)
  4. Vetenskapsteori och forskningsmetodik, utvärdering och utvecklingsarbete (LRK55G, LRK81G)


Ämnesstudier: Fritidspedagogiskt område (60 hp inklusive självständigt arbete)

Ämnesstudierna inom det fritidspedagogiska området utgörs av följande kurser:

  • Fritidspedagogik - fritid, lek och relationer i fritidshem (LRFP13)
  • Fritidspedagogik - observation som pedagogiskt verktyg (LRFP14)
  • Språk och kreativa lärprocesser för lärare i fritidshem (LRFP25)
  • Barns uppväxt och fritid i närmiljön för lärare i fritidshem (LRFP3l)
  • Barns digitala mediekulturer för lärare i fritidshem (LRFP41)
  • Utomhuspedagogik för lärare i fritidshem (LRFP61)


Kursen LRFP13 omfattar 5 hp, kursen LRFP14 omfattar 2,5 hp och kursen LRFP25 omfattar 15 hp. Övriga kurser omfattar 7,5 hp.

I övrigt är studiegången för inriktningen för yrkeserfarna likadan som studiegången för ordinarie inriktning.


Studiegång

Student ska följa studiegången i den ordning som studiegången föreskriver. Samtliga kurser i programmet är obligatoriska. Vilka särskilda förkunskapskrav som gäller för tillträde till kurs anges i respektive kursplan. För detaljerad information och kurs- och startdatum, se terminsindelning med brytdatum som publiceras separat i Studentportalen.


Studiegång för inriktning fritidshem, ordinarie

Termin 1

LRK14G Att bli lärare: Professionen, didaktik och värdegrund för grundlärare i fritidshem
LRFP11 Fritid, lek och relationer i fritidshem 
LRVU12 Verksamhetsförlagd utbildning 1 för lärare i fritidshem

Termin 2

LRFP25 Språk och kreativa lärprocesser för lärare i fritidshem
LRFP31 Barns uppväxt och fritid i närmiljön för lärare i fritidshem 
LRK21G Styrsystem, organisation och bedömning för lärare i fritidshem

Termin 3

LRFP41 Barns digitala mediekulturer för lärare i fritidshem
LRFP61 Utomhuspedagogik för lärare i fritidshem
LRK31G Sociala relationer, konflikthantering och ledarskap för lärare i fritidshem
LRVU20 Verksamhetsförlagd utbildning 2 för lärare i fritidshem

Termin 4

L6BD11 Bild för grundlärare
L6HK11 Hem- och konsumentkunskap 1 för lärare 1-6 
L6HK21 Hem- och konsumentkunskap 2 för lärare 1-6 
L61D12 Idrott och hälsa (med fokus på barn 6-12 år)
L6MU12 Musik för grundlärare

Termin 5

LRVU30 Verksamhetsförlagd utbildning 3 för grund­ lärare med inriktning mot arbete i fritidshem
LRK62G Styrdokument, bedömning och betygsättning för lärare i fritidshem 
LRK73G Sociala relationer, konflikthantering och specialpedagogik för lärare i fritidshem
LRK55G Lärarprofessionen och vetenskapligt förhållningssätt för lärare i fritidshem

Termin 6 

LRK81G Lärarprofessionen och vetenskapligt arbete för lärare i fritidshem 
LRVU42 Verksamhetsförlagd utbildning 4 för grundlärare med inriktning mot arbete i fritidshem
LRXA2G Självständigt arbete (examensarbete) för lärare i fritidshem


Studiegång för inriktning fritidshem, yrkeserfarna

Termin 1

LRFP13 Fritidspedagogik - fritid, lek och relationer i fritidshem 
LRFP25 Språk och kreativa lärprocesser för lärare i fritidshem
LRFP31 Barns uppväxt och fritid i närmiljön för lärare i fritidshem

Termin 2

LRFP31 Barns uppväxt och fritid i närmiljö för lärare i fritidshem
LRFP41 Barns digitala mediekulturer för lärare i fritidshem 
LRFP61 Utomhuspedagogik för lärare i fritidshem 
LRVU50 Verksamhetsförlagd utbildning - Fritidspedagogisk undervisning och ledarskap

Termin 3

LRK41G Lärande, utveckling och didaktik 2 för lärare i fritidshem 
LRK31G Sociala relationer, ledarskap och konflikthantering för lärare i fritidshem
LRK21G Styrsystem, organisation och bedömning för lärare i fritidshem

Termin 4

L6BD11 Bild för grundlärare
L6MU12 Musik för grundlärare
L6HK11 Hem och konsumentkunskap 1 för lärare 1-6 
L6HK21 Hem och konsumentkunskap 2 för lärare 1-6 
L6ID12 Idrott och hälsa (med fokus på barn 6-12 år)

Termin 5

LRK62G Styrdokument, bedömning och betygsättning för lärare i fritidshem
LRK73G Sociala relationer, konflikthantering och specialpedagogik för lärare i fritidshem

Termin 6

LRVU51 Verksamhetsförlagd utbildning - Praktisk-estetisk ämnesundervisning och ledarskap
LRK55G Lärarprofessionen och vetenskapligt förhållningssätt för lärare i fritidshem
LRK81G Lärarprofessionen och vetenskapligt arbete för lärare i fritidshem
LRFP14 Fritidspedagogik - Observation som pedagogiskt verktyg 
LRVU53 Verksamhetsförlagd utbildning - Fritidspedagogisk verksamhetsutveckling

Termin 7

LRXA2G Självständigt arbete (examensarbete) för lärare i fritidshem

Mål

Grundlärarexamen med inriktning mot arbete i fritidshem

Grundlärarexamen regleras i Högskoleförordningen (SFS 1993:100 / SFS 2021:1338) samt Förordning om utbildning till lärare och förskollärare (SFS 2021:1335).


Omfattning

Grundlärarexamen ges med tre inriktningar. Grundlärarexamen med inriktning mot arbete i fritidshem avläggs på grundnivå och uppnås efter att studenten fullgjort kursfordringar om 180 högskolepoäng.


Mål för grundlärarexamen med inriktning mot arbete i fritidshem

För grundlärarexamen ska studenten visa sådan kunskap och förmåga som krävs för att självständigt arbeta som grundlärare i den verksamhet som utbildningen avser. Studenten ska även visa kunskap och förmåga för annan undervisning för vilken examen enligt gällande föreskrifter kan ge behörighet.


Kunskap och förståelse

För grundlärarexamen med inriktning mot arbete i fritidshem ska studenten

  • visa sådan kunskap om barns utveckling, lärande, behov och förutsättningar som krävs för yrkesutövningen,
  • visa kunskap om och förståelse för sociala relationer, konflikthantering och ledarskap, och
  • visa kunskap om skolväsendets organisation, relevanta styrdokument, läroplansteori och olika pedagogisk-didaktiska perspektiv samt visa kännedom om skolväsendets historia.

För grundlärarexamen med inriktning mot arbete i fritidshem ska studenten dessutom

  • visa sådana kunskaper inom det fritidspedagogiska området och sådana ämneskunskaper, inbegripet kännedom om aktuellt forsknings- och utvecklingsarbete, som krävs för yrkesutövningen,
  • visa sådana kunskaper i didaktik och ämnesdidaktik inklusive metodik som krävs för undervisning och lärande inom det fritidspedagogiska området och inom det eller de ämnen som utbildningen avser och för yrkesutövningen i övrigt,
  • visa kunskap om barns kommunikation och språkutveckling samt visa kännedom om grundläggande läs-, skriv- och matematikinlärning,
  • visa kunskap om praktiska och estetiska läroprocesser,
  • visa kännedom om vetenskapsteori och kvalitativa och kvantitativa forskningsmetoder samt om relationen mellan vetenskaplig grund och beprövad erfarenhet och dess betydelse för yrkesutövningen, och
  • visa kunskap om bedömning av elevers lärande och utveckling.

Färdighet och förmåga

För grundlärarexamen med inriktning mot arbete i fritidshem ska studenten

  • visa fördjupad förmåga att skapa förutsättningar för alla elever att lära och utvecklas,
  • visa förmåga att ta till vara elevers kunskaper och erfarenheter för att stimulera varje elevs lärande och utveckling,
  • visa förmåga att självständigt och tillsammans med andra planera, genomföra, utvärdera och utveckla undervisning och den pedagogiska verksamheten i övrigt i syfte att på bästa sätt stimulera varje elevs lärande och utveckling,
  • visa förmåga att identifiera och i samverkan med andra tillgodose elevers behov av specialpedagogiska insatser, inbegripet specialpedagogiska insatser för elever med neuropsykiatriska svårigheter,
  • visa förmåga att observera, dokumentera, analysera och bedöma elevers lärande och utveckling i förhållande till verksamhetens mål och informera och samarbeta med elever och deras vårdnadshavare,
  • visa förmåga att kommunicera och förankra skolans värdegrund, inbegripet de mänskliga rättigheterna och de grundläggande demokratiska värderingarna,
  • visa förmåga att förebygga och motverka diskriminering och annan kränkande behandling av elever,
  • visa förmåga att beakta, kommunicera och förankra ett jämställdhets- och jämlikhetsperspektiv i den pedagogiska verksamheten,
  • visa förmåga att kommunicera och reflektera kring frågor som rör identitet, sexualitet och relationer,
  • visa kommunikativ förmåga i lyssnande, talande och skrivande till stöd för den pedagogiska verksamheten,
  • visa förmåga att använda och värdera läroböcker, andra läromedel och andra lärverktyg,
  • visa förmåga att säkert och kritiskt använda digitala verktyg i den pedagogiska verksamheten och att beakta betydelsen av olika mediers och digitala miljöers roll för denna,och
  • visa förmåga att i den pedagogiska verksamheten tillägna sig färdigheter som är värdefulla för yrkesutövningen.

För grundlärarexamen med inriktning mot arbete i fritidshem ska studenten dessutom

  • visa fördjupad förmåga att stimulera till lärande och utveckling genom att erbjuda eleverna en meningsfull och innehållsrik fritid,
  • visa förmåga att kritiskt och självständigt tillvarata, systematisera och reflektera över egna och andras erfarenheter samt relevanta forskningsresultat för att därigenom bidra till utvecklingen av yrkesverksamheten och kunskapsutvecklingen inom yrkesområdet, och
  • visa förmåga att tillämpa sådan didaktik och ämnesdidaktik inklusive metodik som krävs för undervisning och lärande inom det fritidspedagogiska området och inom det eller de ämnen som utbildningen avser och för yrkesutövningen i övrigt.


Värderingsförmåga och förhållningssätt

För grundlärarexamen ska studenten

  • visa självkännedom och empatisk förmåga,
  • visa förmåga till ett professionellt förhållningssätt gentemot elever och deras vårdnadshavare,
  • visa förmåga att i det pedagogiska arbetet göra bedömningar utifrån relevanta vetenskapliga, samhälleliga och etiska aspekter med särskilt beaktande av de mänskliga rättigheterna, i synnerhet barnets rättigheter enligt barnkonventionen, samt en hållbar utveckling, och
  • visa förmåga att identifiera sitt behov av ytterligare kunskap och utveckla sin kompetens i det pedagogiska arbetet.


Självständigt arbete (examensarbete)

För grundlärarexamen med inriktning mot arbete i fritidshem ska studenten inom ramen för kursfordringarna ha fullgjort ett självständigt arbete (examensarbete) om minst 15 högskolepoäng inom det fritidspedagogiska området.

Övrigt

Av examensbeviset ska det framgå vilken inriktning studenten har fullgjort och vilket eller vilka undervisningsämnen och undervisningsområden som examen omfattar. För grundlärarexamen ska också de preciserade krav gälla som varje högskola själv bestämmer inom ramen för kraven i denna examensbeskrivning.

Lokala mål

Efter avslutad utbildning ska studenten förutom de nationella examensmålen ha uppnått följande lokala lärandemål:

  • visa kunskap om flerspråkighet i relation till lärande och ha kunskap om språk- och kunskapsutvecklande arbetssätt så att lärande möjliggörs oberoende av elevers bakgrund samt visa kunskap om hur sådan undervisning kan organiseras i praktiken.


Krav på utbildningen

1 kap. Inledande bestämmelser

1 § Denna förordning reglerar hur utbildning till lärare och förskollärare ska utformas.

2 § I denna förordning finns bestämmelser om

  • grundläggande krav på utbildningen (2 kap.),
  • särskilda krav på utbildningen (3 kap.).

De grundläggande kraven på utbildningen i 2 kap. är gemensamma för utbildning som leder till förskollärar-, grundlärar-, ämneslärar- och yrkeslärarexamen. De särskilda kraven på utbildningen i 3 kap. är programspecifika och gäller enbart för utbildning som leder till förskollärar-, grundlärar- eller ämneslärarexamen.

2 kap. Grundläggande krav på utbildningen

1 § Ett grundläggande krav på utbildning till lärare och förskollärare är att den ska innefatta

  • utbildningsvetenskaplig kärna om 60 högskolepoäng, och
  • verksamhetsförlagd utbildning om 30 högskolepoäng.



Utbildningsvetenskaplig kärna

2. § Innehållet i den utbildningsvetenskapliga kärnan ska ge en grund inom de kunskapsområden som är centrala för yrkesutövningen.

3. § Studierna inom den utbildningsvetenskapliga kärnan ska anknyta till den kommande yrkesutövningen och omfatta följande:

  • skolväsendets historia, organisation och villkor samt värdegrunden i förskolan och skolan, innefattande de grundläggande demokratiska värderingarna och de mänskliga rättigheterna,
  • läroplansteori och didaktik,
  • vetenskapsteori och forskningsmetodik,
  • utveckling och lärande, som ska ha ett tvärvetenskapligt perspektiv där kognitionsvetenskap ingår, samt specialpedagogik,
  • sociala relationer, konflikthantering och ledarskap,
  • bedömning och betygssättning, och
  • utvärdering och utvecklingsarbete.


Verksamhetsförlagd utbildning

Allmänna bestämmelser

4. § Den verksamhetsförlagda utbildningen ska syfta till att ge praktiska färdigheter i yrkesutövningen och möjlighet att tillämpa teoretiska kunskaper. Detta ska ske genom deltagande i skolverksamhet under handledning.

I den verksamhetsförlagda utbildningen ska högskolorna använda sig av övningsskolor och övningsförskolor enligt 10-12 §§.

5. § För utbildning till lärare ska den verksamhetsförlagda utbildningen vara förlagd inom relevant verksamhet och även inom relevant ämne. Att en del av ämnesstudierna och de ämnesdidaktiska studierna ska utgöras av verksamhetsförlagd utbildning framgår av 3 kap. 4 § andra stycket, 5 § tredje stycket, 7 § tredje stycket och 8 § tredje stycket.

6. § Högskolorna ska, i den utsträckning det är möjligt, förlägga den verksamhetsförlagda utbildningen inom verksamheter med olika förutsättningar.

7. § För en helt eller delvis verksamhetsförlagd kurs ska fler än ett betygssteg användas för ett godkänt resultat, om den verksamhetsförlagda delen av kursen omfattar mer än tre högskolepoäng.

Av 6 kap. 18 § tredje stycket högskoleförordningen (1993:100) framgår att betyget beslutas av en examinator.


3 kap. Särskilda krav på utbildningen 
Särskilda krav på utbildning till lärare

Grundlärarexamen

2 § En utbildning till lärare som leder till en grundlärarexamen ska ges med inriktning mot arbete i fritidshem, med inriktning mot arbete i förskoleklass och grundskolans årskurs 1-3 eller med inriktning mot arbete i grundskolans årskurs 4-6.

En sådan utbildning ska innefatta ämnesstudier och ämnesdidaktiska studier med relevans för undervisning i något av skolväsendets ämnen för vilket det finns en fastlagd kursplan.

3 § I utbildning med inriktning mot arbete i fritidshem ska ämnesstudierna och de ämnesdidaktiska studierna omfatta 90 högskolepoäng, varav 60 högskolepoäng inom det fritidspedagogiska området och 30 högskolepoäng i ett eller två praktiska eller estetiska ämnen.

Hållbarhetsmärkning

Ingen hållbarhetsmärkning.

Övergångsbestämmelser

Utbildningsplanen gäller för studenter som påbörjar utbildningen från och med höstterminen 2025.

Studenter antagna till Grundlärarprogrammet med inriktning mot arbete i fritidshem som har påbörjat studierna enligt tidigare utbildningsplan, LlGFR, till och med vårterminen 2019 samt LlGFH, till och med vårterminen 2021 och som vill återuppta studierna efter studieuppehåll omfattas av övergångsregler.

Övriga föreskrifter

Betyg

Antal betygssteg i kurserna inom Grundlärarprogrammet med inriktning mot arbete i fritidshem är normalt tre: Väl Godkänd, Godkänd och Underkänd. Undantag finns i enlighet med SFS 2014:371.


Åtgärder när student riskerar att inte uppfylla examensmålens krav

Studentens utveckling under utbildningstiden ska följas så att det vid behov är möjligt att stödja den som bedöms ha svårigheter att nå examensmålens krav. I de fall studentens behov av stöd är kopplat till kurs inom den verksamhetsförlagda utbildningen finns en särskilt utformad handläggningsplan, beskriven i Handläggningsordning för underkänd VFU-kurs.


Resekostnader och resebidrag i samband med VFU

Genomförandet av VFU-kurs kan innebära resekostnader för studenten. I vissa fall utgår det resebidrag. Student kan ansöka om resebidrag via Studentportalen.


Uppföljning och utvärdering

Programmet utvärderas dels via en årlig programrapport, vilken i sin tur vilar på kursrapporter, dels via en programvärdering riktad till de studenter som avslutat programmet.

Uppföljning och utvärdering av programmet sker i enlighet med gällande Policy för kvalitetssäkring och kvalitetsutveckling av utbildning vid Göteborgs universitet.

Platsgaranti

Studenter som i normal takt följer Grundlärarprogrammet med inriktning mot arbete i fritidshem har platsgaranti inom programmet. Platsgarantin är av två slag, generell och begränsad. Den generella platsgarantin innebär att studenten har platsgaranti på obligatoriska kurser inom programmet förutsatt att förkunskapskravet för respektive kurs är uppfyllt. Den begränsade platsgarantin tillförsäkrar studenterna en kursplats, men inte helt säkert förstahandsvalet.