Institutionell utveckling och demokratisering i ett internationellt perspektiv
Institutional Development and Democratization in International Perspective
Om kursplanen
Kursens moduler
Inplacering
Kursen är en fördjupningskurs i statsvetenskap. Kursen ges som en valbarkurs inom Statsvetarprogrammet och som fristående kurs. Kursen kan även läsas som fristående kurs av utbytesstudenter.
Behörighetskrav
För tillträde till kursen krävs godkänt i minst 30 hp kurser i statsvetenskap eller internationella relationer och 15 hp samhällsvetenskapliga kurser. Därutöver krävs 15 hp genomgångna kurser i samhällsvetenskapliga ämnen eller motsvarande. Dessutom krävs språkkunskaper motsvarande Engelska 6/Engelska B.
Innehåll
Kursen ger en introduktion till autokrati, demokrati och vilka försök som görs internationellt för att hjälpa stater att bygga upp eller urholka demokratier. Kursen omfattar tre huvuddelar.
Den första delen rör centrala begrepp och empiriska regelbundenheter rörande demokrati. Hur uppstår och förändras olika politiska regimer? Vad är en demokrati? Är det bättre än autokrati?
I den andra delen diskuteras teorier och tillvägagångssätt för att stärka demokratiska institutioner utifrån. Även bistånd, sanktioner och normer diskuteras.
Den sista delen fokuserar på kontroverser som uppstår när internationella intressen eller stormaktspolitik krockar med de normativa kraven för demokratifrämjande.
Begränsningarna för hur mycket världen kan hjälpa demokratier diskuteras.
Tyngdpunkten i kursen ligger på den andra och tredje delen.
Mål
Efter godkänd kurs ska studenten kunna:
Kunskap och förståelse
- Beskriva begrepp inom demokratiseringsforskning, inklusive definitioner av demokrati och autokrati, särskilt ur ett historiskt perspektiv.
- Relatera frågor om graden av demokrati och autokrati till forskningsdesign, inklusive hur resulten kan bero på olika forskningsmetoder.
- Skilja på hur demokratier kan växa inifrån och på vilka sätt de kan stärkas utifrån, med fokus på om distinktionen är meningsfull eller användbar.
- Sammanfatta den historiska utvecklingen om internationellt demokratifrämjande.
- Relatera den anarkiska strukturen av internationella relationer och supermaktsrivaliteter till möjligheten att främja staters demokratiska ideal.
- Beskriva specifika kontroverser, som parti bundet demokratifrämjande.
Färdigheter och förmåga
- Diskutera för- och nackdelar med de forskningsdesign som används i litteraturen om demokrati och autokrati.
- Förklara vad akutella empiriska studier om demokratisering och demokratifrämjande visar och inte visar.
- Göra korta sammanfattningar av komplexa akademiska texter.
- Självständigt producera text i enlighet med god akademisk sed inklusive korrekt användande av referenser och citering.
Värderingsförmåga och förhållningssätt
- Utvärdera normativa argument för och emot demokratiska och autokratiska styrelseskick.
- Kritiskt granska olika forskningsdesign och forskningsmetoder som används i kurslitteraturen.
- Kritiskt granska nationella regeringars och internationella institutioners politik för främjande av demokrati.
- Reflektera kring sätt att reformera det nuvarande systemet och formulera policyförslag samt även kunna försvara befintlig policys.
Hållbarhetsmärkning
Former för undervisning
Undervisningen sker genom föreläsningar och seminarier.
Undervisningsspråk: engelska
Föreläsningar, seminarier och litteratur är på engelska.
Examinationsformer
Studenten kommer att skriva PM, presentera muntlig och skriva en tentamen. Alla uppgifter är individuellt bedömda.
Inlämningsuppgift 1, 3 hp och en muntlig presentation, 1 hp
Inlämningsuppgift 2, 3 hp och en muntlig presentation, 1 hp
Inlämningsuppgift 3, 3 hp och en muntlig presentation, 1 hp
Tentamen, 3 hp
Om student som underkänts två gånger på samma examinerande moment önskar byte av examinator inför nästa examinationstillfälle, bör sådan begäran inlämnas skriftligt till institutionen och ska bifallas om det inte finns särskilda skäl däremot (HF 6 kap 22§).
Om student fått rekommendation från Göteborgs universitet om särskilt pedagogiskt stöd kan examinator, i det fall det är förenligt med kursens mål och förutsatt att inte orimliga resurser krävs, besluta att ge studenten en anpassad examination eller alternativ examinationsform.
Minst fem tillfällen ska erbjudas studenterna att genomgå examination för att få godkänt resultat på en kurs eller del av en kurs (HF 6 kap 21 §).
I det fall en kurs har upphört eller genomgått större förändringar ska student garanteras minst tre examinationstillfällen (inklusive ordinarie examinationstillfälle) under en tid av minst ett år, dock som längst två år efter det att kursen upphört/förändrats. Vad avser praktik och verksamhetsförlagd utbildning gäller motsvarande, men med begränsning till endast ett ytterligare examinationstillfälle.
Betyg
På kursen ges något av betygen Väl godkänd (VG), Godkänd (G) och Underkänd (U).
Alla inlämningsuppgifter kommer att betygsättas på en skala från 1-4, där 1 motsvarar Underkänd, 2-3 är Godkänd och 4 är Väl Godkänd. Denna betygsskala kommer att användas av lärarna i återkoppling till studenterna, men omvandlas till ett officiellt betyg i Canvas, där det kommer att vara U, G eller VG.
För att bli godkänd på kursen måste du klara alla uppgifter. Studenterna förväntas läsa kurslitteraturen, nogrant förbereda sig för seminarierna och aktivt delta på seminarierna.
För godkänt betyg (G) ska studentens arbete uppvisa en förmåga att koppla teoretiska analyser till empiriska utfall, en självständig analytisk förmåga och att de skriftliga uppgifterna uppfyller grundläggande akademiska krav när det gäller struktur och språk.
För väl godkänd (VG) ska studentens arbete visa mycket god förmåga att koppla teoretiska analyser till empiriska utfall, god analytisk förmåga och att de skriftliga uppgifterna uppfyller höga akademiska krav när det gäller struktur och språk.
För godkänd (G) på hela kursen krävs minst G i både skriftliga och muntliga moment samt närvaro vid alla obligatoriska moment.
För att få betyget VG på hela kursen krävs VG på minst 7,5 hp av kursen.
Kursvärdering
Studenter som deltar i eller har avslutat en kurs ges möjlighet att framföra sina erfarenheter och synpunkter på kursen genom en kursvärdering. Resultatet och eventuella förändringar i kursens upplägg ska förmedlas både till de studenter som genomförde värderingen och till de studenter som ska påbörja kursen.