Kursplan

Introduktion till Europakunskap

Kurs
EU1110
Grundnivå
15 högskolepoäng (hp)

Om kursplanen

Diarienummer
GU 2024/54
Ikraftträdandedatum
2024-09-02
Beslutsdatum
2024-05-30
Gäller från termin
Höstterminen 2024
Beslutsfattare
Statsvetenskapliga institutionen

Kursens moduler

Tentamen 1, 5 Högskolepoäng
Tentamen 2, 7 Högskolepoäng
Seminarier, 3 Högskolepoäng

Inplacering

Kursen ges som inledande, obligatorisk kurs på Europaprogrammet. Kursen kan även ges som fristående kurs. Kursen är en kärnkurs på grundnivå.

Behörighet

Grundläggande behörighet.

Innehåll

Kursen är den inledande kursen på Europaprogrammet och ger perspektiv på frågan om Europas historiska formering.

Inom ramen för kursen ges föreläsningar vilka tillsammans med kurslitteraturen ger både en kronologisk överblick av Europas historia från antiken till modern tid, samtidigt som flera teman rörande europeisk gränsdragning och identitet presenteras och problematiseras. På detta vis syftar kursen till att nyansera och komplicera antaganden om vad Europa är, och vilka som är européer. Genom kursen följer en serie källtextseminarier där studenterna får möjlighet att reflektera över kursens innehåll i relation till centrala urkunder. Till ett av dessa seminarietillfällen ska studenten förbereda en individuell skriftlig inlämningsuppgift och agera moderator för diskussionen tillsammans med medstudenter. Kursen innehåller också ett skönlitterärt seminarium, där studenterna får diskutera Europabegreppet i relation till en skönlitterär text. Syftet med seminarierna är både att ge utrymme för studenterna att reflektera kring kursens innehåll tillsammans, samt att introducera dem till den akademiska seminariekulturen.

Mål

Efter godkänd kurs ska studenten kunna:

Kunskap och förståelse

  • redogöra för det moderna Europas historiska formering ur olika aspekter – politiska, ekonomiska, kulturella och idémässiga.
  • problematisera Europas geografiska och kulturella gränser. 

Färdigheter och förmåga

  • delta i och bidra till en god seminariemiljö med seriösa och inkluderande diskussioner.
  • inom ett givet ämnesområde insamla relevant fakta och material, bedöma och formulera adekvata frågor kring materialet och presentera dessa muntligt och skriftligt.
  • fungera som moderator i en seminariediskussion.
  • självständigt arbeta fram text i enlighet med god akademisk standard, inklusive korrekt citationsteknik och referenshantering.
  • uttrycka sig muntligt och skriftligt på god och begriplig svenska

Värderingsförmåga och förhållningssätt 

  • omsätta ett grundläggande vetenskapligt och källkritiskt förhållningssätt i tolkning av texter, information och historiska problem.

Hållbarhetsmärkning

Ingen hållbarhetsmärkning.

Former för undervisning

Undervisningen sker genom föreläsningar samt seminarier och redovisningar i grupp.

Undervisningsspråk: svenska

Kursen ges på svenska men föreläsningar, litteratur och andra kursmoment på engelska kan förekomma.

Examinationsformer

Studenten bedöms genom deltagande vid fem seminarier, en skriftlig inlämningsuppgift, (totalt 3 hp) och två individuella skriftliga tentamina (5 hp respektive 7 hp).

Lärandemål 2, 3, 4, 6, 7 & 8 examineras vid seminariedeltagande. Lärandemål 1, 2, 4, 6, 7 & 8 examineras genom en skriftlig seminarieinlämning och två skriftliga tentamina.

Komplettering av examinerad studentprestation medges, dock ej på hemtentamen. Om studenten inte lämnar in komplettering inom utsatt tid ska studenten underkännas på examinationsuppgiften.

Student som inte kunnat närvara vid obligatoriska moment kan göra en alternativ uppgift. Uppgiftens exakta utformning anges i kursguiden.

Om student som underkänts två gånger på samma examinerande moment önskar byte av examinator inför nästa examinationstillfälle, ska sådan begäran inlämnas skriftligt till kursansvarig institution och bifallas om det inte finns särskilda skäl däremot (HF 6 kap § 22).

Om student fått rekommendation från Göteborgs universitet om särskilt pedagogiskt stöd kan examinator, i det fall det är förenligt med kursens mål och förutsatt att inte orimliga resurser krävs, besluta att ge studenten en anpassad examination eller alternativ examinationsform.

Minst fem tillfällen ska erbjudas studenterna att genomgå prov för att få godkänt resultat på en kurs eller del av en kurs. (HF 6 kap 21 §).

I det fall en kurs har upphört eller genomgått större förändringar ska studenten i normalfallet garanteras tillgång till minst tre provtillfällen (inklusive ordinarie provtillfälle) under en tid av åtminstone ett år med utgångspunkt i kursens tidigare uppläggning. Detta får inte strida mot (HF 6 kap 21 §).

Betyg

På kursen ges något av betygen Väl godkänd (VG), Godkänd (G) och Underkänd (U).

För betyget Godkänt (G) på kursen krävs att lärandemålen uppfyllts genom aktivt deltagande vid samtliga av kursens seminarier, samt en godkänd skriftlig inlämning och två godkända tentamina. För betyget Väl Godkänt (VG) krävs att lärandemålen uppfyllts genom aktivt deltagande vid samtliga av kursens seminarier, samt en godkänd skriftlig inlämning, och två godkända tentamina, där den sammanlagda poängen inte understiger 18 (av 24 möjliga).

Kursvärdering

Studenter som deltar i eller har avslutat en kurs ges möjlighet att framföra sina erfarenheter av synpunkter på kursen genom en kursvärdering. Resultat och eventuella förändringar i kursens upplägg ska förmedlas både till de studenter som genomförde värderingen och till de studenter som ska påbörja kursen.