Kursplan

Introduktion till ekonomi

Introduction to studies in business and economics

EKFN10
Grundnivå
2 högskolepoäng (hp)

Om kursplanen

Diarienummer
2024/1040
Ikraftträdandedatum
2024-09-02
Beslutsdatum
2024-05-16
Gäller från termin
Höstterminen 2024
Beslutsfattare
Avdelningen för Handelshögskolans ekonomprogram

Kursens moduler

Hållbarhetsdag 1: Challenges, 0 Högskolepoäng
Akademisk integritet, 0 Högskolepoäng
Skriftlig tentamen, 2 Högskolepoäng

Medverkande institution

Företagsekonomiska institutionen

Institutionen för nationalekonomi med statistik

Inplacering

Kursen ingår i ekonomie kandidatprogrammet (S1EKA) under termin 1 och går inte att läsa som fristående kurs.

Engelska 6, Matematik 3b eller 3c, Samhällskunskap 1b eller 1a1+1a2

Innehåll

Kursen ger en översikt över de två huvudsakliga ekonomiämnena på programmet: nationalekonomi och företagsekonomi. Kursen omfattar fyra delmoment:

1. Grunder i nationalekonomi
  2. Grunder i företagsekonomi
  3. Utmaningar kopplade till en hållbar samhällsutveckling
  4. Kunskaps- och vetenskapsteori samt akademisk integritet

Moment 1 ger en introduktion till nationalekonomi. En översikt över ämnet ges. Centrala begrepp såsom marknad och tillväxt introduceras och diskuteras. Ett nationalekonomiskt perspektiv på hållbarhet introduceras och diskuteras.

Moment 2 ger en introduktion till företagsekonomi. Via olika frågeställningar introduceras modeller och begrepp. Ett företagsekonomiskt perspektiv på hållbarhet introduceras och diskuteras.

Moment 3 introducerar skilda perspektiv på hållbarhetsfrågor som syftar till att skapa en förståelse för de utmaningar som finns för en hållbar samhällsutveckling.

Moment 4 utgör en introduktion till grundläggande kunskaps- och vetenskapsteori. I momentet diskuteras även begreppet akademisk integritet.

Efter godkänd kurs ska studenten kunna:

1. visa kunskap och förståelse om grundläggande ekonomiska begrepp och samband,
  2. visa grundläggande kunskap om de ekonomiska vetenskapernas perspektiv på hållbarhet,
  3. visa kunskap och förståelse om grundläggande kunskaps- och vetenskapsteori samt innebörden av akademisk integritet.

Hållbarhetsmärkning

Kursen är hållbarhetsrelaterad, vilket innebär att minst ett av kursens lärandemål tydligt visar att kursens innehåll uppfyller minst ett av Göteborgs universitets fastställda kriterier för hållbarhetsmärkning.

Former för undervisning

Undervisningen består i huvudsak av föreläsningar. I kursen ingår en obligatorisk utbildningsdag med fokus på hållbar utveckling. I relation till lärandemål 3 ingår, förutom föreläsning, en kort onlinekurs på lärplattformen.

Undervisningsspråk: svenska.

Examinationsformer

Lärandemål 1 och 2 examineras genom skriftlig tentamen.

Lärandemål 3 examineras genom skriftlig tentamen samt ett självrättande test på lärplattformen.

Det är obligatoriskt att delta i utbildningsdagen med fokus på hållbar utveckling. Student som inte deltar i den obligatoriska utbildningsdagen tilldelas en kompletteringsuppgift.

Om student som underkänts två gånger på samma examinerande moment önskar byte av examinator inför nästa examinationstillfälle, bör sådan begäran inlämnas skriftligt till institutionen och ska bifallas om det inte finns särskilda skäl däremot (HF 6 kap 22§).

Om student fått rekommendation från Göteborgs universitet om särskilt pedagogiskt stöd kan examinator, i det fall det är förenligt med kursens mål och förutsatt att inte orimliga resurser krävs, besluta att ge studenten en anpassad examination eller alternativ examinationsform.

I det fall en kurs har upphört eller genomgått större förändringar ska student garanteras minst tre examinationstillfällen (inklusive ordinarie examinationstillfälle) under en tid av minst ett år, dock som längst två år efter det att kursen upphört/förändrats.

Betyg

På kursen ges något av betygen Utmärkt (A), Mycket bra (B), Bra (C), Tillfredställande (D), Tillräcklig (E) och Underkänd (F).

För ett godkänt kursbetyg krävs godkänt resultat på den skriftliga tentamen, godkänt resultat på test på lärplattformen samt närvaro, alternativt komplettering, på den obligatoriska utbildningsdagen om hållbar utveckling. Kursbetyget korresponderar med den sammanlagda poäng som studenten erhållit från den skriftliga tentamen.

Kursvärdering

Efter avslutad kurs sker kursvärdering i enlighet med Avdelningen för Handelshögskolans ekonomprograms regler. Resultatet och eventuella förändringar i kursens upplägg ska förmedlas både till de studenter som genomförde värderingen och till de studenter som ska påbörja kursen.