Kursplan

Introduktion till evidensbasering: ledning, samverkan och verksamhetsförändring

Kurs
EV2106
Avancerad nivå
8,5 högskolepoäng (hp)

Om kursplanen

Diarienummer
GU 2023/323
Ikraftträdandedatum
2023-08-28
Beslutsdatum
2023-05-29
Gäller från termin
Höstterminen 2023
Beslutsfattare
Institutionen för filosofi, lingvistik och vetenskapsteori

Kursens moduler

1.1 a) Preliminär problembeskrivning, 0,5 Högskolepoäng
1.1 b) Reviderad problembeskrivning, 0,5 Högskolepoäng
1.1 c) Sammanfattande problemanalys, 1 Högskolepoäng
1.1 d) Planering av förändring I: professionsperspektiv, 0,5 Högskolepoäng
1.1 e) Planering av förändring II: övrig kunskap, 0,5 Högskolepoäng
1.1 f) Planering av förändring III: sammanfattning, 1,5 Högskolepoäng
1.2 a) Vetenskapsteori för förbättringsarbete: begreppsbildning, 0,5 Högskolepoäng
1.2 b) Vetenskapsteori för förbättringsarbete: fallstudier, 0,5 Högskolepoäng
1.2 c) Vetenskapsteori för förbättringsarbete: egen tillämpning, 3 Högskolepoäng

Inplacering

Kursen kan läsas fristående och tillgodoräknas som en del av kursen EV2113. Kursen kan ingå i följande program: 1) Evidensbasering: praktik, teori, kontext, Magister/masterprogram (H2EVI)

Behörighetskrav

För tillträde till kursen krävs kandidatexamen om 180 hp eller motsvarande, eller relevant erfarenhet av arbete med evidens, kvalitetssäkring eller verksamhetsutveckling samt minst yrkesexamen eller universitetsutbildning motsvarande 120 hp. Dessutom krävs språkkunskaper motsvarande Svenska 3 och Engelska 6.

Innehåll

Kursen tar upp förändringsprocesser från initiering och behovsanalys, till metoder och modeller för förändringsarbete utifrån evidens (i form av forskningsresultat eller annan kunskap). Centralt i kursen är förståelse för sambandet mellan ett antal viktiga faktorer, nämligen hur och med vilka syften som förändringsprocessen initieras och drivs, vad som skall förändras, liksom vem som driver och genomför förändringsarbetet.

Mål

Kunskap och förståelse

• identifiera och förklara hur teorier inom forskning om organisation, implementering och förbättringskunskap beskriver avgörande faktorer vid förändring av en verksamhet,

• redogöra för hur ett kunskapsunderlag kan bidra till ett förändringsarbete,

• beskriva ledarskapets betydelse för organisationsförändringar,

• identifiera olika typer av samverkan samt risker och möjligheter med dessa,

• redogöra för specifika metoder som är användbara vid generering av kvalitativa data för analys av aktörers skilda synsätt på en verksamhets centrala utvecklingsbehov,

Färdigheter och förmåga

• empiriskt kartlägga målsättningar och behov i en verksamhet,

• formulera och (i förekommande fall) genomföra en förändringsplan, som tar hänsyn till tillgängliga resurser,

Värderingsförmåga och förhållningssätt

• analysera hur olika aktörers antaganden, mål och värderingar inverkar på en verksamhet eller ett förändringsarbete,

• använda vetenskapsteori och organisationsforskning för att visa vad som står på spel för aktörer inom en verksamhet eller vid förändring,

• jämföra olika teorier om förändringsarbete med avseende på vilken betydelse centrala faktorer har i dessa teorier, såsom kunskap, planering och ledarskap,

• reflektera över skillnaden mellan forskningskontext och tillämpningskontext,

• analysera problem och möjligheter associerade till programtrohet.

Hållbarhetsmärkning

Ingen hållbarhetsmärkning.

Former för undervisning

Föreläsningar, inlämningar och seminarier. Genomförande av eget projekt där en verksamhetsrelevant fråga undersöks i syfte att planera ett förändringsarbete. Projekt presenteras skriftligt där revidering genomförs efter opponents och seminariedeltagares synpunkter. Motsvarande moment tillgängliggörs också på distans i form av föreläsningsfilmer, inlämningar och skriftlig återkoppling.

Undervisningsspråk: svenska

Examinationsformer

Skriftlig inlämning som försvaras samt opponering på annan students studieuppgift. Aktivt deltagande i obligatoriska seminarier kan förekomma.

Rättande lärare kan begära komplettering av examination.

Om student som underkänts två gånger på samma examinerande moment önskar byte av examinator inför nästa examinationstillfälle, ska sådan begäran inlämnas skriftligt till kursansvarig institution och bifallas om det inte finns särskilda skäl däremot (HF 6 kap § 22).

Studenten erbjuds max fem examinationstillfällen.

I det fall en kurs har upphört eller genomgått större förändringar ska studenten i normalfallet garanteras tillgång till minst tre provtillfällen (inklusive ordinarie provtillfälle) under en tid av åtminstone ett år med utgångspunkt i kursens tidigare uppläggning.

Om student fått rekommendation från Göteborgs universitet om särskilt pedagogiskt stöd kan examinator, i det fall det är förenligt med kursens mål och förutsatt att inte orimliga resurser krävs, besluta att ge studenten en anpassad examination eller alternativ examinationsform.

Betyg

På kursen ges något av betygen Godkänd (G) och Underkänd (U).

Kursvärdering

Studenter som deltar i eller har avslutat kursen ges möjlighet att anonymt framföra erfarenheter av och synpunkter på denna i en kursvärdering. En sammanställning av kursvärderingen och kursansvarig lärares reflektion tillgängliggörs för studenterna inom rimlig tid efter kursslut. Nästa gång kursen ges presenteras sammanställningen och eventuella genomförda åtgärder.

Övriga föreskrifter

Kursen får ej tillgodoräknas/ingå i examen tillsammans med kursen EV2113. Kursen kräver tillgång till dator (eller motsvarande) med internetuppkoppling.