Kursplan

Medverkande institution

Juridiska institutionen

Inplacering

Kursen ingår i ekonomie kandidatprogrammet (S1EKA) under termin 3 och går inte att läsa som fristående kurs.

Engelska 6, Matematik 3b eller 3c, Samhällskunskap 1b eller 1a1+1a2

Innehåll

Kursen EKR102 Handelsrätt bygger vidare på de kunskaper som introducerades under kursen EKR101 Introduktion till handelsrätt (3 hp) och är i första hand inriktad på associationsrätt, skatterätt och kredit- och obeståndsrätt.

Under kursen behandlas företagens viktigaste finansieringsformer samt deras uppkomst och funktion. Associationsrätten omfattar dels en tillämpning av samtliga företagsformer, dels en fördjupning i aktiebolagsrätten. Kursen behandlar dessutom vad som sker när ett företag kommer i en obeståndssituation och tänkbara lösningar i en sådan situation.

Kursen behandlar även skatterättens grunder och placerar skatterätten i en samhällelig kontext. Avsikten är att ge studenten en grundläggande förståelse för olika skattebaser som används i svensk skatterätt, varför just dessa skattebaser används och vilka andra skattebaser som skulle kunna användas. Kursen fokuserar på principer och teorier kring varför skatterätten ser ut som den gör i Sverige, samt placerar den svenska skatterätten i en europeisk kontext.

Efter godkänd kurs ska studenten, på en grundläggande nivå, kunna:

1. Redogöra för materiella kunskaper i handelsrätt och därmed funktionellt samhörande ämnen.
  2. Självständigt och kritiskt analysera handelsrättens samhälleliga och rättspolitiska roll.
  3. Självständigt och kritiskt analysera hur olika aktörer bör förhålla sig till och agera i olika sammanhang med hänsyn till handelsrättsliga normer.
  4. Skapa lösningar på juridiska problem.
  5. Visa grundläggande färdigheter i akademiskt skrivande.

Hållbarhetsmärkning

Ingen hållbarhetsmärkning.

Former för undervisning

Undervisning ges i form av föreläsningar, övningar, grupparbete och seminarier.

Undervisningsspråk: svenska och engelska

Examinationsformer

Lärandemålen examineras genom fyra grupparbeten (ett i civilrätt, två i skatterätt och en företagsbesiktning inför ett företagsförvärv, Due Diligence) som avrapporteras i fyra skriftliga inlämningar, tre individuella skriftliga inlämningar kopplade till grupparbetena i civilrätt och skatterätt samt en individuell skriftlig tentamen.

Inlämningsuppgifter kan kompletteras om de ej når nivån för godkänt. Om uppgift inte når godkänt ges två möjligheter att komplettera. Om uppgift efter dessa två tillfällen inte nått godkänt måste student omregistrera sig vid nytt kurstillfälle för att kunna slutföra kursen.

Student som inte har deltagit i uppgift kopplad till civilrätt respektive skatterätt har möjlighet att göra det vid ett uppsamlingstillfälle.

Av resursskäl kan företagsbesiktningen inför ett företagsförvärv (Due Diligence) endast genomföras inom ramen för kurstillfället. Student som inte deltar i grupparbete och inlämningsuppgift behöver omregistrera sig vid ett kommande kurstillfälle för att kunna slutföra kursen.

Om student som underkänts två gånger på samma examinerande moment önskar byte av examinator inför nästa examinationstillfälle, ska sådan begäran inlämnas skriftligt till institutionen och bifallas om det inte finns särskilda skäl däremot (HF 6 kap § 22).

Om student fått rekommendation från Göteborgs universitet om särskilt pedagogiskt stöd kan examinator, i det fall det är förenligt med kursens mål och förutsatt att inte orimliga resurser krävs, besluta att ge studenten en anpassad examination eller alternativ examinationsform.

I det fall en kurs har upphört eller genomgått större förändringar ska student garanteras minst tre examinationstillfällen (inklusive ordinarie examinationstillfälle) under en tid av minst ett år, dock som längst två år efter det att kursen upphört/förändrats.

Betyg

På kursen ges något av betygen Utmärkt (A), Mycket bra (B), Bra (C), Tillfredställande (D), Tillräcklig (E) och Underkänd (F).

För ett godkänt kursbetyg krävs fyra godkända skriftliga gruppinlämningar (en i civilrätt, två i skatterätt och en företagsbesiktning inför ett företagsförvärv, Due Diligence), tre godkända skriftliga individuella inlämningar samt godkänd skriftlig tentamen. Sammanlagda poäng på den skriftliga tentamen avgör kursbetyget.

Kursvärdering

Efter avslutad kurs sker kursvärdering i enlighet med Avdelningen för Handelshögskolans ekonomprograms regler. Resultatet och eventuella förändringar i kursens upplägg ska förmedlas både till de studenter som genomförde värderingen och till de studenter som ska påbörja kursen.