Interkulturalitet och inkludering i förskola, förskoleklass, grundskola och fritidshem
Om litteraturlistan
Bengtsson, J. (2013). Jag sa att jag älskade han men jag har redan sagt förlåt för det: Ålder, genus och sexualitet i skolans tidigare år. [Doktorsavhandling]. Linköpings universitet. (Valda delar, ca 60 sid.)
Björkman, L. (2021). Normkritiska perspektiv i skolans arbete: För att medvetandegöra monokulturella synsätt. I H. Lorentz och B. Bergstedt (Red.), Interkulturella dimensioner: pedagogik för interkulturellt lärande (s. 157-170). Studentlitteratur. (14 sid.)
Björk-Willén, P., Gruber, S., & Puskás, T. (2013). Nationell förskola med mångkulturellt uppdrag. Liber. (valda delar, ca 80 sid.)
Hammarén, N., & Lunneblad, J. (2018). Från invandrarkunskap till hemkultur. Interkulturell pedagogik i svensk utbildning. I T. Johansson & E. Sorbring, E. (Red.), Barn- och Ungdomsvetenskap: Grundläggande Perspektiv (sid. 406–420). Liber.
Elmeroth, E. (2018). Etnisk maktordning i skola och samhälle. Studentlitteratur. (180 sid.)
Lunneblad, J. (2019). Utsatthetens mervärde: En studie av ”Skolan mitt i byn” i ett socialt utsatt område. Sociologisk forskning, 56(1), 53–70. https://doi.org/10.37062/sf.56.19505 (18 sid.)
Åkerblom, A. & Harju, A. (2021). The becoming of a Swedish preschool child? Migrant children and everyday nationalism. Children's Geographies, 19(5), 514–525. https://doi.org/10.1080/14733285.2019.1566517