Internationellt masterprogram i informationsteknologi och lärande
International Master's Programme in Information Technology and Learning
Om utbildningsplanen
Institutionen för tillämpad informationsteknologi
Inriktningar
Syfte
Programmet syftar till att studenten ska få kunskaper om analys, utveckling och forskning kring informationsteknologi för lärande och utbildning i organisationer, företag och utbildningsinstitutioner. Programmet erbjuder därför teoretiska verktyg och perspektiv för att analysera lärande och kommunikation i relation till digitala teknologier, praktiska färdigheter i analysmetoder, design och vetenskaplig forskning om lärande och kommunikation i digitala miljöer, erfarenheter av kollaborativt projektarbete samt utnyttjande av digitala presentationsformat.
Behörighetskrav
För antagning till programmet krävs avlagd kandidatexamen om minst 180 högskolepoäng eller motsvarande examen. Dessutom måste sökande visa kunskaper i engelska: Engelska 6 / Engelska B från svenska gymnasiet eller motsvarande nivå av ett internationellt erkänt test, till exempel TOEFL, IELTS, alternativt kandidatexamen från utbildning genomförd på engelska.
Innehåll
Det internationella masterprogrammet i informationsteknologi och
lärande är tvåårigt och baserat på heltidsstudier (120hp). De obligatoriska kurserna som läses inom programmet är fördelade över två olika huvudområden: Pedagogik med inriktning mot lärande, kommunikation och informationsteknologi, samt Tillämpad IT med inriktning mot lärande och kommunikation. De obligatoriska kurserna i respektive huvudområde är:
Pedagogik, inriktning lärande, kommunikation och informationsteknologi:
- Teknologi, kunskap och lärande: en introduktion, 15 hp
- Literacies i en digital värld, 15 hp
Tillämpad IT med inriktning mot lärande och kommunikation:
- Tillämpade forskningsmetoder och design för informationsteknik och lärande, 15 hp
- Digitala redskap för kommunikation och lärande, 15 hp
Förutom dessa kurser ingår även en obligatorisk masteruppsats (30hp) samt valfria kurser om 30 hp. Alla studenter erbjuds två valbara kurser med platsgaranti men har också möjlighet att välja valfria kurser som motsvarar dessa poäng.
Efter godkänd utbildning väljer studenten själv vilket huvudområde som man önskar ta ut examen i.
Programmet är organiserat i sju separata kurser varav fem är obligatoriska och två valbara, vilka kan ersättas med annan valfri kurs.
År 1:
- Teknologi, kunskap och lärande: en introduktion, 15 hp
- Literacies i en digital värld ,15 hp
- Tillämpade forskningsmetoder och design för informationsteknik och lärande, 15 hp
- Digitala redskap för kommunikation och lärande, 15 hp
År 2:
- Valbar kurs, 15hp (alternativt 7,5 + 7,5 hp)
- Valbar kurs, 15hp (alternativt 7,5 + 7,5 hp)
- Masteruppsats 30 hp
Mål
Utbildning på avancerad nivå ska innebära fördjupning av kunskaper, färdigheter och förmågor i förhållande till utbildning på grundnivå och ska, utöver vad som gäller för utbildning på grundnivå,
- ytterligare utveckla studenternas förmåga att självständigt integrera och använda kunskaper,
- utveckla studenternas förmåga att hantera komplexa företeelser, frågeställningar och situationer, och
- utveckla studenternas förutsättningar för yrkesverksamhet som ställer stora krav på självständighet eller för forsknings- och utvecklingsarbete.
Generella mål för masterexamen
Kunskap och förståelse
För masterexamen ska studenten
- visa kunskap och förståelse inom huvudområdet för utbildningen, inbegripet såväl brett kunnande inom området som väsentligt fördjupade kunskaper inom vissa delar av området samt fördjupad insikt i aktuellt forsknings- och utvecklingsarbete, och
- visa fördjupad metodkunskap inom huvudområdet för utbildningen.
Färdighet och förmåga
För masterexamen ska studenten
- visa förmåga att kritiskt och systematiskt integrera kunskap och att analysera, bedöma och hantera komplexa företeelser, frågeställningar och situationer även med begränsad information,
- visa förmåga att kritiskt, självständigt och kreativt identifiera och formulera frågeställningar, att planera och med adekvata metoder genomföra kvalificerade uppgifter inom givna tidsramar och därigenom bidra till kunskapsutvecklingen samt att utvärdera detta arbete,
- visa förmåga att i såväl nationella som internationella sammanhang muntligt och skriftligt klart redogöra för och diskutera sina slutsatser och den kunskap och de argument som ligger till grund för dessa i dialog med olika grupper, och
- visa sådan färdighet som fordras för att delta i forsknings- och utvecklingsarbete eller för att självständigt arbeta i annan kvalificerad verksamhet.
Värderingsförmåga och förhållningssätt
För masterexamen ska studenten
- visa förmåga att inom huvudområdet för utbildningen göra bedömningar med hänsyn till relevanta vetenskapliga, samhälleliga och etiska aspekter samt
- visa medvetenhet om etiska aspekter på forsknings- och utvecklingsarbete,
- visa insikt om vetenskapens möjligheter och begränsningar, dess roll i samhället och människors ansvar för hur den används, och visa förmåga att identifiera sitt behov av ytterligare kunskap och att ta ansvar för sin kunskapsutveckling
Lokala mål
Programmet har även följande lokala examensmål:
Färdighet och förmåga
- uppvisa förmåga att analysera relationen mellan informationsteknologiers historiska utveckling och förändrade villkor för kommunikation och lärande
- beskriva och konceptualisera hur kunskap och lärande organiseras i institutioner, arbetsliv och samhälle baserat på aktuell forskning och relevanta teoretiska approacher
Värderingsförmåga och förhållningssätt
- kritiskt undersöka, analysera och diskutera interaktion mellan användare och informationsteknologi i institutioner, arbetsliv och samhälle
- utvärdera och anpassa design av digitala miljöer för kommunikation och lärande i institutioner, arbetsliv och samhälle
Hållbarhetsmärkning
Övriga föreskrifter
Tillgodoräknande av tidigare studier: Möjligheten att tillgodoräkna tidigare studier som en del av det internationella masterprogrammet inom informationsteknologi och lärande beslutas av Institutionen för pedagogik, kommunikation och lärande. Uppföljning och utvärdering av programmet sker i enlighet med gällande Policy för kvalitetssäkring och kvalitetsutveckling av utbildning vid Göteborgs universitet. Utvärdering är en del av kurserna inom programmet och ska vara vägledande för pågående kurser och för framtida kursutveckling. I relation till den avslutande masteruppsatsen utvärderas programmet i sin helhet och resultaten diskuteras med studenterna. Resultaten av utvärderingarna kommuniceras med studenterna både i pågående och efterföljande kurser. Undervisningen sker på engelska.
Platsgaranti
Studenter antagna till programmet är garanterade plats i programkurserna vilket inkluderar de valbara kurser som erbjuds år två (2). Programmet kan dock inte garantera att studenten får sitt förstahandsval i valbara kurser i de kurser som erbjuds vid Institutionen för pedagogik, kommunikation och lärande eller vid Institutionen för tillämpad informationsteknologi.