Introduktion till runor och runologi
Introduction to runes and runology
Om kursplanen
Kursens moduler
Inplacering
Fristående kurs.
Behörighet
Innehåll
Kursen ger en introduktion till runor och runologi, med fokus på svenska förhållanden. Teorier om runskriftens uppkomst diskuteras, och både de allra äldsta runinskrifterna och medeltida inskrifter behandlas. Ett viktigt inslag i kursen är exkursioner för att studera runmonument på plats i landskapet, varvid varje student presenterar en runinskrift.
Mål
Efter godkänd kurs ska studenten kunna:
Kunskap och förståelse
- redogöra för olika teorier om runornas uppkomst,
- redogöra för vissa språkförändringar från urnordisk tid till medeltid som är av betydelse för förståelsen av runinskrifternas språk,
- redogöra för skillnaderna mellan den äldre och den yngre runraden (futharken),
- redogöra för grundläggande drag i den vikingatida runtraditionen.
Färdigheter och förmåga
- läsa och översätta de runtexter som behandlas i kursen med hjälp av relevanta ordböcker, korpusutgåvor och databaser,
- presentera en vikingatida runinskrift på ett pedagogiskt sätt.
Värderingsförmåga och förhållningssätt
- kritiskt bedöma tolkningen av svårbedömda runinskrifter i forskningslitteraturen,
- förhålla sig till populärvetenskapliga diskussioner om runor och runologi på ett vetenskapligt sätt.
Hållbarhetsmärkning
Former för undervisning
Kursen ges i form av föreläsningar, övningar och praktiska interpretationsmoment.
I kursen används en digital lärplattform för kommunikation mellan lärare och studenter samt mellan studenter. Därför krävs tillgång till dator och internet.
Undervisningsspråk: vårterminer ges kursen på engelska och höstterminer ges den på svenska.
Examinationsformer
Examination sker genom aktivt deltagande i obligatoriska moment samt avslutande muntligt eller skriftligt prov.
Examinator kan medge komplettering inom överenskommen tidsfrist för den student som av examinator bedöms ligga nära gränsen för godkänt resultat. Frånvaro från examinerande och/eller obligatoriska moment kan fullgöras med uppgifter som examinator avgör utgör adekvata. (Ersättningsuppgifterna kan ibland kräva att kursdeltagaren utför dem efter formellt kursslut.)
Endast hjälpmedel som godkänts av examinator får användas vid examination. Det gäller såväl digitala som analoga hjälpmedel eller samarbete.
Om student som underkänts två gånger på samma examinerande moment önskar byte av examinator inför nästa examinationstillfälle, bör sådan begäran inlämnas skriftligt till institutionen och ska bifallas om det inte finns särskilda skäl däremot (HF 6 kap 22§).
Om student fått rekommendation från Göteborgs universitet om särskilt pedagogiskt stöd kan examinator, i det fall det är förenligt med kursens mål och förutsatt att inte orimliga resurser krävs, besluta att ge studenten en anpassad examination eller alternativ examinationsform.
I det fall en kurs har upphört eller genomgått större förändringar ska student garanteras minst tre examinationstillfällen (inklusive ordinarie examinationstillfälle) under en tid av minst ett år, dock som längst två år efter det att kursen upphört/förändrats. Vad avser praktik och verksamhetsförlagd utbildning gäller motsvarande, men med begränsning till endast ett ytterligare examinationstillfälle.
Betyg
På kursen ges något av betygen Väl godkänd (VG), Godkänd (G) och Underkänd (U). Betyget Väl Godkänd ställer högre krav på analys, problematisering och syntes i förhållande till kursinnehållet samt på självständigt förhållningssätt och språklig förmåga.
Kursvärdering
Resultatet och eventuella förändringar i kursens upplägg ska förmedlas både till de studenter som genomförde värderingen och till de studenter som ska påbörja kursen.