Hem- och konsumentkunskap 4 för lärare 7-9

Ansökningsperiod
Anmälningskod
GU-19111

Kursen består av tre delkurser:

1. Delkurs A Mat för alla i hem- och konsumentkunskap, 5 hp

I delkursen behandlas matens betydelse för hälsan med fokus på att inkludera alla barn och ungdomars behov. Konsekvenser som är betydelsefulla för att kunna hantera frågor som rör samband mellan mat och hälsa, till exempel matrelaterade utmaningar, sensoriska och sociala förutsättningar diskuteras. Perspektiven hälsa, ekonomi och miljö beaktas. I kursen ingår praktisk tillämpning där specialkost prövas, tillagas samt diskuteras utifrån livsmedelsval, hälsa samt sensoriska och ekonomiska aspekter.

2. Delkurs B Hälsoarbete i skolan, 5 hp

Grundläggande begrepp, teorier och modeller inom hälsofrämjande skolutveckling behandlas. I delkursen diskuteras didaktiska frågor som syftar till att främja barn och ungdomars möjlighet till hälsosamma levnadsvanor. Studenterna genomför en mindre empirisk fältstudie som ligger till grund för att utveckla en målgruppsanpassad utbildningsinsats. Etiska ställningstaganden och likabehandling beaktas.

3. Delkurs C Kunskapssyn och bedömning för alla i hem- och konsumentkunskap, 5 hp

I delkursen problematiseras kunskapssyn, undervisning och bedömning ur ett inkluderande perspektiv. Studenterna planerar ämnesdidaktisk undervisning med tillhörande bedömningssituation samt utvecklar ett dokumentationsunderlag. I kursen diskuteras elevers olika förutsättningar för främjande av lärande i hem- och konsumentkunskap. Det ingår också att självständigt reflektera över ämnesområdet och yrket.

Behörigheter och urval

Behörighet

För tillträde till kursen krävs godkänt resultat om 30 hp från ämneskurserna L9HK10 Hem- och konsumentkunskap 1 för lärare 7-9, 15 hp, L9HK20 Hem- och konsumentkunskap 2 för lärare 7-9, 15 hp, L9HK30 Hem- och konsumentkunskap 3 för lärare 7-9, 15 hp eller motsvarande kunskaper.

Urval

Högskolepoäng, max 165 hp.