Kursplan

Introduktion till evidensbasering: kvantitativa metoder

Kurs
EV2210
Avancerad nivå
7,5 högskolepoäng (hp)

Om kursplanen

Diarienummer
GU 2023/323
Ikraftträdandedatum
2023-08-28
Beslutsdatum
2023-05-29
Gäller från termin
Höstterminen 2023
Beslutsfattare
Institutionen för filosofi, lingvistik och vetenskapsteori

Kursens moduler

1.1 a) Beslutsproblemet och PICO, 1 Högskolepoäng
1.1 b) Sökning, 1 Högskolepoäng
1.1 c) Tabellering, extrahering och kvalitetsgranskning av egen artikel, 1,5 Högskolepoäng
1.1 d) Kvalitetsgranskning av annans artikel, 1 Högskolepoäng
1.1 e) Summering av granskningen, 0,5 Högskolepoäng
1.2 a) Vetenskapsteori för kvantitativa studier: begreppsbildning, 0,5 Högskolepoäng
1.2 b) Vetenskapsteori för kvantitativa studier: fallstudier, 0,5 Högskolepoäng
1.2 c) Vetenskapsteori för kvantitativa studier: egen tillämpning, 1,5 Högskolepoäng

Inplacering

Kursen kan läsas som fristående kurs. Kursen kan ingå i följande program: 1) Evidensbasering: praktik, teori, kontext, Magister/masterprogram (H2EVI)

Behörighetskrav

För tillträde till kursen krävs kandidatexamen om 180 hp eller motsvarande, eller relevant erfarenhet av arbete med evidens, kvalitetssäkring eller verksamhetsutveckling samt minst yrkesexamen eller universitetsutbildning motsvarande 120 hp. Dessutom krävs språkkunskaper motsvarande Svenska 3 och Engelska 6.

Innehåll

Kursen tar upp sökning och kvalitetsbedömning av kvantitativ forskningslitteratur både i relation till olika verksamhetsområden och i relation till en specifik problematik med relevans för studenten. Förutom praktiska färdigheter i evidensbasering innehåller kursen teoretisk och kontextuell problematisering av evidensrörelsens ursprung och samtida implikationer inom den mängd av områden där den är verksam.

Mål

Kunskap och förståelse

• igenkänna olika typer av kvantitativ studiedesign samt dessas huvudsakliga svagheter och styrkor,

• definiera centrala vetenskapsteoretiska begrepp med relevans för metodologisk analys av kvantitativ evidens,

• identifiera lämpliga databaser, mallar och metoder för syntetisering av kvantitativa studier,

• redogöra i detalj för någon praktik inom evidensbasering, kvalitetssäkring och uppföljning som involverar metodanvändning,

Färdigheter och förmåga

• formulera en strukturerad fråga med relevans för sökning av kvantitativa studier,

• uppställa sökkriterier med relevant exklusion och inklusion av kvantitativa studier för att besvara en verksamhetsrelevant fråga,

• extrahera och tabellera resultaten från en kvantitativ studie,

• i databaser söka och identifiera olika typer av kvantitativa studier,

• med hjälp av granskningsmallar systematiskt granska kvaliteten i studier genomförda med kvantitativa metoder,

• skilja mellan aktörers och analytikers perspektiv på en praktik som involverar inslag av kvalitativa metoder,

Värderingsförmåga och förhållningssätt

• värdera skillnaden mellan de behov som väcks av ett komplext beslutsproblem och de resultat som kan erhållas genom sökning och granskning av en kvantitativ studie,

• med hjälp av ett centralt vetenskapsteoretiskt begrepp diskutera och analysera kvantitativa forskningsresultats kvalitet och lämplighet för ett specifikt problem.

Hållbarhetsmärkning

Ingen hållbarhetsmärkning.

Former för undervisning

Föreläsningar, inlämningar av studieuppgifter och seminarier där studenter redovisar och diskuterar varandras inlämningar. Motsvarande moment tillgängliggörs också på distans i form av föreläsningsfilmer, inlämningar och skriftlig återkoppling.

Examinationsformer

Inlämning av skriftlig studieuppgift som försvaras samt opponering på annan students studieuppgift. Aktivt deltagande i obligatoriska seminarier kan förekomma.

Rättande lärare kan begära komplettering av examination.

Om student som underkänts två gånger på samma examinerande moment önskar byte av examinator inför nästa examinationstillfälle, ska sådan begäran inlämnas skriftligt till institutionen och bifallas om det inte finns särskilda skäl däremot (HF 6 kap § 22).

Studenten erbjuds max fem examinationstillfällen.

I det fall en kurs har upphört eller genomgått större förändringar ska student garanteras minst tre examinationstillfällen (inklusive ordinarie examinationstillfälle) under en tid av minst ett år, dock som längst två år efter det att kursen upphört/förändrats.

Om student fått rekommendation från Göteborgs universitet om särskilt pedagogiskt stöd kan examinator, i det fall det är förenligt med kursens mål och förutsatt att inte orimliga resurser krävs, besluta att ge studenten en anpassad examination eller alternativ examinationsform.

Betyg

På kursen ges något av betygen Godkänd (G) och Underkänd (U).

Kursvärdering

Studenter som deltar i eller har avslutat kursen ges möjlighet att anonymt framföra erfarenheter av och synpunkter på denna i en kursvärdering. En sammanställning av kursvärderingen och kursansvarig lärares reflektion tillgängliggörs för studenterna inom rimlig tid efter kursslut. Nästa gång kursen ges presenteras sammanställningen och eventuella genomförda åtgärder.

Övriga föreskrifter

Kan ej ingå i examen tillsammans med VT2110 eller EV2101. Kursen kräver tillgång till dator (eller motsvarande) med internetuppkoppling.