Internationellt masterprogram i utbildningsvetenskaplig forskning

S2IME
Avancerad nivå
2 år
120 högskolepoäng (hp)
Studietakt
Undervisningstid
Dag
Studieort
Göteborg
Undervisningsform
Undervisningsspråk
Engelska
Start/slut
Ansökningsperiod
Anmälningskod
GU-94000
Programinnehåll
Ansökan öppnar 17 mars 2025

Kort om programmet

Den internationella masterutbildningen i pedagogisk forskning bygger på varierad och bred pedagogisk forskning vid Utbildningsvetenskapliga fakulteten. Programmet fokuserar på utbildning och lärande som individuella, interaktiva och kollektiva processer i olika sammanhang i samhället. Programmet välkomnar både svenska och internationella studenter.

Undervisningsspråket är engelska.

Om utbildningen

IMER-programmet (International Master in Educational Research) ger dig en teoretisk och praktisk förståelse för utbildningsvetenskaplig forskning. Undervisningen fokuserar på kritiska och empiriska analyser av utbildningsinstitutioner, processer och ledning.

Du utvecklar en akademisk förståelse för centrala teman inom fältet och får erfarenhet av att läsa, skriva, genomföra och rapportera om utbildningsvetenskaplig forskning. Under kurserna i forskningsmetoder kommer du i kontakt med aktiva forskare och deras projekt.

Programmet avslutas med ett forskningsprojekt omfattandes 30 hp  som du själv väljer och utformar. Utbildningen leder till en masterexamen i pedagogik med inriktning mot utbildningsvetenskaplig forskning (Master of Science with a major in Education and specialization in Educational Research).

Som IMER-student ingår du i en liten men engagerad internationell studentgrupp med högst 30 nya studenter varje år. Lärarna kommer från olika länder och har bred internationell erfarenhet.

IMER:s internationella utbildningssida hittar du mer utförlig information om programmet.

Behörigheter och urval

Behörighet

Lärarexamen (om minst 180 hp) eller kandidatexamen i ett huvudområde inom områdena utbildningsvetenskap, samhällsvetenskap eller humaniora samt engelska 6 eller motsvarande.

Urval

Selection is based on a motivation letter. The last day to submit the letter is the 1st of February for applicants in the international application round. The last day to submit the letter is the 31st of May for applicants in the national application round.

Instructions for motivation letter

Efter studierna

Som IMER-student utvecklar du färdigheter i akademiskt läsande, skrivande och forskningsdesign. Detta förbereder dig för fortsatta akademiska studier, exempelvis forskarutbildning inom det utbildningsvetenskapliga fältet. Programmet är också en lämplig förberedelse för arbete inom skolsystem och lärande organisationer.

Så är det att plugga

Undervisningen

Första året introduceras du till kritisk granskning av utbildningsforskning och både kvalitativa och kvantitativa forskningsmetoder. Andra året fördjupar du din kunskap inom ett specifikt område och får stöd i att välja forskningsämne och utforma din forskning. De sista sex månaderna ägnas åt att genomföra ditt eget forskningsprojekt och skriva din masteruppsats under handledning av en erfaren forskare. All undervisning och examination inom programmet genomförs på engelska.

Lokaler

Pedagogen ligger mitt i centrala Göteborg, nära till allt. Undervisning och forskning sker till stor del i tre byggnader: A-huset på Västra Hamngatan 25, B-huset på Läroverksgatan 15 och C-huset på Läroverksgatan 5. I A-huset hittar du Servicecenter, universitetsbibliotek, studentkårens kansli, studievägledning, International Student Office Pedagogen samt ett café. Även i B-huset finns ett café, men också ett väl tilltaget studentkök med mikrovågsugnar och kylskåp. I alla husen finns gott om platser för studenter för arbete enskilt eller i grupp.