Kursplan

Integrering av europeiska marknader

Integrating European Markets

Kurs
EU2122
Avancerad nivå
10 högskolepoäng (hp)

Om kursplanen

Diarienummer
GU 2024/54
Ikraftträdandedatum
2024-09-02
Beslutsdatum
2024-06-20
Gäller från termin
Höstterminen 2024
Beslutsfattare
Statsvetenskapliga institutionen

Kursens moduler

Tentamen, 5,5 Högskolepoäng
Fallstudie 1, 1,5 Högskolepoäng
Fallstudie 2, 1,5 Högskolepoäng
Fallstudie 3, 1,5 Högskolepoäng

Inplacering

Kursen ges inom Masterprogrammet i Europakunskap och är en obligatorisk kärnkurs för programmets samhällsvetenskapliga inriktning och för double degree-spåren Konstanz och Chapel Hill. Studenter som inte är antagna till programmet kan gå kursen som fristående kurs i mån av plats.

Behörighetskrav

För tillträde till kursen krävs en kandidatexamen (180 hp) med minst 90 hp i på varandra byggande kurser inom en och samma samhällsvetenskapliga disciplin eller motsvarande. Studenter vid juristprogrammet är också behöriga efter tre års studier (180 hp, motsvarande en kandidatexamen). Dessutom krävs språkkunskaper motsvarande Engelska 6/Engelska B.

Innehåll

Kursen behandlar problem med att integrera olika nationella marknadssystem i en inre marknad. Samspelet mellan formella juridiska restriktioner, den inre marknadens ekonomiska funktioner och den politiska beslutsprocessen, samt vad konsekvenserna blir, är centrala teman under hela kursen. Syftet är att ge en grundlig förståelse för den komplicerade processen med att skapa en inre marknad inom Europeiska unionen. Den inre marknadens konsekvenser för det rumsliga mönstret för tillverkning och tjänster, handel, arbetskraft, kapitalflöden och infrastrukturutveckling i Europa och dess grannländer analyseras samt vad de sociala konsekvenserna blir. Relationen mellan den regionala, nationella och överstatliga politiken och besluten utreds i stor utsträckning, med särskild tonvikt på ett antal relevanta områden inom den gemensamma politiken, så som de områden inom politiken som omfattas av gemensam lagstiftning inom ramen för gemenskapens regelverk. Kursen är baserad på tematiska föreläsningar, seminarier och studentpresentationer.

Mål

Efter godkänd kurs ska studenten kunna:


Kunskap och förståelse

  • på en teoretisk nivå ha en bra översikt över de politiska, juridiska och ekonomiska diskussionerna om marknadsintegrationen.
  • ha breda och omfattande kunskaper om processen, ur ett administrativt och affärsmässigt perspektiv, i samband med beslutsfattande, lagstiftning och implementering av EU:s inre marknad.

Färdigheter och förmåga

  • kunna genomföra och lösa praktiska fall så väl som problem som har med integrationen av den inre marknaden att göra.
  • muntligt och skriftligt kunna presentera och argumentera för sina egna analytiska rön.
  • självständigt arbeta fram text i enlighet med god akademisk standard, inklusive korrekt citationsteknik och referenshantering. 
  • uttrycka sig muntligt och skriftligt på god och begriplig engelska. Värderingsförmåga och förhållningssätt kritiskt kunna analysera politiska, juridiska och ekonomiska utmaningar och problem i samband med den inre marknaden. 

Värderingsförmåga och förhållningssätt

  • kritiskt kunna analysera politiska, juridiska och ekonomiska utmaningar och problem i samband med den inre marknaden.

Hållbarhetsmärkning

Ingen hållbarhetsmärkning.

Former för undervisning

Undervisningen sker genom föreläsningar, fallstudier och obligatoriska seminarier. Kursens föreläsningar behandlar de olika aspekterna av integrationen av den inre marknaden. De är avsedda att vägleda studenterna genom kurslitteraturen och presentera huvudaspekterna ur olika teoretiska vinklar.

Undervisningsspråk: engelska

Examinationsformer

Examinationen sker i form av tre fallstudieuppgifter (skriftliga rapporter och muntliga presentationer) omfattande 1,5 hp vardera, och en skriftlig tentamen (5,5 hp).

Komplettering av examinerad studentprestation medges. Om studenten inte lämnar in komplettering inom utsatt tid ska studenten underkännas på examinationsuppgiften.

Student som inte kunnat närvara vid ett obligatoriskt moment kan göra en alternativ uppgift. Uppgiftens exakta utformning anges i kursguiden.

Om student som underkänts två gånger på samma examinerande moment önskar byte av examinator inför nästa examinationstillfälle, ska sådan begäran inlämnas skriftligt till kursansvarig institution och bifallas om det inte finns särskilda skäl däremot (HF 6 kap § 22).

Om student fått rekommendation från Göteborgs universitet om särskilt pedagogiskt stöd kan examinator, i det fall det är förenligt med kursens mål och förutsatt att inte orimliga resurser krävs, besluta att ge studenten en anpassad examination eller alternativ examinationsform.

Minst fem tillfällen ska erbjudas studenterna att genomgå prov för att få godkänt resultat på en kurs eller del av en kurs. (HF 6 kap 21 §).

I det fall en kurs har upphört eller genomgått större förändringar ska studenten i normalfallet garanteras tillgång till minst tre provtillfällen (inklusive ordinarie provtillfälle) under en tid av åtminstone ett år med utgångspunkt i kursens tidigare uppläggning. Detta får inte strida mot (HF 6 kap 21 §).

Betyg

På kursen ges något av betygen Väl godkänd (VG), Godkänd (G) och Underkänd (U).

För att uppnå betyget Godkänd (G) på helkurs krävs G på samtliga moment. För att uppnå betyget Väl Godkänd (VG) på helkurs krävs VG på tentamen, och G på samtliga fallstudier.

Kursvärdering

Studenter som deltar i eller har avslutat en kurs ges möjlighet att framföra sina erfarenheter av synpunkter på kursen genom en kursvärdering. Resultat och eventuella förändringar i kursens upplägg ska förmedlas både till de studenter som genomförde värderingen och till de studenter som ska påbörja kursen.